Gå til innhold

Overføringshastighet mellom harddisker

Anbefalte innlegg

Opplever noe som virker for meg ganske treg hastighet på overføring av filer mellom 2 like harddisker. Varierer fra 25-30mb/s. Harddiskene er relativt nye sata2 hardisker fra hitachi.

Kjører Ubuntu 10.10.

Er det noen innstillinger eg kan endre på for å øke farten? Maskinen skal brukes som filserver, og ønsker mest mulig hastighet på harddiskene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Slettet-t8fn5F skrev (På 2.11.2010 den 9.57):

300 Mbps er 35.76 MB/s

han sa dog MBps, ikke Mbps.

300MBps eller MB/s om du vil, er interface hastigheten, og strengt tatt ikke relevant for vanlige snurredisker, da de uansett ikke når så høyt.

Vanlige disker klarer gjerne en hastighet mellom 70 og 110 MB/s.

USB1 er dog begrenset til noen få MB/s, mens USB2 typisk klarer 30ish MB/s, nye USB3 klarer fort 60-70MB/s.

snakker vi interne disker, sørg for at DMA er påslått, trodde dog dette var standard i de fleste linux distroer nå.

Lenke til kommentar

Dette er interne disker ja. Tilkoblet hver sin sata2 port på hovedkortet.

Holder på å legge inn mine bluray filmer på harddisk. Så om hastigheten hadde blitt bedre så hadde det hjulpet veldig. Tenker også på når dette skal streames fra serveren at 30mb/s kan bli lite når det skal ut i full hd?

Endret av espen-gakkgakk
Lenke til kommentar

Mener du mb/s som du skriver, eller mener du MB/s? Det er vesentlig forskjell på om du skriver stor eller liten B. B betyr Byte, mens b betyr bit.  

Streaming av HD video er ikke noe problem for en disk. Men hvis du bare har 30 Mb/s så har du et problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
  Hårek skrev (På 2.11.2010 den 17.15):

Mener du mb/s som du skriver, eller mener du MB/s? Det er vesentlig forskjell på om du skriver stor eller liten B. B betyr Byte, mens b betyr bit.  

Streaming av HD video er ikke noe problem for en disk. Men hvis du bare har 30 Mb/s så har du et problem.

Jepp. Blir litt vanskelig når folk konsekvent nekter å oppgi rett benevnelse. Er jo milliarder i forskjell mellom m og M også da.

f.eks. access tid på en raptor disk. 6 ms eller MS. Et megasekund er jo over 11.5 dager...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei..beklager sein tilbakemelding. har vert uten pc en stund.

Overføringshastigheten eg oppgav er 20-30 megabyte pr.sek

Spec på harddiskene var henta fra mpx.no, så om de mener mb eller MB er eg usikker på. legger ved link til samme hdd, så kan folk vurdere selv: Min lenke

diskene står som AHCI i bios. har prøvd ACHI og IDE uten noen forskjell i ytelse

Endret av espen-gakkgakk
Lenke til kommentar
  espen-gakkgakk skrev (På 11.11.2010 den 15.20):
Spec på harddiskene var henta fra mpx.no, så om de mener mb eller MB er eg usikker på. legger ved link til samme hdd, så kan folk vurdere selv

300 MBps står det, og det er en velkjent verdi som gjelder SATA grensesnittet. Men det er ikke relevant når man snakker om hva selve disken klarer. Det er kun SSD som kan oppnå slik hastighet, ikke vanlige disker.

Lenke til kommentar
  Hårek skrev (På 11.11.2010 den 17.34):
  espen-gakkgakk skrev (På 11.11.2010 den 15.20):
Spec på harddiskene var henta fra mpx.no, så om de mener mb eller MB er eg usikker på. legger ved link til samme hdd, så kan folk vurdere selv

300 MBps står det, og det er en velkjent verdi som gjelder SATA grensesnittet. Men det er ikke relevant når man snakker om hva selve disken klarer. Det er kun SSD som kan oppnå slik hastighet, ikke vanlige disker.

var forberedt på at eg ikkje ville oppnå 300MBps med harddiskene. men kva er normal overføringshastighet på denne type oppsett? noen snakker om opptil 100MBps, men er det reelt? oppnår som sagt 20-30MBps ved overføring mellom desse 2 2TB harddiskene.

Lenke til kommentar

Jeg får stort sett alt fra 70-120MB/s mellom diskene internt her. Mange småfiler er betraktelig tregere.

Det er dog på Samsung F3 disker, som makser ut på 135MB/s en sjelden gang.

Mellom WD Green diskene, så ligger det på 60-100MB/s, men selv de kan makse ut på 120MB/s fra tid til annen.

Dette gjelder da filer som er større enn 50MB.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
  Flimzes skrev (På 13.11.2010 den 16.14):

Jeg får stort sett alt fra 70-120MB/s mellom diskene internt her. Mange småfiler er betraktelig tregere.

Det er dog på Samsung F3 disker, som makser ut på 135MB/s en sjelden gang.

Mellom WD Green diskene, så ligger det på 60-100MB/s, men selv de kan makse ut på 120MB/s fra tid til annen.

Dette gjelder da filer som er større enn 50MB.

Kjører du noen form for RAID eller lignende for å oppnå denne hastigheten, eller bare standard innstilling og tilkobling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...