Batinna Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Som dere sikkert skjønner er jeg en IKT-lærling, og synes det kunne hvert utrolig flott og hatt et sted hvor IKT-lærlinger kan hjelpe hverandre opp i karrieren. Og kanskje også få hjelp av andre IT-folk. Jeg har vært borte i mye rart, så klart jeg får hjelp fra bedriftens IT-folk, men hadde også vært moro og kunne funnet ut ting selv, når dem ikke er tilstedet f.eks. Google er alles bestevenn sies det. Så klart, mye hjelp og få på Google. Men og omformulere å lete seg igjennom hundretalls sider i stedet for å få hjelp/diskutere/lære her av andre lærlinger/it-folk? Virker hvertfall mye greiere for min del. Ser ikke dere noe poeng i å ha denne tråden her (er jo trossalt et forum) så kan den stenges. (Men virker litt gøyere å diskutere innenfor en tråd, synes nå jeg) Så klart alt er litt forskjellig innenfor hver enkelt bedrift, men litt brainstorming har da ingen vondt av? Finner nok likheter om man tenker på utsiden av boksen. Skriv gjerne litt om deg og din bedrift, hvilke programmer du og har vært innom og vet litt om Håper på mange gøyale og lærerike diskusjoner! Endret 2. november 2010 av Cigarillos Lenke til kommentar
Batinna Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Her er litt info om meg (ikke at dere ikke har fått noe allerede, men). Jeg jobber for en ganske stor privatbedrift som driver med Sjø- og energi forsikring. Ting vi bruker på bedriften som jeg kan litt av: Office 2k3 Office 2k7 PoB DM GIC Citrix PDF saker (ofte knyttet til Office pakken) +++ Lenke til kommentar
Kvikklunsj Monster Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Stilig tråd, får håpe det er noen flere IKT lærlinger her da Cigarillos, kan du ikke utdype litt mer om de programmene? Det var mye ukjente forkortelser jeg ikke har vært borti før Jeg jobber også for et privat firma, innenfor shippingindustrien. Vi har ganske mange skip, i form av vessels, bulk skip, tankere etc, og de frakter last rundt om i hele verden. Til tider er det ganske mye å gjøre på jobb, så jeg er veldig fornøyd med at jeg fikk lærling plass her. Mye å lære, pluss at dagene går fort når jeg har en del å sette fingrene i. Jeg sitter på helpdesk samt jeg hjelper med oppsett av servere, PC-er, tar backup daglig osv osv. Spesielle programmer vi bruker: - Consultas (Maritim program) - Safir (Maritim program) - ShipNet (Maritim program) - OCS (Maritim program) Alle de maritime programmene blir brukt for blant annet innkjøp av diverse ting til båter osv. Det blir brukt til veldig mye mer enn det og, men vi på IT-avdelingen har ikke mye å gjør med de programmene. - Office 2007 - VNC (UltraVNC, for remote desktop til ansattes PC-er) Når vi skal logge oss inn på servere etc bruker vi vanlig windows remote desktop (kjør -> mstsc) - Adobe Acrobat - Track-It (Track-It bruker vi blant annet som en database hvor alle innkjøp er listet) - TeamViewer (i noen tilfeller har vi innleide folk som ikke er pålogga våres domene. Da er det enkleste å be de laste ned TeamViewer så hjelper jeg derfra) - AIMS - Dette er telefon databasen vår. Alle nummer er registrert her, og hvis jeg f.eks. skal legge til nytt nr må jeg inn i AIMS og skrive inn node og port. Dette er tall som står i displayet på telefonen når man kobler den til en telefon kontakt. Man kan også endre displayteksten fra AIMS. Som standard har vi alltid "Brukernavn InternNR" som displaytekst, f.eks "HEI 1234". Det er jo alltid morsomt å tulle med kollegaer, så en gang bytta jeg nr på han ene til 1337 - Kindis (Kindis er en liten "boks" på veggen hvor man taster inn ansatt nr ditt, for å markere at du er kommet inn i huset. Vi bruker det ikke her hos oss, men et av våres datterselskap bruker det (de driver med industri produksjon etc). Vi har også Kindis programvare på PC-en som blir brukt av HMS inspektørene for å sjekke hvem som er kommet inn og ut) Det samme datterselskapet som nevnt ovenfor har en egen "engineering" avdeling, hvor de blant annet bruker tunge 3D programmer. Jeg husker ikke navna på alle, men det er blant annet: - AutoCAD - MicroStation - Bentley Heldigvis er det ikke mye vi på IT avdelingen trenger å vite om de sistnevnte programmene og de maritime programmene. Tenkte jeg allikavel ville nevne de hvis flere kjenner til de Lenke til kommentar
Batinna Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Add-In knapp i MS Word 2k7! Da har jeg et spørsmål. Hvordan får man Add-In knappen i MS Word 2k7 til å komme frem? Jeg gjorde noen innstillinger idag, men den vil visst være usynlig enda. Takk for kjapt svar! (Edit: Forresten, veldig bra forklart og skrevet Kvikklunsj Monster! *melike*) Endret 4. november 2010 av Cigarillos Lenke til kommentar
Dezzik Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Heisann, jeg er omtrent ferdig på mitt første år nå. Jeg har jobbet hos en ganske liten bedrift som fokuserer på support, salg og serverdrift for noen lokale firma. For det meste reparerer jeg da maskiner (setter også opp servere & personlige), hjelper til med backup, databaser, o.l. Akkurat nå skriver jeg et CMS for å holde styr på maskiner vi har hatt inne for support. Kjekt å ha litt dødtid. Det går nok med til å lære nye programmeringsspråk og restaurering av gamle komponenter. Jeg benytter meg ofte av Teamviewer, VNC, Remote desktop, Office 2k7/2k3, et titalls programmer for å fjerne virus og malware. Skal love dere vi får mye slikt inn. Hva tenker dere om videre utdanning? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) et titalls programmer for å fjerne virus og malware. Skal love dere vi får mye slikt inn. Tar læretiden min på en videregående skole og er ikke rent lite sånt her heller nei. Heldigvis har microsoft verdenen et universalsvar til sånt, reinstallere skiten Endret 4. november 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Lutador Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 et titalls programmer for å fjerne virus og malware. Skal love dere vi får mye slikt inn. Tar læretiden min på en videregående skole og er ikke rent lite sånt her heller nei. Heldigvis har microsoft verdenen et universalsvar til sånt, reinstallere skiten Standard svar fra ikt folk på skuler^^ Eg jobber for et firma som er en TSP (total service provider). Vi leverer virtualiserte servere og klienter til kunder slik at de bare trenger en tynnklient for å kunne jobbe. Det eg då drive mykje med er -Oppretting av servere og klienter. -Vedlikehold av serverparken (oppdateringer, backup, ny-monteringer) -Support til kunder. -Monteringer med kunde. -Fiksing av pc for privatfolk (av og til, er ikkje alle vi tar inn for å si det sånn). Program eg bruker mye er: -WMVare -RD -Outlook (Går mye mail fram og tilbake:) ). -Webgrensesnitt på diverse utstyr. (Mest HP switcher). -Netviewer. (Fjernhjelp applikasjon). Også masse andre program som blir brukt i ny og ne. Dødtid (når det forekommer) går med til å lære meg webdesign/koding (html/css ol).< Lenke til kommentar
