noobeknife Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 lærerplanan mener du? Google it! http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=620476&visning=5/ Lenke til kommentar
nisse1991 Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 vet at du kan google det, Men hvorfår skal du ha en av oppgavene mine? Lenke til kommentar
noobeknife Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Lurer på hvordan dine oppgaver ser ut, og hvor du får dem i fra? Hadde vært greit å vite hvis de har glemt av å si meg noe her på skolen ang oppgaver osv Lenke til kommentar
noobeknife Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Lurer på hvordan dine oppgaver ser ut, og hvor du får dem i fra? Hadde vært greit å vite hvis de har glemt av å si meg noe her på skolen ang oppgaver osv Lenke til kommentar
nisse1991 Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Det er bare den boka som du har fått av opplæringskontoret og noen oppgaver du må igjennom Lenke til kommentar
nisse1991 Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Noen som har fått med seg hvordan Fagprøven skal foregå?? Lenke til kommentar
Kvikklunsj Monster Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 "Harddisken min skrur seg ikke på" Hehe, det er mange som ikke vet helt hva "den store boksen på gulvet" har med "pc'n" å gjøre. Så et opptak fra et tv-program (fra Norge) en gang der de fikk i oppgave å skifte harddisk. Ei dame fra tv-programmet skjønte ikke hva "den store boksen" hadde med "pc'n" å gjøre. Hu trodde "pc'n" var skjermen, KUN skjermen Er ikke IKT-lærling men jeg vurderer å utdanne meg den veien. Kan dere si noe mer om hva dere gjør? En vanlig dag på jobben? Btw, har lært litt programmering i Python og synes det er veldig gøy Stå på i Python, jeg holder på med det selv Kan ikke så mye, men utrolig gøy! En vanlig dag på jobben min: - Ta backup (dette gjør jeg på morgenen, så sjekker jeg temperaturen på serverommet i samme slengen) - Sitte på helpdesk. Folk ringer inn og spør om alt mulig rart. Et morsomt eksempel var da en fyr ikke skjønte hvorfor det kom fullt av bokstaver på skjermen hans... Det viste seg at en bokperm lå over noen knapper på tastaturet hans haha - Sette opp datamaskiner og gjøre de klare for bruk Det er egentlig det jeg kommer på i farta.. Når jeg sitter på helpdesk skjer det jo veldig mye forskjellig da. Det kan være alt fra å låse opp en bruker i Active Directory (fordi han har tastet feil passord x antall ganger - ofte grunnet CAPS LOCK) til f.eks. å hjelpe en med Word problemer men det skjer alltid noe artig hver dag Lenke til kommentar
Kvikklunsj Monster Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Noen som har fått med seg hvordan Fagprøven skal foregå?? Fagprøvenemnda kommer på en mandag og gir deg selve prøven, og da har vi nøyaktig 5 dager på å bli ferdig. (Eller den siste dagen er presentasjons dag så si 4 dager). Sånn som de har gjort det her på min bedrift, så har lærlingen pleid å fått oppgaven, og deretter setter han seg i "sitt eget låste rom" og jobber der hele tiden, hele uka. Men jeg tror du har lov til å få hjelp av faglærer/instruktøren din, mener å huske de sa det på et sånt Opplærings møte jeg nylig var på. Oppgaven vet jeg dog ingenting om Lenke til kommentar
Noen123 Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Noen123 skrev 10. november 2010 - 19:29: Sitat "Harddisken min skrur seg ikke på" Hehe, det er mange som ikke vet helt hva "den store boksen på gulvet" har med "pc'n" å gjøre. Så et opptak fra et tv-program (fra Norge) en gang der de fikk i oppgave å skifte harddisk. Ei dame fra tv-programmet skjønte ikke hva "den store boksen" hadde med "pc'n" å gjøre. Hu trodde "pc'n" var skjermen, KUN skjermen Er ikke IKT-lærling men jeg vurderer å utdanne meg den veien. Kan dere si noe mer om hva dere gjør? En vanlig dag på jobben? Btw, har lært litt programmering i Python og synes det er veldig gøy Stå på i Python, jeg holder på med det selv Kan ikke så mye, men utrolig gøy! En vanlig dag på jobben min: - Ta backup (dette gjør jeg på morgenen, så sjekker jeg temperaturen på serverommet i samme slengen) - Sitte på helpdesk. Folk ringer inn og spør om alt mulig rart. Et morsomt eksempel var da en fyr ikke skjønte hvorfor det kom fullt av bokstaver på skjermen hans... Det viste seg at en bokperm lå over noen knapper på tastaturet hans haha - Sette opp datamaskiner og gjøre de klare for bruk Det er egentlig det jeg kommer på i farta.. Når jeg sitter på helpdesk skjer det jo veldig mye forskjellig da. Det kan være alt fra å låse opp en bruker i Active Directory (fordi han har tastet feil passord x antall ganger - ofte grunnet CAPS LOCK) til f.eks. å hjelpe en med Word problemer men det skjer alltid noe artig hver dag Kult, takk for svar. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Etter et år har jeg gjort 2oppgager hvor ene på nærmere 30sider bare sånn 20 igjen da hehe Lurer på hvordan dine oppgaver ser ut, og hvor du får dem i fra? Fagansvarlige for deg i bedriften du er lærling i skulle gitt de til deg når du startet der. Noen som har fått med seg hvordan Fagprøven skal foregå?? Fagprøvenemnda kommer på en mandag og gir deg selve prøven, og da har vi nøyaktig 5 dager på å bli ferdig. (Eller den siste dagen er presentasjons dag så si 4 dager). Sånn som de har gjort det her på min bedrift, så har lærlingen pleid å fått oppgaven, og deretter setter han seg i "sitt eget låste rom" og jobber der hele tiden, hele uka. Oppgavene er også sykt varierende, samt du får oppgave utifra hva du skal ha lært etter fagplanen ikke utifra hva du faktisk har gjort i bedriften. Sett flere gå på en liten smell der hvor de har ca bare såtte på helpdesk så til fagprøve får de en typisk serveroppgave hvor de skal sette opp en server samt klienter og en printer med AD, hjemmemapper,et par policyer og 15ish brukere som skal ha 10shares delt på kryss og tvers. Så sitter de der med store øyne og har aldri satt opp noe lignende selv. Mens jeg igjen har sett enkelte få såpass enkle oppgaver som en d-link router med fabrikkinstillinger og en laptop, så sette opp sikkert trådløst nettverk med adgangskontroll. Det jeg gruer meg litt til er del2 av fagprøven som er teorioppgaven alergisk mot sånt Endret 11. november 2010 av cruzader Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) noes ble dobbelt Endret 11. november 2010 av cruzader Lenke til kommentar
noobeknife Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Ikt-lærlinger! jeg trenger hjelp! Har en ekstern skjerm koblet til en Dell vostro 3300, og plutselig i morrest ble den helt mørk(ikke svart, mørk. Den nekter å skur opp lysinnstillinger(ikke at jeg ser dem heller siden skjermen er så mørk), men det er ikke blitt gjort noe som helst med skjermen siden første tilkobling i går rundt 12:00. Det jeg har gjort for å prøve å fikse problemet: - Tykket på skjermknappene for å prøve å skru opp lyset uten hell - Byttet til VGA kabel, fortsatt det samme - Byttet Laptop med en heeelt annen Dell vostro 3300, samme problemet - Tatt ut strøm kabelen(for å se om det hjalp) uten hell Noen Fakta: - Skjermen viewsonic 2231w - Dokking stasjon targus acp51euz(USB) - Laptop Dell Vostro 3300 Win7 enterprise - Kabeler VGA og DVI Da er vell ikke noe glemt for at dere kan tygge litt på det. Håper på raskt svar! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Ikt-lærlinger! jeg trenger hjelp! Har en ekstern skjerm koblet til en Dell vostro 3300, og plutselig i morrest ble den helt mørk(ikke svart, mørk. Den nekter å skur opp lysinnstillinger(ikke at jeg ser dem heller siden skjermen er så mørk), men det er ikke blitt gjort noe som helst med skjermen siden første tilkobling i går rundt 12:00. Det jeg har gjort for å prøve å fikse problemet: - Tykket på skjermknappene for å prøve å skru opp lyset uten hell - Byttet til VGA kabel, fortsatt det samme - Byttet Laptop med en heeelt annen Dell vostro 3300, samme problemet - Tatt ut strøm kabelen(for å se om det hjalp) uten hell Noen Fakta: - Skjermen viewsonic 2231w - Dokking stasjon targus acp51euz(USB) - Laptop Dell Vostro 3300 Win7 enterprise - Kabeler VGA og DVI Da er vell ikke noe glemt for at dere kan tygge litt på det. Håper på raskt svar! Defekt skjerm. Bak-lyset(det som lyser opp skjermen) er dødt, bildet er der fortsatt, men lyset funker ikke. Løsning? Ny skjerm. Har sett dette 10-15 ganger før edit: er forresten ingen lærling, men har ofte ansvar for ett par lærlinger, litt artig å høre andres erfaringer og slikt. Endret 16. november 2010 av aklla 1 Lenke til kommentar
noobeknife Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 hmm, skjermen er maks en uke gammel xD Men men, var det jeg trodde Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 hmm, skjermen er maks en uke gammel xD Men men, var det jeg trodde 4 av mine skjermer døde på den måten innen ett par uker fra de var nye, så at den er ny er ingen hindring Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Høres ut som backlighten har røket. Typisk skjer det enten ganske tidlig grunnet feilvare eller etter ørten års slitasje så ryker lysrøret. Jeg ville selv: - Utelukket at vga kabel ved og bytte den. - Utelukket at pcn ved og teste annen skjerm på den. - Utelukket at skjermen oppfører seg sært grunnet lav spenning ved og måle stikket med multimeter. Om de 3 overnevnte mulige feilene var utelukket uten forbedring, meldt retur og pakket skjermen ned for sending. Endret 16. november 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Batinna Skrevet 19. november 2010 Forfatter Del Skrevet 19. november 2010 Question! Noen som vet om det er mulig og legge til fler enn EN signatur når man skriver en ny email uten at signaturene blir erstattet med hverandre i Microsoft Outlook 2007? Vet at dette er mulig i 2003, men finner ikke noe måte i 2007. Takker hjertelig for alle kjappe svar! Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Hei IKT-Servicemedarbeider lærling her Andre som er lærling på vidergående her ? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 er lærling på videregående pewpew, hadde vært drømmejobben om ikke for alle de elevene som roter og ødelegger ting. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Ferdig utdannet IKT-Servicemedarbeider her, lærlingtiden var på en VGS, meget nice. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå