Gå til innhold

Innstillinger for raskere autofokus

Gjest Slettet-U8ZiojSR

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-U8ZiojSR

Hva (om noe) kan man stille på for å få raskere autofokus på et speilrefleks?

F.eks:

-Bruke kun midtre fokuspunkt kontra alle, eller dynamisk?

-Bruke AF-A, AF-S eller AF-C?

-Andre ting?

Edit: Skulle vært i Speilrefleks-kategorien.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raskere? Hva mener du med "raskere"?

Står motivet stille, eller i alle fall holder samme avstand til deg? AF-S. (Single)

Beveger motivet seg, så avstanden til motivet hele tiden endrer seg? AF-C. (Continous)

En kombinasjon, så kameraet skal velge mellom de to? AF-A. (Auto)

Velge fokuspunkt? Hvilke(t) fokuspunkt(er) dekker motivet? Bruk de(t).

Raskere autofokus som sådan? Bruk bedre, mer lyssterk optikk. Ikke forvent mirakler i dårlig lys.

Hva er problemet du prøver å løse?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Raskere? Hva mener du med "raskere"?

Står motivet stille, eller i alle fall holder samme avstand til deg? AF-S. (Single)

Beveger motivet seg, så avstanden til motivet hele tiden endrer seg? AF-C. (Continous)

En kombinasjon, så kameraet skal velge mellom de to? AF-A. (Auto)

Velge fokuspunkt? Hvilke(t) fokuspunkt(er) dekker motivet? Bruk de(t).

Raskere autofokus som sådan? Bruk bedre, mer lyssterk optikk. Ikke forvent mirakler i dårlig lys.

Hva er problemet du prøver å løse?

Med raskere mener jeg evne til å fokusere i løpet av kortest mulig tid. Tenker på motiver som beveger seg.

Ja, vet at mer lyssterk opptikk vil hjelpe, men tenker på kamerainnstillinger uavhengig av optikk.

Problemet er: Når jeg tar øyeblikksbilder av folk/dyr som kommer rett mot meg får jeg ofte fokusering for langt bak (f.eks på ørene, i stedet for øynene).

Lenke til kommentar

Med raskere mener jeg evne til å fokusere i løpet av kortest mulig tid. Tenker på motiver som beveger seg.

Ja, vet at mer lyssterk opptikk vil hjelpe, men tenker på kamerainnstillinger uavhengig av optikk.

Problemet er: Når jeg tar øyeblikksbilder av folk/dyr som kommer rett mot meg får jeg ofte fokusering for langt bak (f.eks på ørene, i stedet for øynene).

Hvis problemet ditt er at ting beveger seg mot eller fra deg, så de har beveget seg fra du fokuserer og til du tar bildet, så er saken klar - når du tar sånne motiver, bruk AF-C - Continous mode - det er det det er laget for - typisk for sportsfotografering.

Når du skal ta bilder av noe som står stille, og kanskje fokuserer før du rekomponerer bildet, så bruk AF-S (Single mode).

Og - det står mye fint i bruksanvisningen - alltid en god idé når man anskaffer et dyrt stykke elektronikk. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Vil bare legge til en erfaring; folk står ikke bestandig stille selv om de skal, og jeg har erfart at ved liten blender (F.Eks 1.8) er kontinuerlig fokus også her nyttig :-)

Pga dette står mitt kamera alltid i kontinuerlig autofokus til alle typer bilder, og jeg lurer på bakdelene med dette?

P-E

Edit: la til et sørsmål

Endret av per-erik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Og - det står mye fint i bruksanvisningen - alltid en god idé når man anskaffer et dyrt stykke elektronikk. :)

Jepp, har lest bruksanvisningen der står det blant annet om AF-A:

"Kameraet velger automatisk enkeltbilde-autofokus når motivet er stillestående, kontinuerlig autofokus når motivet er i bevelgelse."

