Gå til innhold

[Løst] Vil ha et ordentlig makro objekt, anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Antar du mener "bracketing" - at du skyter både mørkere og lysere bilde. Det kan du gjøre selv i kameraet med å justere eksponeringen, eller du kan bruke den innebygde bracketing-funksjonen - les manualen. :)

Det jeg prøvde å si er at man kan ta "flere" bilder som blir merga til et bilde. Broren min har nikon d200 der det heter noe med multi eksponeringer ^^

sikkert vanskelig skrevet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ønsker du å ha et filter på objektivet?

Canon 100 macro IS og filter er dødssynd,hva er vitsen med å investere i et sylskarp objektiv og så ødelegge skarpheten med og skru på et filter.

Hvis du vil øke bildekvaliteten dette objektivet gir,så kjøp et stativ til minst 2000.-

Og hvis situasjonen tilsier filter er det et polariseringsfilter "PL" eller et gråfilter "ND" du trenger.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Noen som vet hva slags filter man bør ha til objektivet?

"Hoya Filter Close up +4 HMC 67mm" hva er bedre med dette enn de andre?

:new_woot:

Et "close-up filter" er en nærfokus-linse du skrur på et vanlig objektiv i filtergjengene for å få nærgrensen tettere på - det er noe du bruker for å få et ikke-makroobjektiv til å fokusere tett på, og har ikke noe på et makroobjektiv å gjøre.

Kjøp heller eventuelt et sett med mellomringer for å komme tettere på - eller - enda bedre - bruk makroobjektivet en stund og finn ut av hvordan det fungerer, før du eventuelt kjøper noe "ekstra" til det.

Men - et godt stativ er en veldig god idé. :)

Det jeg prøvde å si er at man kan ta "flere" bilder som blir merga til et bilde. Broren min har nikon d200 der det heter noe med multi eksponeringer ^^

Som jeg skriver - du mener bracketing, som det heter på engelsk. Gjentar meldingen min igjen, jeg:

"Antar du mener "bracketing" - at du skyter både mørkere og lysere bilde. Det kan du gjøre selv i kameraet med å justere eksponeringen, eller du kan bruke den innebygde bracketing-funksjonen - les manualen. :)"

Dette gjør at kameraet ditt tar flere bilder, og så kan du selv etterpå merge dette til ett HDR-bilde i etterbehandlingen.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Noen som vet hva slags filter man bør ha til objektivet?

"Hoya Filter Close up +4 HMC 67mm" hva er bedre med dette enn de andre?

:new_woot:

Et "close-up filter" er en nærfokus-linse du skrur på et vanlig objektiv i filtergjengene for å få nærgrensen tettere på - det er noe du bruker for å få et ikke-makroobjektiv til å fokusere tett på, og har ikke noe på et makroobjektiv å gjøre.

Kjøp heller eventuelt et sett med mellomringer for å komme tettere på - eller - enda bedre - bruk makroobjektivet en stund og finn ut av hvordan det fungerer, før du eventuelt kjøper noe "ekstra" til det.

Men - et godt stativ er en veldig god idé. :)

Som jeg skriver - du mener bracketing, som det heter på engelsk. Gjentar meldingen min igjen, jeg:

"Antar du mener "bracketing" - at du skyter både mørkere og lysere bilde. Det kan du gjøre selv i kameraet med å justere eksponeringen, eller du kan bruke den innebygde bracketing-funksjonen - les manualen. :)"

Dette gjør at kameraet ditt tar flere bilder, og så kan du selv etterpå merge dette til ett HDR-bilde i etterbehandlingen.

Okey :thumbup:

Det som var spesielt var at han hadde "HDR" funksjonen på selve kameraet :)

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg tenkte at jeg skulle ha et UV filter, er at man kunne hatt det som et beskyttelses glass ;)

Du kan nå forvente heftig kjeft fra et par filter-motstandere på forumet :)

Jeg er ikke filter-"motstander" i så måte. Filter kan hjelpe mot skraper på frontelementet på objektivet, og redusere slitasje ved gjentatt pussing hvis du er mye i støvfylte områder. Kan også være en fordel hvis det er mye sand der du tar bilder, eller for eksempel i skogen der kvister og annet kratt kan finne på å skrape mot objektivet ditt. Men ved støtskade kan det gjøre vondt verre da det kan sette seg helt fast, eller knuse slik at glasskår fra filteret riper opp frontelementet.

Det er bedre å bruke solblenderen som følger med objektivet som beskyttelse.

Hvis du allikevel velger å gå for et filter for beskyttelse, så glem UV (ingen vits på digitalt, og er ikke nødvendigvis 100% nøytrale pga. UV-filtreringen som du ikke trenger). Da er det et protection filter du skal ha, og du er nødt til å gå for et av de dyreste du kan finne. Hvis ikke risikerer du å redusere verdien på objektivet til det halve hver gang du skrur det på, ettersom billige filtre reduserer bildekvalitet, øker faren for lens-flare og lignende.

Gode filtre er blant annet B+W og Hoya Pro1 (går også under navnet Kenko Pro1).

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg tenkte at jeg skulle ha et UV filter, er at man kunne hatt det som et beskyttelses glass ;)

Du kan nå forvente heftig kjeft fra et par filter-motstandere på forumet :)

Jeg er ikke filter-"motstander" i så måte. Filter kan hjelpe mot skraper på frontelementet på objektivet, og redusere slitasje ved gjentatt pussing hvis du er mye i støvfylte områder. Kan også være en fordel hvis det er mye sand der du tar bilder, eller for eksempel i skogen der kvister og annet kratt kan finne på å skrape mot objektivet ditt. Men ved støtskade kan det gjøre vondt verre da det kan sette seg helt fast, eller knuse slik at glasskår fra filteret riper opp frontelementet.

Det er bedre å bruke solblenderen som følger med objektivet som beskyttelse.

Hvis du allikevel velger å gå for et filter for beskyttelse, så glem UV (ingen vits på digitalt, og er ikke nødvendigvis 100% nøytrale pga. UV-filtreringen som du ikke trenger). Da er det et protection filter du skal ha, og du er nødt til å gå for et av de dyreste du kan finne. Hvis ikke risikerer du å redusere verdien på objektivet til det halve hver gang du skrur det på, ettersom billige filtre reduserer bildekvalitet, øker faren for lens-flare og lignende.

Gode filtre er blant annet B+W og Hoya Pro1 (går også under navnet Kenko Pro1).

Kult :thumbup:

Vet ikke om jeg skal skaffe meg noe filter men...

Takk uansett.

Noen som vet åssen den LØST knappen virker?

Da jeg trykker på den skjer det liksom lite :ohmy:

Lenke til kommentar

Okey :thumbup:

Det som var spesielt var at han hadde "HDR" funksjonen på selve kameraet :)

D200? Det var nytt for meg. Det D200 derimot har, er bracketing, og det har ditt kamera også.

Se video her:

http://www.youtube.com/watch?v=gD9D4w6B7qY

post-208813-0-89520700-1292261500_thumb.jpg

I dette bildet kan du se hva jeg mener...

Det er den funksjonen jeg er ute etter :new_woot:

På d200 så heter det ihvertfall multiple exspo...

Endret av anonymus94
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...