Gå til innhold

Får man ikke stipend hvis man har tjent for mye?

jeeee

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet to år etter vgs, og tenker nå å begynne å ta høyere utdanning. Men er det slik at hvis jeg har tjent for mye over en viss sum så får jeg ikke stipend til utdanninga? Jeg blir jo ikke å jobbe stort under utdanninga, så må nesten få stipend for å klare meg. Hva er denne summen i såfall? Hvordan regnes den? Tjente penger forrige år, hittil dette året, eller hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det holder ikke. Det er ikke kontoen din de sjekker, det har de ikke lov til. Det er ligningen de går ut ifra, og alt står der med mindre du har jobbet svart. Om du skulle tabbe deg ut og tjene for mye, er det ikke helt krise - det som skjer er at stipend blir omgjort til lån slik at du får mer studielån å betale tilbake når du en gang i fremtiden begynner med det.

Alt du trenger å vite står her, kanskje best å lese det selv:

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/

Neste år kan man altså tjene 140 lapper. Burde holde for de aller fleste.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Sendte mail til lånekassen hvor jeg spurte om ca det samme. Limer inn svaret:

Hei!

Dersom du mottar støtte begge semestrene av kalenderåret 2010, er inntektsgrensen kr 136 061 for 2010. For 2011 er grensen kr 140 823.

Dersom du kun mottar støtte ett av semestrene i 2010 (enten vårsemesteret eller høstsemesteret), er inntektsgrensen for 2010

kr 340 153. Tilsvarende for 2011, dersom du kun mottar støtte ett av semestrene, er grensen kr 352 059.

Lånekassen sjekker likningen for det året du har fått støtte. Dersom inntekten er over Lånekassens grenser, blir stipend gjort om til lån. Av det du har tjent over grensen, går 5 % per måned til fradrag i stipendet.

Vær oppmerksom på at det gjelder egne grenser for trygdeinntekter og formue.

Du kan lese mer om inntektsgrensene og likningskontrollen her.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar

Det skal godt gjøres å tjene for mye for å ikke få stipend for skoleåret så lenge du bare jobber frem til sommeren og ikke fortsetter deltid.

(som kommentert over så kan du tjene 140 823 kr i løpet av 2011 og fortsatt få fullt stipend for 2011)

Det som derimot kan bli et problem er hvis du i løpet av de to årene ikke har brukt penger og fått en høy formue.

Relevant spørsmål: Hvordan sjekker de formuen din?

Lenke til kommentar

kjæresten min arva litt over 600 000 kr, men det var etter vi var ferdig på folkehøgskolen da.. der han hadde studielån. det var i 09-10... må han da betale ekstra? han fikk arva etter at han var ferdig med skolen, men før han skal begynne å betale det tilbake..,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...