Men utfra det du svarer så er altså AF-C bedre egnet enn AF-A for motiver i bevelgelse. Takk for svar!

D90 sin sportsmodus velger AF-A og "dynamiske" af-punkter.

Tilleggspørsmål: Et det noen god grunn for å bruke AF-S, når man har AF-A?

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

"Kameraet velger automatisk enkeltbilde-autofokus når motivet er stillestående, kontinuerlig autofokus når motivet er i bevelgelse."

Men utfra det du svarer så er altså AF-C bedre egnet enn AF-A for motiver i bevelgelse. Takk for svar!

Hvis du vet at motivet kommer til å være i bevegelse, så er det bedre å sette kameraet i AF-C-modus selv, i steden for å håpe på at kameraet i AF-A-modus detekterer at det heller bør være AF-C enn AF-S. ;)

AF-A er simpelthen at kameraet prøver å velge mellom AF-C og AF-S for deg automatisk - akkurat som grønn firkant prøver å velge for deg om du skal ha blits eller ikke. Så foretrekker jeg å selv velge mellom Continous og Single, og tilsvarende heller i det minste sette den i P i steden for grønn firkant, så jeg selv styrer blitsen.

Tilleggssvar: Jeg bruker nesten aldri Continous - min AF står nesten permanent i Single.

Trivielt eksempel med bruk av Single: Jeg skal ha bilde av en person foran et hus. Personen skal være på siden av bildet. Jeg retter kameraet mot personen og trykker utløserknappen halvveis ned. Så er fokus på personen. Jeg holder fremdeles knappen halvveis ned, og rekomponerer så personen er helt på siden av bildet, og huset fyller nesten hele bildet. Jeg trykker knappen ned, og tar bildet. Fokus ble på personen, og ikke på huset.

Hvis jeg hadde hatt i Continous mode, så ville fokus umiddelbart skiftet over til å være på huset i det jeg rekomponerte bildet og huset kom midt foran.

Bruk bare Continous hvis det du tar bilde av beveger seg nærmere eller vekk fra kameraet, og du holder fokuspunktene over det du tar bilde av. Ellers Single.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hvis du vet at motivet kommer til å være i bevegelse, så er det bedre å sette kameraet i AF-C-modus selv, i steden for å håpe på at kameraet i AF-A-modus detekterer at det heller bør være AF-C enn AF-S. ;)

AF-A er simpelthen at kameraet prøver å velge mellom AF-C og AF-S for deg automatisk - akkurat som grønn firkant prøver å velge for deg om du skal ha blits eller ikke. Så foretrekker jeg å selv velge mellom Continous og Single, og tilsvarende heller i det minste sette den i P i steden for grønn firkant, så jeg selv styrer blitsen.

Tilleggssvar: Jeg bruker nesten aldri Continous - min AF står nesten permanent i Single.

Trivielt eksempel med bruk av Single: Jeg skal ha bilde av en person foran et hus. Personen skal være på siden av bildet. Jeg retter kameraet mot personen og trykker utløserknappen halvveis ned. Så er fokus på personen. Jeg holder fremdeles knappen halvveis ned, og rekomponerer så personen er helt på siden av bildet, og huset fyller nesten hele bildet. Jeg trykker knappen ned, og tar bildet. Fokus ble på personen, og ikke på huset.

Hvis jeg hadde hatt i Continous mode, så ville fokus umiddelbart skiftet over til å være på huset i det jeg rekomponerte bildet og huset kom midt foran.

Bruk bare Continous hvis det du tar bilde av beveger seg nærmere eller vekk fra kameraet, og du holder fokuspunktene over det du tar bilde av. Ellers Single.

Ok, men vet du om noen andre bakdeler med AF-C?. Jeg bruker å flytte fokuspunktet ved slike situasjoner med mindre jeg ikke har nok lys til å få full nytte av fokuspunktene i utkanten.

P-E

Lenke til kommentar

Ok, men vet du om noen andre bakdeler med AF-C?. Jeg bruker å flytte fokuspunktet ved slike situasjoner med mindre jeg ikke har nok lys til å få full nytte av fokuspunktene i utkanten.

P-E

Når du har lyssterk optikk, og skyter med liten dybdeskarphet, så er det veldig irriterende at autofokus overstyrer. Så pleier jeg å bruke AF i single for å få fokus sånn ca, og eventuelt etterjustere litt manuelt, og så vil jeg hverken at følgefokusen skal blande seg i at jeg overstyrer fokus manuelt, eller plutselig endre fokus.

Typisk, under generell fotografering, får jeg autofokusen til å sette fokus, og i det jeg ser over bildet i søkeren at det er ok, så ønsker jeg ikke at fokus plutselig blir endret, og plutselig ikke lenger blir det jeg så i søkeren og hadde bestemt meg for å ta bilde av, i det fokus endrer seg når jeg skal trykke utløserknappen helt ned.

Synes personlig at følgefokus er styggedom til vanlig fotografering - men så er fokus og kontroll på dybdeskarphet også viktig for meg sånn jeg liker å ta bilder.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

P-E

Når du har lyssterk optikk, og skyter med liten dybdeskarphet, så er det veldig irriterende at autofokus overstyrer. Så pleier jeg å bruke AF i single for å få fokus sånn ca, og eventuelt etterjustere litt manuelt, og så vil jeg hverken at følgefokusen skal blande seg i at jeg overstyrer fokus manuelt, eller plutselig endre fokus.

Typisk, under generell fotografering, får jeg autofokusen til å sette fokus, og i det jeg ser over bildet i søkeren at det er ok, så ønsker jeg ikke at fokus plutselig blir endret, og plutselig ikke lenger blir det jeg så i søkeren og hadde bestemt meg for å ta bilde av, i det fokus endrer seg når jeg skal trykke utløserknappen helt ned.

Synes personlig at følgefokus er styggedom til vanlig fotografering - men så er fokus og kontroll på dybdeskarphet også viktig for meg sånn jeg liker å ta bilder.

Ok, takk for svar. Jeg har nok utviklet denne vanen/uvanen siden jeg har tatt mye bilder av den 7mnd gamle sønnen min som beveger seg mye for tiden, og jeg er i tillegg ikke helt komfortabel med manuell fokusering .

Uansett skal jeg ha disse tingene i bakhoden fremmover ihvertfall, så takk for det:-)

P-E

Lenke til kommentar

Har du et motiv som for det meste er stille, så du skal bruke Single, men som av og til kan flytte seg brått, så kameraet da automatisk burde sense dette og gå over i Continous - så er det en innstilling for akkurat dette - auto, AF-A. Eller "AI Focus", på Canonsk. Dette er Single, med mindre automatikken detekterer bevegelse - da går den over i Continous, AF-C. Eller "AI Servo", på Canonsk.

Glimrende valg til uberegnelige motiver, som dyr og barn.

Lenke til kommentar

Jeg har stort sett alltid kameraet i AF-C, så bruker jeg heller AF-L (fokuslås) for stillestående ting som ikke tilfeldigvis er i et fokuspunkt. Jeg synes det er raskere enn å bytte til AF-S, siden D40 ikke har noen egen knapp for dette. Ikke at det tar lang tid å endre det via info-skjermen, men da må øyet vekk fra søkeren, og det passer ofte dårlig.

Det forekommer at jeg bruker AF-S med Sigma Dirty Thirty på grunn av den nekter å la meg overstyre autofokus når den står i AF-C. Egentlig har den såpass krumt fokusplan at tre fokuspunkter ikke holder, siden fokusering og rekomponering er sub-optimalt - men det er en annen historie. Det jeg vil fram til er egentlig at jeg synes det er helt greit å bruke AF-C mesteparten av tida. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...