Nani95 Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Hallo! Er en gutt på 15 som er veldig interressert i trening og kosthold. Driver med treningsprogrammet P90X og jeg kjører "double" rutinen som er den hardeste. Men nå vil jeg ha få mer volum på kroppen og jeg vil begynne på treningssenter. Noen som vet om treningssentere som lar 15-åringer trene? Har trent en god stund og er den sterkeste i klassen =) Lenke til kommentar
Baabaaaosii Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Tror ikke det er lov med treningssentre for folk på 15. Det er en grunn til at det er 16-års aldersgrense på de seriøse stedene (Elixia, Sats, Nautilus). Kroppen din er ikke utvokst og det er derfor du har lite volum. Vent noen år før du begynner å pumpe jern... Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Det er en grunn til at det er 16-års aldersgrense på de seriøse stedene (Elixia, Sats, Nautilus). Og den grunnen er at da slepper de ta ansvar. Er ingen grunn til at man ikke kan trene styrke før man er 16. Så lenge det gjøres riktig. Lenke til kommentar
Baabaaaosii Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Det er en grunn til at det er 16-års aldersgrense på de seriøse stedene (Elixia, Sats, Nautilus). Og den grunnen er at da slepper de ta ansvar. Er ingen grunn til at man ikke kan trene styrke før man er 16. Så lenge det gjøres riktig. Styrke nei, men å trene styrke med annet enn kropsvekten er ikke nødvendigvis så bra. Verdens sterkeste barn - ikke bra Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Til trådstarter: De fleste jeg kjenner til har 16 år, så kan ikke hjelpe deg der. Men du kan jo høre om du kan få trene for det, vise du er oppegående osv., evt. med verge til stede. Har du kilder på dette, Baabaaa? Annet enn å lenke til et ekstremtilfelle, altså. I Sverige har man blant annet endret til 7 års aldersgrense for styrketrening. Truls Raastad ved Norges idrettshøgskole har doktorgrad i styrketrening. Han bekrefter at det ikke fins en offisiell anbefaling når det gjelder styrketrening for barn i Norge. - Men vi får spørsmål om det er farlig. Med god teknikk og god progresjon, er det ikke det. - Skadefrykt var årsaken til 15-årsgrensen. Men det er ikke belegg for dette. Risikoen for å skade seg, er hundre ganger større ved å spille fotball enn ved å drive styrketrening, sier Michail Tonkonogi. Han mener tvert imot at styrketrening er skadeforebyggende, hvis den begynnes i 7-8 års alderen. Skjelettet blir også styrket ved tidlig styrketreningstart, ifølge professoren. Samt http://www.adressa.no/meninger/blogg/fitnessbloggen/article1488095.ece Hvem har ikke hørt at styrketrening hemmer den naturlige veksten? Denne påstanden er ikke vitenskaplig forankret. Styrketrening øker nemlig beinmineraltettheten, som kan sikre deg godbeinhelse senere i livet. Man bør likevel unngå å trene for tungt. I flere studier på barn og unge ned i 5-årsalderen ser man nemlig at det å trene ulike øvelser (f.eks armhevninger) med lettere vekt: 10-15 repetisjoner gir størst effekt på styrke og muskelmasse. Endret 2. november 2010 av Matsemann Lenke til kommentar
Baabaaaosii Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Problemet her er at det er svært vanskelig for unge barn å trene riktig, og det kommer ikke denne fyren til å gjøre. Derfor er mitt tips å holde seg unna til man er i slutten av tenårene, slik at man ikke skader seg... Lenke til kommentar
Nani95 Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Kroppen min er veldig utvokst, er 183 høy, har vett i hodet og er veldig moden for alderen. Får også gode karakterer på skolen om det skulle spille noen som helst rolle, hehe. Kan det meste, og vet hvordan jeg gjør det riktig. Har trent på et treningssenter i 1 måned, men det var ganske dårlig. 350 kroner i måneden for et knøttlite treningssenter med gammelt utstyr er ikke særlig tiltrekkende, derfor begynte jeg med P90X hjemme. Håper jeg kan få flere svar, og takk for svarene så langt! Jeg mener at jeg har lest at styrketrening er fra bra tenåringsalderen bare man har vett i hodet og ikke leker tøff med de tyngste vektene. Det skal visstnok gjøre det enklere å bygge seg opp igjen om man ikke har trent en stund når man blir eldre. Det med Sverige syns jeg var helt sykt! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Ta kontakt med en styrkeløftklubb! Der kan du trene sammen med mange som sørger for at teknikken er god og programmene er fornuftige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå