Edstro Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Hei. Jeg har et juridisk spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Moren min døde for to år siden av kreft. Hun hadde to andre søsken som fremdeles lever. Mormor (mor til mor) Lever fremdeles. Vil dette si at arven som min mor skulle hatt ifra mormor tilfaller meg og mine tre andre søsken? Dette høres logisk ut ifra min side. Formuen hennes er på ca 4 mill. Da blir det 4 mill / 3 søsken. 1,3 mill på hver. Som egentlig min mor skulle hatt. Også dele arven til moren min på 3 der igjen for å finne ut hva vi får hver som barn. Altså ca 444 000. Har jeg rett i dette? Lenke til kommentar
Luddezor Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Jeg vil tro arveavgift kommer inn i bildet, uten at jeg skal si noe sikkert. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 (endret) I følge skatteetaten så er fribeløpet inntil 470 000 pr dags dato. Men spørsmålet er om jeg arver henne? Det hørres mest logisk ut. Endret 2. november 2010 av eddielie30 Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Jeg arva hvertfall min mormor da min far ikke lenger levde. (jeg eneste etterkommer fra min far) Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Kommer helt ann på hva hun vil. Hun kan gi bort alt til en hvis hun ønsker det. Hvis hun ikke skriver noe testamente eller gir bort ting mens hun lever så skal det nok deles likt. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 KenBjork: Mormor eller farmor? eddielie30: Det du skriver høres grunnleggende riktig ut i mine ører, men det er noen småting som kan påpekes. Jeg regner meg at din morfar er død, eller ikke din mormors mann lengre. Du skriver også at du har 3 søsken, men at du bare vil dele arven fra din mormor på deg og 2 søsken. Der er det noe som ikke stemmer. Ellers, hvordan kjenner du til din mormors formue så nøyaktig (ikke at det er min sak, men alt etter hvor du har tallet fra kan det jo være uriktig/unøyaktig). Det du skriver om arveavgift stemmer også. Håper noen kan arrestere meg hvis jeg tar feil på dette, men dersom hun sitter uskiftet etter din morfars død vil "fribeløpet" være det dobbelte, da du i praksis arver både din morfar og mormor. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Jeg har ikke peiling på arverett, men jeg har nettopp skummet gjennom et par paragrafer i arveloven og er dermed en næremst allvitende autoritet sammenliknet med resten av gjengen i tråden her. Arveloven § 1: Næraste slektsarvingar er avkomet (livsarvingane) til arvelataren. Barna til arvelataren arvar likt dersom ikkje anna går fram av særskilde lovreglar. Er eit barn død, går arvelotten til livsarvingane etter barnet, med lik part på kvar grein. Dersom arvelataren også etterlet seg ektemake, gjeld reglane i kapittel II og III. http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html#1 Så det ser ut som om TS har rett, med forbehold om ektemake. 2 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Kommer helt ann på hva hun vil. Hun kan gi bort alt til en hvis hun ønsker det. Hvis hun ikke skriver noe testamente eller gir bort ting mens hun lever så skal det nok deles likt. Det er begrenset hvor mye som kan gis bort i testamente. § 29. To tredjepartar av formuen til arvelataren er pliktdelsarv for livsarvingane. Men pliktdelsarven er aldri større enn 1.000.000 kroner til kvart av barna til arvelataren eller til kvart barns linje, likevel såleis at grensa for ein fjernare livsarving er minst 200.000 kroner til kvar einskild. Arvelataren kan ikkje i testament rå over pliktdelsarv med mindre det er særleg heimel for det. http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html#29 Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) KenBjork: Mormor eller farmor? skrivefeil fra meg, jau farmor Samt hennes ektefelle levde ikke lengre. Endret 2. november 2010 av KenBjork Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Jeg har ikke peiling på arverett, men jeg har nettopp skummet gjennom et par paragrafer i arveloven og er dermed en næremst allvitende autoritet sammenliknet med resten av gjengen i tråden her. Arveloven § 1: Næraste slektsarvingar er avkomet (livsarvingane) til arvelataren. Barna til arvelataren arvar likt dersom ikkje anna går fram av særskilde lovreglar. Er eit barn død, går arvelotten til livsarvingane etter barnet, med lik part på kvar grein. Dersom arvelataren også etterlet seg ektemake, gjeld reglane i kapittel II og III. http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html#1 Så det ser ut som om TS har rett, med forbehold om ektemake. Flink Ståle. Her, ta en kake. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå