Gå til innhold

UV lys i kasse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

UV lys kan visst hærpe bios brikka men den har slikt klistremerke som beskytter den....man kan slette biosen altså flashrom et

går vel bra regner jeg med...hørt at klistremerke blir ødlagt av uv lys ogsp...egentlig all plass men det var vel noe som xx år ?`

Lenke til kommentar

Det er sinnsykt mange menesker som har uv lys i kassa så da hadde det vel kommet fram for lenge siden tenker jeg. Det er vel eventuelt biosen på HK'et eller om du har andre kontroller kort som har egen bios, men disse har et klistremerke som har et relativt tykt lag aluminium så det burde gå bra.

Lenke til kommentar

Trodde aldri jeg skulle få noen særlig bruk for GK elektro og VKI Elektronikk kunnskapene, men jaja...

Såvidt jeg husker er det bare eldre EPROM (Erasable Programmable Read Only Memory) som kan ta "skade" av UV-lys. Når vi programmerte disse brukte vi nemlig en spesiell UV-lampe for slette dem. Som regel har jo nyere EPROMer, for ikke å snakke om EEPROM (electrically erasable....), et klistermerke over selve chipen. Så i teorien er BIOS'ene deres trygge.

Som sagt gjelder dette kun for (E)EPROM moduler. Nyere FLASHROM moduler blir jo slettet ved hjelp av elektriske pulser, og kan ikke ta skade av UV (eller neon) lys. Neon lys er jo ganske vanlig lys, bortsett fra at det oppstår fra elektrisk ladede gasser (right?). Så neon lys skal ikke være farlig for noen komponenter...

Så fremt du ikke har en gammel maskin (eller gamle kort) så mener jeg at du skulle være i stand til å legge inn så mye UV lys du bare vil.

Som en liten ettertanke tar det rundt 24 timer i vanlig sollys å slette en EPROM helt... Og UV-lyset som er i UV lamper er ikke så sterkt, mener jeg å huske.

Da gjenstår bare en ting:

Lykke Til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...