Gå til innhold

Svindling på gang?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bestilte en jakke for noen dager siden fra sportinglife.ca. Har mottatt en ordrebekreftelse, men ingen sendingsbekreftelse enda.

 

Idag fikk jeg en telefon fra en kjerring som sa hun var fra sportinglife.ca. Hun sa at hun trengte mitt kontonummer, kortnummer, utgåelsesdato, navn på kortholder og telefonnummeret til kortholderen. Grunnen til at hun trengte denne informasjonen var fordi jeg hadde bestilt varen til en annen leveringsadresse enn betalingsadressen. Jeg sa til dama at jeg ikke gir ut noen informasjon og ba dem sende meg en mail for mer informasjon (kan poste mailen om dere vil se den). Hun truet med å kansellere orderen om hun ikke fikk informasjonen.

 

Pengene har blitt trukket fra kontoen, så jeg skjønner ikke hvorfor de skulle ha denne informasjonen utenom at noen prøver å svindle meg.

 

Så jeg lurer på om dette er normal handling fra utelandske nettbutikker? Har noen opplevd dette før?

 

Takker for svar

 

beklager om den er postet feil sted

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ulik leverings- og betalingsadresse?

 

Om selskapet ellers er legitimt er det et fantastisk sammentreff at noen andre enn butikken skulle kontakte deg og presentere seg som butikken. Nummeret kan du jo også sjekke.

 

Det står i vilkårene deres at de ikke sender utenfor Canada/USA.

 

Det enkleste er vel bare å sende dem en mail og høre hva de sier. Da har jo du kontroll på at E-post havner på rett plass.

 

http://www.sportinglife.ca/sportinglife/company/shipping.jsp;jsessionid=62C5BBFD955BE744BB9D53D696BEBCAF

Lenke til kommentar

Hvorfor spurte du ikke hvorfor de trengte den informasjonen? Om de har trukket pengene så har de ikke bruk for noe mer informasjon.

 

Kan argumenteres for at de forsikrer seg om at ikke de blir svindlet og det brukes en annen person sitt kort.

 

Samt at en annen svindler deg. Identitetstyveri

 

Det er selvfølgelig rett å være skeptisk til slike forespørsler.

Lenke til kommentar

Hvorfor spurte du ikke hvorfor de trengte den informasjonen? Om de har trukket pengene så har de ikke bruk for noe mer informasjon.

Jeg spurte og det jeg fikk som svar var at siden totalsummen var så høy, og at betaling- og leveringsadressen var ulike, trengte de informasjonen for å kontakte banken jeg bruker for å få en bekreftelse av dem.

 

Er det ulik leverings- og betalingsadresse?

 

Om selskapet ellers er legitimt er det et fantastisk sammentreff at noen andre enn butikken skulle kontakte deg og presentere seg som butikken. Nummeret kan du jo også sjekke.

 

Det står i vilkårene deres at de ikke sender utenfor Canada/USA.

 

Det enkleste er vel bare å sende dem en mail og høre hva de sier. Da har jo du kontroll på at E-post havner på rett plass.

 

http://www.sportinglife.ca/sportinglife/company/shipping.jsp;jsessionid=62C5BBFD955BE744BB9D53D696BEBCAF

Ja, det er ulik leverings- og betalingsadresse.

 

Ja, er ganske sikker på at det er en legitim side fordi sportinglife.ca blir linket som samarbeidspartner med produsenten av jakken jeg kjøpte på dems egen hjemmeside.

 

Jeg sendte de nettopp en mail, og på autosvar-meldingen stod akkurat det samme nummeret som hadde ringt meg tidligere. Så mye tyder på at det ikke er noe svindel med i bildet. Men jeg venter først på svaret jeg får, før jeg sender opplysningene ;)

 

EDIT: ble litt usikker nå. Den mailen jeg mottok først, har et helt annet ordrenummer, enn det ordrenummeret som står på ordrebekreftelsen. Jaja, får vente på svaret jeg får.

Endret av Megablaster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...