somewhere Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Hei, jeg trenger litt "guiding" når det gjelder å få satt opp 14 PC´er av typen HP PROBOOK 6555B med windows 7 PRO + Office 2010 + AVG + Diverse programmer.. I stedet for å sette opp hver enkelt maskin selv ønsker jeg en enkel måte å gjøre dette på. Hvor begynner jeg? Hvilke vertkøy/programvare/metoder anbefaler dere? Er det noe programvare jeg bør gå til innkjøp av, feks Northon Ghost? Eller skal jeg bruke det innebygde programmet? Bør jeg feks reformatere PC´en helt.. og installere operativsystem og alt av programvare.. for deretter å klone PC´en. Eller er det bedre å installere programvare og slikt i det oppsettet som allerede er på maskinen (HP-oppsett) for deretter å klone dette.. Om dere trenger mer info så spørr. Takker for alle svar! Endret 2. november 2010 av somewhere Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Om alle pcene er helt like, vil du jo spare en del tid på å bruke kloning. Dette var jeg vant til fra min jobb i IT bransjen. Men det er da viktig at du har lisensene i orden, altså at du har volumlisenser eller MAK lisenser med det antallet aktiveringer som du har pcer. Har du brukt en retail nøkkel på det første oppsettet får du fort 13 pcer som blir merket som "piratkopier" etter en stund. Men er lisensene i orden, så bruk Acronis True Image, Norton Ghost eller lignende, lag et image på ekstern disk, eller nettverket, og så legger du imaget tilbake på alle de andre pcene. Ingen problemer bør oppstå. Eneste er jo navnet på brukeren da, om du ikke valgte noe nøytralt der. På den tiden jeg brukte Norton Ghost til å lage imager av pcer, brukte vi Windows 95 og Windows 98, og da hadde jeg gjort noe slik at når du startet pcen for første gang, fikk du opp valg med bl.a IP adresse, navn på bruker og noen andre innstillinger. Har ikke testet dette siden den gang. Men bruker du Microsoft eget "deploy" programvare, så skal du få samme muligheter nå også, sammen med å eventuelt skrive inn produktnøkkelen. Men igjen, har du en volumlisens eller en MAK nøkkel, så kan du bruke samme nøkkel på alle pcer. Endret 2. november 2010 av myhken Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 støtter bruken av acronis true image. 15 dagers prøveversjon funker greit. Etterpå er det lurt å kjøre sysprep på maskinene. Lenke til kommentar
somewhere Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Takk for svar begge to. Ja alle PC´ene er helt like og kommer med win7 pro og oppsett fra HP. Har volumlisenser / MAK som jeg kan bruke... har ihvertfall 30 ledige om ikke flere Om jeg forstår det rett så gjør jeg følgende: - Reformaterer og installerer en av PC´ene med Windows 7 PRO - Skriver deretter inn MAK-nøkkelen - Installerer nødvendig programvare/drivere og sette pcen opp slik jeg vil ha den - Lager et image som plasseres på nettverket - "Ruller det ut" på de andre PC´ene.. men hvordan? - Kjører sysrep Endret 2. november 2010 av somewhere Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Bruker du Acronis True Image lager du en "recovery" plate som kan koble seg opp mot nettverket (bl.a) og så laster du bare imaget over på den nye pcen derfra. Har du raskt nettverk, kan du uten problemer laste inn samme image på flere pcer på samme tid. Før brukte jeg alltid Norton Ghost, men de siste 5-6 årene har jeg foretrukket Acronis True Image. Husk at du må ha MAK nøkkel til Office 2010 også da, eller KMS aktivering på nettverket deres. Om ikke kan du jo installere Volum versjonen, og så skrive inn en nøkkel på hver pc, om du skal ha en unik nøkkel per pc. Men det blir mer jobb da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå