ostenxx Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 (endret) Hei. Skulle i dag koble til min WD My Book Studio med firewire. Koblet den til foran på pc'en uten problemer, men tenkte for ryddighetens skyld å koble til i firewireporten på selve hovedkortet. Så da en bitteliten gnist. Tok ut kabelen og forsøkte igjen med samme resultat. Dette skjer kun når den eksterne disken er koblet til strømnettet og er påskrudd under kabeltilkoblingen. Hvorfor skjer dette, og er det skadelig for komponentene i maskinen? Har ingen problemer med usb- utstyr (eller annet tilkoblet utstyr for den del) og tilkobling av disse. Håper noen elektrointeresserte kan komme med gode råd og tips. Mitt oppsett: Corsair Obsidian 700D kabinett Corsair HX750 W modulær psu Asus P5Q Deluxe LGA 775 hk Intel Core 2 Quad Q9600 prosessor Corsair 4 Gb DDR2 - minne (av beste sort) Sapphire Radeon 5870 skjermkort Asus Essence STX lydkort Corsair H50 vannkjøling ... hele oppsettet er koblet til jordet stikkontakt med et apc strømfilter som mellomledd. Sistnevnte har tre statuslamper som viser normal funksjon. Endret 1. november 2010 av kaffegruff Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 dette skjer fordi disken din er koblet til strøm, og vil derfor føre strøm nedover kabelen. når du da kobler til en kabel med strøm på, til en port med strøm på, så vil det kunne oppstå gnister. bare se hva som skjer når du kobler til startkabler til en bil, er 12volt det også, men det kan komme bra med gnister. sannsynligvis er det ikke så skadelig som det ser ut til, men jeg ville koblet av strømmen på den disken før jeg satt i kabelen, bare for å være sikker, for det kan ødelegge komponenter hvis du er uheldig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå