Webhjelp Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Hei, jeg har nettopp kjøpt meg to Panasonic SDR-T50, og har tenkt til å bruke det til en film jeg og noen kompiser skal lage. Men jeg har et par spørsmål. - Kameraene filmer i 720 x 576, er dette en god nok kvalitet til å gå gjennom et redigeringsprogram, og vises etterpå? - Jeg skal da bruke to stykker i filmen, fra forskjellige vinkler. Burde jeg da kjøpe en diktafon, samt en mik, og legge til lyd etterpå. Eller er det greit med kameramikrofonene? - Videoformatet er H.264, noe som er litt kjipt. Siden jeg må ha et redigeringsprogram som følger med for å redigere videoene. Er det noen programmer som kan formatere H.264 til et litt mere kjent format? Noen som har peiling, og kan svare? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Kvaliteten tilsvarer vanlig DVD/analog TV (SDR). Formatet er også 4:3. Og det er bra nok for å redigere - du mister ikke noe kvalitet. Men 720 x 576 egner seg dårlig for oppskalering til moderne HD-skjermer. Om du har kjøpt de nye så hadde du fått tak i kamera til omtrent samme pris med bedre oppløsning. H.264 er den mest brukte kodeksen for film/video i dag - og det desidert vanligste formatet. Det er enerådende i moderne videokamere. Ett hvert redigeringsprogram håndterer denne kodeksen. Navn som er mer kjent mp4, mov, AVCHD osv. Lenke til kommentar
Webhjelp Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 Ok, kan du anbefale andre videokameraer, som du syntes jeg burde kjøpe. Btw, kan du besvare mitt spørsmål, - Jeg skal da bruke to stykker i filmen, fra forskjellige vinkler. Burde jeg da kjøpe en diktafon, samt en mik, og legge til lyd etterpå. Eller er det greit med kameramikrofonene? Jeg har også merket at mine datamaskiner ikke klarer å ta imot HD kvalitet, det bare hopper, og hakker i filmen.. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Nå kan jeg ekstremt lite om kamera i den klassen - selv bruker jeg dSLR til video. Mulig Samsung HMX-H200 til ca 2 400 kr er et OK alternativ. Ja, du bør bruke en ekstern opptaker med mikrofon i tillegg. Men ta opp lyd på kamera også - du har mer fleksibilitet når du har tre spor - samt at det er lettere å synke lyd i ettertid når du har et lydspor å synke mot. I redigeringsjobben kan du velge hvilke spor du til slutt vil bruke. HD krever litt mer maskinkraft, men problemet er som oftest kodeksen. Jeg redigerer 720p HD på en 4 år gammel bærbare, og jeg har utgangspunkt med 45 Mbps film (BlueRay kvalitet) Men av og til må man rekode den sterkt komprimerte filmen fra kameraet til en mindre komprimert utgave før man begynner å redigere. Desto mindre komprimert, desto enklere å rediger. Lenke til kommentar
Webhjelp Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 Ok, jeg skal nå sjekke forskjellen på Panasonic kameraet og mitt gamle DV kamera. Så skal jeg gi deg resultatet. Lenke til kommentar
Webhjelp Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 Meningen med filmen er at dette skal kun ligge ute på min hjemmeside, og ikke være på en HD skjerm. Burde jeg da kjøpe HD kameraer, eller er det greit med de to jeg har fra før nå? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Oppløsningsmessig burde det være glimrende - det er samme oppløsning som vanlig tv eller en DVD. Lenke til kommentar
Webhjelp Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 At jeg bruker de jeg har fra før av? Altså panasonic? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 At jeg bruker de jeg har fra før av? Altså panasonic? Til å lage en nettvideo fungerer det du har helt utmerket. Lenke til kommentar
Webhjelp Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Ok, takk. Men jeg fant nå ut at jeg trenger minst 500W bak kameraet, som lyser på objektet som jeg skal filme. Må jeg da bruke 1000W ute, visst det er mørkt? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Prøv deg fram! Test! Lenke til kommentar
Webhjelp Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Skal gjøre det på fredag. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå