Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Letter etter noe alla 'sukkerbit'. Vet ikke navnet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dropp det! skulle huset ditt brenne ned og forsikringsselskapet finner en hjemmelaget lampe får du ikke en krone.

En kan jo lage lampe og fortsatt følge forskriftene?

Eller er det uansett krav til CE merking på faste installasjoner? Berre spør, for eg blei litt usikker/Nysgjerrig.

Lenke til kommentar

Man har faktisk ikke lov til å gjøre så veldig mye som vanlig norsk Ola Nordmann når det kommer til elektriske installasjoner.

Man kan:

- Ta av deksel på lysbrytere og kontakter, koblingsbokser o.l for rengjøring av disse

- Montere bryter på lampeledning

- Montere støpsel på ledninger opp til 16 ampere

- Koble enkle lamper/lampeholdere/sokler (tenk IKEA)

- Skifte skrusikringer opp til 64 ampere (eller 80, usikker)

- Resette jordfeilvarslere (om jordfeilvarslet gjentar seg, vurder å ringe elektriker)

Man kan ikke:

- Koble noe som helst som tilhører den faste installasjonen, deriblant stikkontakter, brytere, koblingsbokser etc

- Koble i sikringsskapet, sette inn nye sikringer etc

Håper dette oppklarer :)

Lenke til kommentar

Dere er inne på noe .

Jeg har lyst til å lage en lyskrone med 6xglødepærer (60w). I stedet for å ha seks kabler gående til seks strømuttak så ønsker jeg å ha en koblingsboks hvor lampene kan kobles sammen (i selve lampen)

Skal du lage en lysekrone på egen hånd?

Jeg vet ikke om slike "elektriske artikler" er pliktig å være CE-godkjent, men jeg kan jo gi deg noen ting å ta med i vurderingen:

- De grå og oransje wago-klemmene det var linket til her finnes for opptil 5 ledninger. Du må i så fall koble sammen to slike for å få nok "utganger" til å dekke alle 6 pærene dine (og seriekobling av koblingsklemmer er noe jeg ville unngått)

Jeg vet det finnes et annet merke som har liknende klemmer, men uten "åpne/lukke"-funksjonalitet. Husker ikke navnet i farten, men de har klemmer med opp til 8 tilkoblinger.

- Tenk på temperatur og strømføringsevne på ledningene. Du trenger ikke rare kvadratet på ledningene fra hver pære, men jeg ville iallefall hatt minimum 0,75mm^2 pr leder

- 6x60W er MYE lys fra en lysekrone, håper det er et stort rom, hvis ikke bør du dele ut sveisebriller i døra :)

Det var alt jeg kom på i farta

Lenke til kommentar

Man har faktisk ikke lov til å gjøre så veldig mye som vanlig norsk Ola Nordmann når det kommer til elektriske installasjoner.

Eg spurte generellt for min egen del. ;)

Min sjef/installatør går nok god for jobben eg utfører, så lenge den er i hht. gjeldende normer. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...