Gå til innhold

PC skjerm som TV

Anbefalte innlegg

Jeg har en Samsung 22" PCskjerm med DVI kontakt.

Jeg fant en kabel på komplett med overgang fra DVI til HDMI.

Nå tilbyr jo RiksTV opptil 4 "dekoderkort" (eller hva det nå enn heter), mens du fortsatt bare betaler samme prisen for ett abonnement. Derfor tenkte jeg at jeg kunne kjøpe meg en dekoder og få TV på rommet.

Spørsmålet mitt er egentlig om det vil fungere? Regner med at det burde gå..

Altså å koble PC skjermen min til dekoderen med en DVI til HDMI kabel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke sikkert. HD dekodere bruker HDCP, en form for kopibeskyttelse. En vanlig PC skjerm med DVI kontakt har nok ikke HDCP, og dermed får du ikke noe bilde.

Du trenger en skjerm som har HDCP.

Ehrm, vel dette er så som så.

De fleste PC skjermer av nyere typer støtter HDCP, anbefaler derfor at du sjekker spesifikasjonene på skjermen.

Selv har jeg testet IPTV med HDCP på en 22" LCD PC skjerm og det fungerte ypperlig.

Lenke til kommentar

Dersom PC skjermen fungerer med HDMI fra RiksTV boksen så er neste problem at PC skjermen kanskje ikke støtter 50Hz eller 100Hz refreshrate. En del PC skjermer kjører med 59Hz,60Hz eller 75Hz refreshrates og det gir mye motion judder (hakkete panoreringer og hakkete bevegelser).

PC skjermen må også støtte 50Hz video over HDMI. Det er ikke gitt at

en PC skjerm støtter dette. Da vil det antagelig oppstå alle mulig merkelige problemer.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Man må vel forvente at en skjerm som støtter HDCP har HDMI kontakt?

DVI-D støtter også HDCP.

Her har du et eksempel på DVI med HDCP støtte:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597970

Så å si alle nyere skjermer støtter HDCP via DVI-D eller HDMI. (Du vet sikkert at HDMI er samme som DVI-D bare med lyd)

Dersom PC skjermen fungerer med HDMI fra RiksTV boksen så er neste problem at PC skjermen kanskje ikke støtter 50Hz eller 100Hz refreshrate. En del PC skjermer kjører med 59Hz,60Hz eller 75Hz refreshrates og det gir mye motion judder (hakkete panoreringer og hakkete bevegelser).

PC skjermen må også støtte 50Hz video over HDMI. Det er ikke gitt at

en PC skjerm støtter dette. Da vil det antagelig oppstå alle mulig merkelige problemer.

TV signalene fra RiksTV kommer i 50Hz, har du en LCD skjerm så er dette ikke noe å tenke på.

Lenke til kommentar

TV signalene fra RiksTV kommer i 50Hz, har du en LCD skjerm så er dette ikke noe å tenke på.

Jeg har en lcd PC skjerm med HDMI inngang. Bevegelige bilder blir ikke pent. Ingen slike problemer på min plasma TV. Problemet minner om refreshrate problemer.

600Hz er den refreshrate som passer til alle video frame&fieldrates ( 24p,25p,50p,50i,30p,60p,60i ). Nyere TV'er har 600Hz som standard.

Normalt sett så finner man info om PC skjermens refreshrate[Hz] i menyene til skjermen. Viser den f.eks. 60Hz så blir bevegelser/panoreringer "ødelagt" av judder.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Kanskje refreshrate er et begrep som benyttes i andre sammenhenger men det jeg mente er hvor ofte en pixel slås av og på i skjermen. På nye TV'er skjer dette med 600Hz.

Dette er et interessant tema og jeg vil helst ikke misforstå dette :)

Teksten på tvlampsnbulbs.com beskriver akkurat hva jeg mente:

A standard video signal is actually a series of still images, flashed on screen so quickly that we believe we are watching a moving image. The typical frame rate used in North America is 60 frames per second (60Hz) meaning that a TV would display 60 individual still images every second. Sub-field drive is the method used to flash the individual image elements (dots) on a plasma panel. For each frame displayed on the TV the Sub-field drive flashes the dots 10 times or more, meaning that the dots are flashing 600 times per second (600Hz) or more. (Example: 60 frames per second x 10 sub-fields = 600 flashes per second).

Dvs. 600 pixel flashes pr. sekund.

Jeg går ut fra at 600Hz også fungerer som en slags oversampling og kan være et bra utgangspunkt dersom TV'n gjør motion compensation prosessering for å skape mer glidene bilder.

Når sample rate for lyd konverteres til en annen sample rate så er det vanlig å konstruere en ny ekstremt høy sample rate ved å sette inn "null samples". Deretter lavpass filtreres det nye signalet og resamples til den nye ønskede sampleraten. Om samme teknikk kan benyttes i motion compensation er jeg ikke helt sikker på men enkel interpolering gir hvertfall feil frekvensrespons for konvertering av lyd. Muligens vil enkel interpolering mellom to frames i video også gi feil "respons" i form av ujavne bevegelser. I progressiv video vil sample rate være lik framerate. I interlaced video antar jeg man kan si at field rate er samplerate.

I utstyr for framerate konvertering så vil antagelig oppsampling til 600Hz samplerate med motion compensation prosessering være helt ideelt. Da kan converteren enkelt resample 600Hz samplerate video til en hvilken som helst annen samplerate.

Interessant tema :-)

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig for en TV å lage et nytt bilde 600 ganger i sekundet. Det ville kreve vesentlig mer prosesseringskraft enn det som er tilgjengelig. 600 Hz betyr bare å flashe pixler av og på 10 ganger.

Tror det var Philips som var blandt de første med sin '100 Hz' teknologi. Det er interpolering av bilder. Men var det ikke slik at bildefrekvensen da egentlig ble 75 Hz, ikke 100? Fordi det var begrenset hvor raskt man kunne prosessere.

Hele temaet rundt bildeprosessering er dog meget omfattende, skal på ingen måte hevde at jeg kan mye om det. 

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig for en TV å lage et nytt bilde 600 ganger i sekundet. Det ville kreve vesentlig mer prosesseringskraft enn det som er tilgjengelig. 600 Hz betyr bare å flashe pixler av og på 10 ganger.

Tror det var Philips som var blandt de første med sin '100 Hz' teknologi. Det er interpolering av bilder. Men var det ikke slik at bildefrekvensen da egentlig ble 75 Hz, ikke 100? Fordi det var begrenset hvor raskt man kunne prosessere.

Hele temaet rundt bildeprosessering er dog meget omfattende, skal på ingen måte hevde at jeg kan mye om det.

Det kan kanskje sammenliknes med kinoframvisere. Tidligere ble vel hvert bilde belyst to ganger på kino slik at 24fps fikk 48Hz flimmer. Nå er det vel også kinoer som opererer med 72Hz (3x24) og 96Hz(4x24). Ved ca. 100Hz klarer vel ikke øyet å se flimmer lengre. Slik sett skulle ikke 600Hz ha noe for seg men dersom TV'n hadde flashet med en annen frekvens så ville den ikke passe bra til bruk sammen med alle mulige frame/field rates. 100Hz pixelflashing ville f.eks. ført til at hver field flashes 1.667 ganger når TV'n viser 60Hz video. Hver frame 4.16 ganger ved visning av 24p osv.

Jeg tror også det er dette som skjer når pixel flashes i en PC skjerm med 60Hz frekvens. Hver field flashes da 1.2 ganger og det oppstår artifacts.

Tror ikke det er helt tilfeldig at 24fps*25=600, 25fps*24=600,30fps*20 =600,i50Hz*12=600,i60*10=600 ;-)

Har akkurat sett på en monitor/PC skjerm nå som er låst til 60Hz. Panoereringer er enormt dårlig gjengitt i forhold til en tv og det er egentlig kun dette som er poenget mitt :-)

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...