Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spotlights med dimmer lyser svakere?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et spørsmål angående spotlights og dimmer.

Jeg har 3 spotlights 35W på badet koblet med dimmer.

Lysene lyser svakere nå en tidligere, dette skjedde ganske plutselig og når jeg nå dimmer ned til maks er pærene helt av.

Jeg har byttet alle pærene uten at det hjalp.

Kan en dimmer bli slitt?

Eller er det en transformator av noe slag mellom dimmern og lysene?

Den ligger i såfall oppi taket og ditt kommer jeg ikke til.

Takk for alle svar

(og husk, ikke kjøp kebaben hvis den koster under 50 spenn;)

Bigbab

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste dimmerene har en justeringsskrue bak selve "skru-tingen" (Du må trekke den av en stav som den er festet på).

Den skruen justerer "oppløsningen" på dimmingen og bestemmer "nullpunktet".

Prøv å lek deg litt med den og se om du får det resultatet du ønsker.

Hvis du har 230V spotter så regner jeg med du er plaget med at de går titt og ofte.

Det er fordi ingen 230V spotpærer egentlig tåler 230V. Det vanlige i slike tilfeller er å bruke en 80% trafo eller en dimmer du aldri skrur på maks.

Jeg har ingen erfaring med at pærene blir "svakere" etter bruk, ei heller at trafoen endrer egenskaper.

Men jeg sier heller ikke at det ikke går an :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har masse spotter i huset, de fleste 230V, noen 12V. Mange, men ikke alle, har dimmer, men det er svært sjelden at pærene ryker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har masse spotter i huset, de fleste 230V, noen 12V. Mange, men ikke alle, har dimmer, men det er svært sjelden at pærene ryker.

Hvilken spenning har du?

Noen husstander har 240V, andre har 215V..

gjett hvem som har mest problemer :)

Ganske stabilt på 230-232 V. Kan det være forskjell på kvaliteten på de forskjellige pæreprodusentene?

Lenke til kommentar

Mest sansynlig begynner dimmeren å takke for seg.

Var borti en halvt år gammel elko 315GLE som ikke dimmet lengere men var svært varm.

Ved bytte til 630GLE jeg hadde liggende i bilen i over et år så fungerte ikke denne heller mens splitter ny 315 GLE fra grosisthylle gjorde susen.

Ja dimmeree kan sliter eller bli oppbrukt.

Lenke til kommentar

Hvilken spenning har du?

Noen husstander har 240V, andre har 215V..

gjett hvem som har mest problemer :)

Ganske stabilt på 230-232 V. Kan det være forskjell på kvaliteten på de forskjellige pæreprodusentene?

Absolutt.

Men jeg husker vi hadde et svært bygg der pærene gikk støtt og stadig. Vi prøvde alle mulige merker og varianter, men løsningen ble å installere 80%-trafoer overalt.

Det skal sies at det var høy THD på anlegget (som hadde en fabrikkdel med stort antall frekvensomformere)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...