Gå til innhold

For oss IKT-lærlinger!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei

Jeg er andre års lærling innen IKT-service fag.

Jobber i et firma som heter Atea, hvor vi driver med IT-infrastruktur, og vi er vel størst i norden.

Jeg sitter på service sentret i Trondheim, på første linjen, så får mange telefoner fra mange forskjellige kunder.

Jeg tanker også pc-er til kunder med SCCM.

Programmer vi bruker er:

Overvåkning

System Center Operations Manager

Whatsup - Her ser vi om serverene til kundene er oppe eller nede, ved bruk av farger

Saks program

SysAid - I dette programmet har vi alle sakene vi får inn.

Remote Desktop

Team Viewer - til og ta remote dekstop mot bruker

VisionApp - Remote dekstop program mot server og kunder

Diverse

Office 2010

Windows 7

Stortrives i jobben min!

Lenke til kommentar

Jeg sitter på service sentret i Trondheim, på første linjen, så får mange telefoner fra mange forskjellige kunder.

Førstelinje på Atea ja, da har kanskje vi snakket mye sammen :p

Men, jeg tipper flere folk finner denne tråden om jeg flytter den til "IT-utdanning" da "bedrift - IKT" gjerne ikke har så mye trafikk...

Noen invendinger mot dette?

Lenke til kommentar

et titalls programmer for å fjerne virus og malware. Skal love dere vi får mye slikt inn. :roll:

Tar læretiden min på en videregående skole og er ikke rent lite sånt her heller nei.

Heldigvis har microsoft verdenen et universalsvar til sånt, reinstallere skiten :w00t:

hallo i luken ;) jeg tar også lærlingetida på videregående skole! må si det ble en drastisk oppgang på kompetansenivået til mine kolleger :dribble:

Melike! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva har dere av hardware for labbing?

Jeg har brukt rundt 10k på mitt oppsett som jeg føler har vært verdt pengene i forhold til læring og nytteverdi.

Kjøpt mye brukt noe som hjalp bra på hva jeg har fått igjen for pengene synest jeg :)

Seneste nye til "labben" var en koselig ny server for virtualisering, kom på nesten 5k for:

- tyan hk nytt i eske med 4x amd 1207 sockets 16x ddr2 slots 3x gbit onboard

- 4stk brukte opteron 8350 quad 2ghz

- 16stk brukte 2gig ddr2 hp ecc server ram

- 2stk intel pci-e dual gbit kort

ganske fornøyd med specs i forhold til pris :D

har et lite systemraid på servern så kjører de virtuelle maskinene mot et atombasert san.

Eneste minus med hovedkortet var at det er så forbanna svært, så har ikke funnet rack til det som ikke koster en formue.

Så orginalt på og kjøpe et blade chassis med innhold til 5-6k som da er 10blades på 2x3,4ghz 2-4gig ram hver med 36/72gig disker

Men strømbruken for og drive chassiset med 10servere samt modulene som switcher,kvm etc ble 3000-4000watt :(

Så da var det ganske utelukket...

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Moro å se hva andre IT-lærlinger skriver!

Jeg har nå vært lærling et halvt år i EDB ErgoGroup.

EDB ErgoGroup er et stort nordisk IT-selskap. Vi leverer svært mange forskjellige løsninger

og dette fungerer som outsourcing for bedrifter.

Kort om løsninger jeg har vært borti:

SQL

Citrix

VMware

Cloud Services - ("Sky" tjenester som kun vi leverer)

IP-telefoni

Generell drift av servere

Overvåkning

Sharepoint

Jeg har sittet på 1. linje til nå (Helpdesk) for å ta imot hendvendelser via mail og tlf fra kunde. Løser også litt "lettere" saker på 1. linje. Nå blir jeg mer og mer integrert i 2. linje hvor dypere og mer kompliserte saker blir håndtert. Et eksempel på en sak jeg nettopp hadde var å feilsøke i en SQL backup job som ikke gikk som den skulle.

Mao. er det sinnssykt mye å lære og jeg trives veldig bra her. En stor fordel med å være lærling akkurat her, er at det er så mange løsninger slik at jeg vil få erfaring på mange områder.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har IKT-lærlingene så mye å gjøre fortiden?

veldig stille i denne tråden gitt!

Ett spm til dere lærlinger,

Har dere holdt på med Dell Vostro 3300?

Noen som har erfaringer?

Ulemper?

Jeg har MASSE, men vil gjerne høre litt fra andre hva de syntes

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Slenger meg på, selv om jeg riktig nok nærmer meg ferdig :-)

Da jeg ikke jobber i det største firmaet kan jeg fort fremstå som en representant vist jeg sier hvor jeg jobber, det gidder jeg ikke, men har iallefall hovedsaklig vært borti:

Citrix

VMWare

App-v

Uniprint(blæh)

Hyper-v

Xenserver

Exchange

Driver nå for tiden å setter meg inn i Mac(!), for å utvide supporten og finne ut hva og hvordan systemene våre fungerer i forhold til det.

Noen andre som har tatt noe sertifiseringer (: ?

Lenke til kommentar

Henger meg på her. Er lærling i Helse Nord IKT, arbeider til vanlig i Brukernær Service. Det er somregel jeg som er på stedet, og er rundt på sykehuset å hjelper de ansatte med diverse problemer som skulle oppstå, enten via fjernstyring, mail/sakssystemet, eller å faktisk møte de personlig.

Det jeg har vært borti:

AD (brukere og maskiner stort sett)

Novell (ConsoleOne stort sett)

Exchange

Citrix

Litt nettverk, kantswitcher fra Cisco, patching, trunking av APer.

Har sett på konfigurasjon av portene på switcher.

Citrix

VPN

Altiris

Malware

Fjernstyring vha VNC

Printere/Skannere

Diverse programmer som f.eks Odyssey, ePhorte, Dips, HP Service Manager

Og mer skal det bli! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...