Gå til innhold

Ny og bedre "search engine" ?

kans

Kan den konkurere?  

15 stemmer

1. 1. Kan den konkurere?

• Ja
      1
    • Nei
      9
    • Vet ikke
      2
    • Kanskje
      3

Anbefalte innlegg

Sjallabais! Jeg kom over denne videoen som jeg synes var litt spennende. Den handler rett og slett om en ny og bedre "search engine". Den skal hvertfall gi mer relevante søk og gi deg muligheten til og markere en siden som spam så fjerner den siden fra fremtidige søk osv.

Er dette noe som kan konkurere med Google og bing?

Dere kan jo se videoen ;)

http://vimeo.com/14593120

(beklager skrive feil )

Endret av Kans92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessante, gode funksjoner, men tror ikke det tar av i bruk om ikke Google eller et annet stort selskap implementerer det i sitt produkt. Ytterst få bytter søkemotor helt uten videre.

Ser dessuten ikke helt hvor ofte jeg har bruk for dette. I Google kan du også skrive "global warming green" og få opp relaterte resultater.

Global warming green

Global warming tech

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Joda, men i google kan man ikke markere sider som spam.

Jeg ser også den at folk ikke bytter uten videre spesielt når Google har sånn monopol, men håper virkelig at blekko gir dem en utfordring sånn at de også kanskje kommer med noe litt " kult " og interesangt :p

Litt konkuranse er bra og det håper jeg det blir! :)

Lenke til kommentar

Tar ikke over for google ihvertfall. Bruker noen i det hele tatt Bing?

Håper vel egentlig ikke på det, det opptimale hadde jo vært om de kom seg på et plan hvor de kunne konkurert og så sett hva de da kom med av "apps". Hvis Google ikke har et monopol vil de jo sikkert da prøve og forbedre seg og evt legge til nye funksjoner osv.

Ja det er nok noen som bruker bing. Det er det som kommer opp når du bruker I.E (internet explorer) så vil nok tro at det er fler bedrifter som bruker det.

Lenke til kommentar

Tar ikke over for google ihvertfall. Bruker noen i det hele tatt Bing?

Håper vel egentlig ikke på det, det opptimale hadde jo vært om de kom seg på et plan hvor de kunne konkurert og så sett hva de da kom med av "apps". Hvis Google ikke har et monopol vil de jo sikkert da prøve og forbedre seg og evt legge til nye funksjoner osv.

Ja det er nok noen som bruker bing. Det er det som kommer opp når du bruker I.E (internet explorer) så vil nok tro at det er fler bedrifter som bruker det.

'Hei Trond gidder du å google etter X?'

'Jaok' *fyrer opp bing*

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Svakhetene med Google er:

• Mer og mer Push teknologi, selv om instant kan slås av.
  • PageRank er motorens styrke, men også dens svakhet. "Ofte en søkemotor for Wikipedia".
  • Meget utsatt for lenkespam etc. En lenke er en mer eller mindre god stemme.

Sies det noe om det er en nativ eller en meta søkeside (motor) som min egen:

http://www.surftoolbar.com/

Det er svært enkelt å lage en meta søkemotor og heller ikke så vanskelig å lage en nativ om du har stor nok server kapasitet (google er nesten mer hardware enn software):

1. Starte i en god hub (lenkesamling). Mange andre måter å starte på.
  2. Lagre siter n nivårer dybt.
  3. Lagre og eventuelt arkivere (parsede) dokumenter, bilder, videoer etc.
  4. Indeksere resultater som indeksen i en bok.
  5. Bruke "model view control pattern" utviklet av nordmannen Trygve Reenskaug til å presentere resultater med eller uten AJAX teknologi.
  6. Mer informasjon i artikklene på ovennevnte lenke.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Om de begynner å bli store eller at Google liker teknologien godt -> Google kjøper dem opp xD

Ja, de har en tendens til og gjøre slikt xP

Jeg er bare keen på og sjekke ut hva Google kommer opp med hvis blekko klarer og konkurere med de.

Men ser for meg at det blir vanskelig siden alle bruker google og det har sikkert blitt en vane for de fleste. Man bruker jo Google i vanelige samtaler og. type " goggle det" "jeg bare googla det "

Heter rett og slett ikke " ja søkte det opp på nettet" eller "søk på nett"

Lenke til kommentar

Jeg er så godt som 100% sikker på at jeg får bedre resultater via google. Er ikke værre enn å slenge på de samme ordene i et vanlig søk og voila, du har det du er ute etter, og så slipper du å skrive /.

Regner vel med at du ikke får bedre resultater. Det Blekko har som jeg synes var litt stilig var og markere sider som spam slik at de sidene ikke dukka opp neste gang du søkte etter noe. Noe jeg fårsåvidt ikke tror Google har.

Ja man kan alltids slenge inn samme ordene, men likte ideen og konseptet

Lenke til kommentar

Det finnes ingen andre søkemotorer der ute som gir meg resultater som er i nærheten av det google gjør, så min påstand står relativt trygt statistisk sett.

Har du en kilde på det? jeg vet ikke for jeg ikke har sjekka det opp :p veit ikke om det ligger en test eller noen som har sjekket det ut ?

Jeg bare antok at uansett hva du egentlig brukte så ville du få opp mye av det samme?

Lenke til kommentar

jeg har jo testa blekko, og får det jeg søker etter. så får min del så gjør blekko det den skal, har begynt og bruke den på skolen og som sagt får det jeg søker etter og den gir meg mer eller mindre samme resultat som Google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...