noobeknife Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hei Jeg har nettopp startet lærlinge tiden min(1.August) på VGS i sør-trøndelag. Er lærling på en liten skole så ting er ikke så hektisk rundt her, men det det kommer da stadig nye ting inn på IKT-kontoret. På kontoret er vi 2 stk, IT-ansvarlig og meg.(Liker det veldig godt siden da lærer han bare meg opp) Siden da IT-ansvarlig også er lærer fram til onsdag så blir jeg litt alene på kontoret Blir mye support til elevene og ansatte, får inn de samme elvene gang på gang, men det liker jeg. Pcene vi bruker er Dell vostro 3300,HP 6735b, HP 6715b og litt forskjellige lenovo. Programmene vi bruker i fylket er: (Tar ikke med alt, mange standard som java, flash osv.) OS: Windows 7 Enterprise Office pakken 2010(blir vell 2007 engang, har ikke peil på hvorfor, men litt bugs i 2010) Office Communicator (Veldig bra program) Solid Egde(Tegne program) Citrix CDBurnerXP Remote: Vanlig windows remote Teamviewer 5(Eget bruk, men jeg bruker det!) Server: Windows Server 2003 Virus prog: Trend Micro OfficeScan(jaja..) Har vert borti mange andre programmer, men gidder ikke å nevne alle. På skolen vår så begynner serveren å bli VELDIG sliten etter alle årene. (23 mars 2003 ble den installert, så vet dere det!) Så vi må rulle ut alle programmene på CD eller USB stick som tar veeeeldig lang tid, men det går. Prosjekter jeg holder på med nå: Skal holde windows 7 kurs til alle ansatte på skolen Skal holde kurs om generell Data bruk på ca 30 timer til de som ikke kan det Ellers er det data support til elever og ansatte som tar opp tiden min på skolen. Planer fremmover: Veldig kjekt å jobbe på en skole, så jeg har tenkt å få meg studie kompetanse etter 2 år som lærlig siden jeg da får låne bøker gratis av skolen. Tenkte jeg skulle prøve meg på Hist i grunnfag på data eller hva det no het. Spør om det er noe som dere mener jeg har glemt! Skriveleifer kommer å går til meg så de er det ikke vits i å nevne Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Føler med deg på serverdelen og det er en typisk gjenganger på skolene. Vi fikk byttet ut våre 2 servere i fjor, før det så hadde de stått siden 2001/2002 uten oppgraderinger på annet enn disker. Gikk fra enkeltkjerner med 1gb ram til 8x3ghz 16gb ram med kun sas på hver, var en kjærkommen oppgradering Vi har også endel gjengangere som vi ikke akkurat trenger spørre om navn etc lenger, merket at når du husker serienummeret på maskinen deres utenat så kan du med trygghet si de er innom endel Liker egentlig best de som kommer med problem som egentlig er milevis unna vår arbeidsoppgave som hjelpe de sette opp diverse gadgets eller sære ting som forvener jeg skal resette facebook/hotmail passordet deres siden vi driver med sånt. Morsomme avbrekk i de ellers ganske like dagene. Endret 9. november 2010 av cruzader Lenke til kommentar
noobeknife Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Er vell veldig likt rundt på skolene ang support å sånt Liker best den med de som har problemer med pcen, og kommer til meg og jeg spør om jeg kan få se på pcen og den ligger igjen hjemme eller på kontoret.... Eller de som skal ha alle problemene løst alle over telefon.. Men men sånn er det å jobbe innen serviceyrket, liker sånt Endret 9. november 2010 av noobeknife Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Eller de skal ta med hjemmepcn for hjelp og tar med bare alt utenom kabinettet Eneste virkelig hat her er når kabler i klasserommene ryker siden vi har trekt prosjektor/smartboard over amish metalhimling som må klipses løs 6steder for hver forbanna plate som bare er sånn 30cm brei. Skal bytte over til moduler i de "pene" hvite elektrokanelen med korte skjøter til kateter som blir en gledelig overgang, slippe trekke 10-15meter med hat men bare bytte 3meters skjøt og døne. Lenke til kommentar
