lillepy Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Hei. Gikk skole ifjor og hadde da studielån. Må betale det tilbake fra Januar 2011, men jeg har ikke fått noe jobb enda. Jeg har ikke søkt etter sosialhjelp (har ikke rett på dagpenger) fordi vel, jeg har bare ikke giddet siden jeg har følt at jeg er sååå nære med å få meg jobb et par ganger.. så følte det ikke var noe vits å søke sosialhjelp. (pluss jeg har en snill kjæreste med mildt sagt masse penger, og han har betalt husleia osv for meg ) Leste på brevet jeg fikk fra lånekassen om at jeg kan få rentefritak siden jeg er arbeidsledig. Men det er jo ikke såå mye penger det er snakk om som jeg 'slipper' å betale. Da bør jeg vel isåfall søke sosialhjelp, men får jeg penger derfra til å betale tilbake lånet mitt, i tillegg til penger til husleie osv? Eller skal jeg bare utsette lånet? Skal søke skole til neste år igjen, så blir jo bare et halvt år der jeg ikke kan betale lånet selv (om jeg ikke får meg jobb etterhvert da) så hva mener dere er mest lønnsomt? Noen som vet om hvor lang tid det tar fra jeg søker sosialhjelp til jeg ev. får penger? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Jeg trodde at studielån blir stoppet/utsatt automatisk når du er arbeidsledig. Jeg betalte ivertfall ikke, og fikk ikke regninger for den før etter jeg fikk jobb. Om du absolutt vil så kan du jo bare spare opp penger for å betale det ned i et sleng når du får jobb. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Du får ikke sosialhjelp for å betale lån bare så det er sagt. Sosialhjelp er til livsopphold. Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 (endret) hm. for det står ihvertfall på søknaden om sosialhjelp at man skal oppgi om man har lån, hvor mye osv.. Men jeg vet jo ikke hva de skal med de opplysningene... jeg har fått brev fra lånekassen om at jeg skal begynne å betale tilbake lånet fra januar ihvertfall, selv om jeg er registrert som arbeidsledig. Endret 1. november 2010 av lillepy Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 ingen som vet noe? :3 Lenke til kommentar
ellenhar Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Du må sjølv søke om utsettelse av betaling av studielån, det skjer dessverre ikkje automatisk. Sjølv om du trur du er veldig nærme å få deg ein jobb bør du søke om sosial støndad. Det er greit å få dei pengane ein kan få og betale husleie og livsopphold sjølv, men om du ikkje vil sidan dokke overlever på kjæresten din sine pengar er det berre å la vere. Det gjor eg det første halvåret eg gjekk arbeidsledig. Eg har sjølv erfart at det tar tid å få jobb sjølv om eg har vore på monge interjvu, men du er sikkert heldigare enn meg:) Det at du må oppgi studielån/lån på søknaden er fordi dei skal vete kor mykje du har i gjeld, ein får ikkje dekt noko studielån, ein kan be om betalingutsettelse av studielånet. Det å søke om rentefritak er veldig greit å gjere sidan det tar lita tid og du treng ikkje å gjere det før året etter endt studie slik du veit kor mykje peng det er snakk om. Du kan få rentefritak for dei månadane du har vore registert som arbeidsledig hos Nav. Eg er litt usikker på kor long tid det tar før ein får utbetalt den sosial stønaden, men du må søke vertfall 3 veke før den 1. i mnd du vil ha støtte for. Behandlingstida kan ta rundt 3 veke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå