Gå til innhold

Midi-keyboard til fl og lignende programmer.

Flimzes

Anbefalte innlegg

Noen som kan foreslå et godt midi keyboard?

Var inne på apple sine sider og så på et m-audio (billigste keyboardet jeg fant på lager) http://store.apple.com/se/product/TN529ZM/A?fnode=MTY1NDA3MA&mco=MTE4MDEwODc

Noen erfaringer med dette?

Er det verdt det doble for full størrelse og semi-weighted knapper? http://store.apple.com/se/product/TA097LL/A?fnode=MTY1NDA3MA&mco=MTA4NDQwOTY

Jeg har ingen problemer med vanlige knapper, men weighted er jo noe annet.

Kommer antageligvis til å sette opp et eget bord, med en egen pc og egne høyttalere for dette, så plass og høyttalere og slikt er ikke viktig. Men usb er en fordel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda billigere her fant jeg (svenske kroner til og med) http://www.ordermusic.se/web/Produkter/Studio/MIDI/MIDI-Klaviatur/Keystation_61es-20875.aspx

Fant denne også nå http://www.ordermusic.se/web/Produkter/Studio/MIDI/MIDI-Klaviatur/Keystation_88es-20876.aspx

Trenger man den ekstra bredden om det er mest for leking?

1500kr svir litt bare for leking på studentlånet, men om det er vasnkelig å få noe ok billigere er det jo verdt det.

Lenke til kommentar

Nei, for all del. Du kan få mye moro ut av det billigste også, men fordelen med det andre er at du kan beholde det lenger om du bestemmer deg for å gjøre hobbyen din mer seriøs om noen år, mens det billigste kanskje blir litt i enkleste laget om du skal drive med musikk på et semi-proft nivå.

Uansett er det et godt merke, så selv det billigste er ikke bare noe leketøy, det er kvalitet. :)

Lenke til kommentar

Takker for hjelp, har brukt fatterns gamle midi keyboard, men har nå flyttet hjemmefra, og innser at jeg faktisk aldri har tenkt på at det finnes andre merker eller noe :p

Hva legger du i at det kan bli i enkleste laget?

Slik jeg ser for meg bruken vil det alltid være koblet på pcen, er det noen forskjell på hva de kan da? Er det ikke bare å trykke? (sorry, er virkelig helt blank på midi keyboards).

Weighted frister veldig.

Tror du man kommer til å trenge mer enn 61 taster for normalt bruk?

Lenke til kommentar

Takker for hjelp, har brukt fatterns gamle midi keyboard, men har nå flyttet hjemmefra, og innser at jeg faktisk aldri har tenkt på at det finnes andre merker eller noe :p

Hehe, kvalitet spiller inn her også. M-Audio, Roland, Korg og Yamaha er gode merker, Casio er ikke bra.

Hva legger du i at det kan bli i enkleste laget?

Vel, de fleste av disse er jo ganske enkle i utgangspunktet, så forskjellen ligger mest i semi-veide tangenter og hvor stort klaviaturet er. Det kommer mye an på bruksområdet, om det bare skal stå hjemme koblet til en pc, er i utgangspunktet alle greie valg, men om du ønsker å bruke pianolyd i noen grad er veide tangenter absolutt å foretrekke. Større modeller har som regel muligheter som er fine å ha ved live-spilling eller flere muligheter for å kontrollere lyder fra selve keyboardet, men dette spiller kanskje mindre rolle for deg.

Hva legger du i at det kan Tror du man kommer til å trenge mer enn 61 taster for normalt bruk?

Nei, ikke med mindre du har planer om å spille mye "piano", klassiske stykker der krever ofte mer enn 61 tangenter. Ellers skulle det holde greit med 61. :)

Lenke til kommentar

Det blir pc, og det blir nok i hovedsak piano-bruk (men ikke klassisk). Sitter og bruker pc-tastaturet nå, og det er ikke bra :p

Hehe, kjenner jeg blir nostalgisk når jeg tenker tilbake på tiden da jeg brukte tastaturet til diverse tracker programmer (scream tracker var en vinner). Det blir bare stress å sitte med tastatur, det er en helt annen verden med klaviatur.

Takker for hjelpen, selv om visakortet kjenner slankingen allerede :)

Du kan jo sjekke Ebay også, godt mulig det finnes noe kjempebillig der også, eller finn.no for den saks skyld. Et slikt enkelt midi-keyboard behøver ikke koste skjorta. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har samme som du ser på Filmzes! :D (Altså det i første posten din)

funker kjempe bra! : )

Minuset er at det ikke er integrert lydkort, og det kan bli kjett om du har inegrert lydkort til PCen.

Men det er snakk om et millisekunds delay, og ikkeno mer

Endret av Ch : )
Lenke til kommentar

KeyRig 49, jess

Det er ikke no minus med det, det er jo selvfølgelig noe helt annet enn et vanlig piano, ettersom tangentene er veldig lette å trykke på.

Det som er plusset er jo at med de to knappene under "Edit Mode"-knappen kan man regulere keyboardet hele 3-4 oktaver enten opp eller ned.

Også er det veldig kompakt, men da er det verre å spille sanger hvor man må både høyt og lavt.

Alt i alt et bra keyboard hah

EDIT:

Jeg bruker det forresten sammen med Nexus2 i FL, fyi

Endret av Ch : )
Lenke til kommentar

Fant nettopp http://www.blocket.se/orebro/JV1080_med_Roland_A33_Master_keyboard_30959343.htm?ca=8&w=1

Det er her i nærheten, Roland har alltid gitt meg et godt inntrykk, og det er garantert stort nok (for stort?)

Noen meninger rundt det? Etter hva jeg kan se er det et veldig godt keyboard.

EDIT:

Her ombestemmer vi oss i et sett, fant nettopp Roland RS-5, det ligger ute for en del mer enn jeg hadde tenkt, men tror jeg kan presse det til 2500kr.

Designet er i hvert fall meget bra, med aluminium på store deler. Og etter hva jeg klarer å finne på youtube er det lite å utsette på det.

Men er det verdt det ekstra over et m-audio? På kvalitet virker det i hvert fall "top-notch".

EDIT2: Da var det gjort, et roland RS-5.

Veldig veldig pent er førsteinntrykket, skal spille litt nå.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...