noobeknife Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Haha, og hvem har ikke hørt om denne her? "Harddisken min skrur seg ikke på" Når de egentlig mener Pcen... Og Pcen fungerer ikke så er ene strøm kabelen dratt ut av rengjøringspersonalet dagen før... Som sagt før elsker slikt arbeid, får dagene til å gå fort med ett smil Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Har opplevd at deler av nettverket bare plutselig er nede, så har en kantswitch blitt koblet ut så de fikk koble på bonemaskinen sin Klassisk hos kontorutstyr sjappene er jo de rammene som kabinetter henger i under pulten, heter ca altid hardiskholder. Lenke til kommentar
Noen123 Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 (endret) "Harddisken min skrur seg ikke på" Hehe, det er mange som ikke vet helt hva "den store boksen på gulvet" har med "pc'n" å gjøre. Så et opptak fra et tv-program (fra Norge) en gang der de fikk i oppgave å skifte harddisk. Ei dame fra tv-programmet skjønte ikke hva "den store boksen" hadde med "pc'n" å gjøre. Hu trodde "pc'n" var skjermen, KUN skjermen Er ikke IKT-lærling men jeg vurderer å utdanne meg den veien. Kan dere si noe mer om hva dere gjør? En vanlig dag på jobben? Btw, har lært litt programmering i Python og synes det er veldig gøy Endret 10. november 2010 av Noen123 Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 I dag gjorde jeg hmm - Kom en palle med varer som måtte pakkes opp og kontrolltelles i forhold til pakkeseddel. - Demonterte anlegget i kantinen, byttet til større skap samt inn med endel nytt utstyr (18u smekkfult) 3forsterkere,6mottakere for miccer,24høytalere++ et lite kaos kable dritet. - Reinstallerte 20nye maskiner som skal tas i bruk - Bestilte endel nye maskiner - Kaste alt bosset fra varene som kom - Siste endringene på nye printerscriptet og AD-gruppene, testing at det funker som det skal og kjøre det ut i drift. Sånn passe variert Lenke til kommentar
nisse1991 Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Hei Jobber som en bedrift som heter Macgregor Hydramarine som lager stor kraner som vi sender rundt i verden osv... Programmene som er mest borti er: office autocad proe windchill ansyns Teamviewer vnc Compello Noen som kan mye om sccm har gjerne lyst å lære litt om det? Lurte på hvor langt andre har kommet på læreboka si? Har begynnt på noen av oppgavene men lurer på hvor mye dere andre skrivere på hver oppgave noen som har hørt hvordan Fagprøven blir............. Endret 11. november 2010 av nisse1991 Lenke til kommentar
noobeknife Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) lærerbok? har jeg gått glipp av noe her? Har bare en lærerplan jeg skal gjennom før fagprøve.. hmm Endret 11. november 2010 av noobeknife Lenke til kommentar
nisse1991 Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Mente læreplan da, En haug men oppgaver du skal gjøre og en del ting du skal gjennomføre osv... Har du Gjort noen av de og skrevet de ned? Lenke til kommentar
noobeknife Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Jeg har ikke gjort noen oppgaver enda, men skrevet noen rapporter. It-ansvarlig her tar lærerplanen med en liten klype salt, og siden vi skal sette opp en helt ny server på skolen her så får jeg nesten alt ansvar med rapportering osv, så da får jeg det jeg skal ang server. Han har også tatt med i ett lite kurs ang nettverk osv.. Men ang de oppgavene du har er vell for at du skal gjennom de tingene, hvis du jobber med de tingene hverdag så er det lite vits i å gjøre oppgavene om de. Loggfør heller det du gjør innen IT, så skal du se at du gjør endel oppgaver gjennom de 2 årene, hvis det var til noen hjelp. Får du til å legge ut en oppgave? Jeg også har lyst til å lære om Sccm, så hvis noen kan det så let me know! Lenke til kommentar
nisse1991 Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 hm, Kan jo sikkert for gjort det men har du læreboka med deg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå