Gå til innhold

Studier på norsk i utlandet

jeeee

Anbefalte innlegg

Er på leting etter noen studier på norsk i utlandet, f eks usa. Gjerne noen korte studier/kurs som går over 1-2 semester. Er mer for opplevelsen jeg vil dra, så alt av studier er interessant. Håper noen vet av noe som kan hjelpe eller har noen linker med informasjon:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler meg ikke helt trygg på andre språk til at jeg skal studere på det. Engelsk hadde jo vært en liten mulighet, men tror ikke jeg klarer å få med meg så mye av det jeg skal lære da. Så norsk(/svensk) hadde vært en fordel.

Endret av jeeee
Lenke til kommentar

Tullball har du GENS skal engelsknivået ditt være mer en godt nok, mange av de internasjonale studentene jeg har i klassen min har engelsk tilsvarende barneskolenivå og de kommer seg faktsisk gjennom. Du vil uansett ha en veldig bratt utviklingskurve i engelsk når du har det rundt deg hele tiden. Du kan jo også ta lette kurs slik at det ikke er det faglige nivået som blir utfordingen, siden du er mest opptatt av opplevelsen mener jeg.

Lenke til kommentar

Kva tenker du at du vil få av faglig utbytte av å reise til utlandet for å studere norsk? Sidan du med særdeles høg sannsynlegheit beherskar norsk betre en det dei i underviser i utlandet så vil det einaste du sitter igjen med være ei unødvendig studiegjeld, er ingen i norge som blir spesielt imponert av ein nordmann som har bestått eit simpelt norsk studie i utlandet. Og dersom du søker jobb i utlandet der det er eit krav eller fordel å beherske norsk så vil du stille sterkare med eit norsk pass enn eit bestått norsk språkstudie frå utlandet.

Men dersom dette er noke du likevell vil gjere så kan du jo f.eks studere ved St. Olaf College i Minnesota som eg fant ved eit meget kjappt google søk. Sidan mange amerikanere i det området har norske beste eller oldeforeldre så er det mange der som er interesert i norsk språk og kultur. Så ved å reise dit så kan du studere forskjellige norske fag, men du vil nok være mest intersang for skulen å bruke deg som foreleser eller leksehjelp.

Som sakt så vil det faglige utbyttet for deg være nesten lik null, men dersom du har veldig lyst så kan du sjølvsagt hjelpe andre studenter til å bli betre i norsk.

Men ei mykje betre løysning hadde vært om du søkte på ei "skikkelig" utdanning i samme området og berre av og til stikker innom universitetet med norskopplæring for å snakke norsk med studentane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...