Gå til innhold

[Løst] Vil ha et ordentlig makro objekt, anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Hei.

Til jul har jeg tenkt og kjøpe meg et makro objektiv, har sett på et sigma 150 mm makro til 5495,-

Jeg har ikke noe serlig erfaring med makro men har lyst til og få meg et orgentlig makro objektiv. Men er Det nevnte objektive noe og anbefale?

Vil ikke betale mer en maks 5500 for et makro...

Kom med forslag ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du ta bilder av? Blomster? Kjøp 50-60mm. Insekter? 150mm er toppers. Begge deler? 90-105mm er fint.

Dette på grunn av avstand til motivet.

Men - til insekter og annet hvor du vil holde litt avstand - Sigma 150mm er helt toppers. :)

Jeg har tenkt og bruke det til og ta bilder av blomster og insekter ^^

Så sigma objektivet er nok det jeg går for ;-)

Lenke til kommentar

Er det noen begrensninger på objektiver? om dem virker på fullformat eller ikke.

Har et canon 450 d, mitt første og jeg har prøvd mange men dette synes jeg er et bra hus...

leste om et 100 mm makro fra canon som het noe med L-series, vet noen hva det betyr og om det virker på mitt hus?

Lenke til kommentar

Er det noen begrensninger på objektiver? om dem virker på fullformat eller ikke.

Har et canon 450 d, mitt første og jeg har prøvd mange men dette synes jeg er et bra hus...

leste om et 100 mm makro fra canon som het noe med L-series, vet noen hva det betyr og om det virker på mitt hus?

L er canon's ypperste merke på objektiver, "proff-signaturen" om du vil kalle det det.. Det passe på din 450D, og du vil regne med å få utnyttet huset ditt maksimalt.

Lenke til kommentar

Til fullframe kan du ikke bruke objektiver laget for crop. Canons EF-S objektiver er laget for crop, og kan ikke brukes på fullframehus. Alle Canons EF-objektiver kan brukes på fullframe.

Kjøp L-varianten av makroobjektivet hvis du vil ha bildestabilisering, værtetning og bedre byggekvalitet. Ellers er det uten IS for alle praktiske formål like skarpt og godt optisk sett, og kan også finnes brukt.

Lenke til kommentar

Har selv Sigma sin 150mm og syntes den er fantastisk. Vet ikke om de har med IS på FotoVideo, men er en IS versjon av den på vei vertfall.

Funker til portrett og medium tele også, men litt treg for sport. God byggekvalitet, meget skarp!

Litt dyr, men mye for penga!

Tatt med Sigma 150mm: http://www.flickr.com/photos/22669096@N05/4744729255/in/set-72157624376825718/

... dette og forsåvidt: http://www.flickr.com/photos/22669096@N05/4809638082/in/set-72157624376825718/

Har selv aldri helt skjønt hvorfor ikke 150mm skal være bra nok for blomster? Er det ikke bare å gå litt lenger unna?

Endret av mbergersen
Lenke til kommentar
Har selv aldri helt skjønt hvorfor ikke 150mm skal være bra nok for blomster? Er det ikke bare å gå litt lenger unna?
Den er evig bra nok, men det er en stor kanon som ikke egner seg så bra til håndholdt fotografering. Blomster og planter har en stor tredimensjonal utstrekning og å jobbe på frihånd (i ukomfortable vinkler) føles mest naturlig for mange. Så et mindre objektiv og kortere brennvidde gjør det mer praktisk.

Jeg har selv Sigma 150 mm og er veldig fornøyd med den.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ville nok lagt på 400.- og kjøpt objektivet hos Japan photo.

Men jeg finner ikke noe spesielt med klager angående mShop,utenom at de ikke alltid har varene på lager selv om de påstår det på hjemmesiden.

Hvis du kjøper fra dem ville nok en telefon/mail først for og få en bekreftelse ikke være det dummeste du gjør :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg ville nok lagt på 400.- og kjøpt objektivet hos Japan photo.

Men jeg finner ikke noe spesielt med klager angående mShop,utenom at de ikke alltid har varene på lager selv om de påstår det på hjemmesiden.

Hvis du kjøper fra dem ville nok en telefon/mail først for og få en bekreftelse ikke være det dummeste du gjør :)

Takk, takk :thumbup:

Lenke til kommentar

I eit av dei forrige nummera av Natur&Foto var det ein test av diverse makro-objektiv. Anbefaler å lese denne.

Macro

<-- Desse er btw tatt med Sigma 105mm på EOS450D

Edit: Litt linjeskift pga framvisninga til flickr, den var ny for meg :)

Endret av Kaksa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...