Brølaren Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Jeg har prøvd å tegne en skisse som forklarer hva jeg mener. Hovedsakelig så lurer jeg på om det faktisk er mulig å ta tilførsel ifra en enpolt bryter(skjult) altså bare båre meg igjennom boks og så rett igjennom veggen på andre siden til en påveggsendevender -> gå med kabel ifra påveggendevender til skjult endevender -> fra skjult endevender delvis åpen kabel til lys -> fra skjult endevender til stikkontakt. I den eksakte rekkefølge. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Delevis skjult/åpen ? Du legger kabelen i veggen i rør da? Ikke lov å skjule kabel uten at den kan trekkes om. Her ville jeg sett på et trådløst system der du har to brytere som slår et rele i lampen av og på. Da slipper du mangelederen du må ha p.g.a tilførsel til stikk sammen med lederne til endevenderene. Du trenger da bare å gå med en 2 leder med jord lampe og stikk. Du slipper kabel til bryterene da de går på batteri. Husker ikke hvor mange ledere endevendersystemet trenger men blir vel 5 med tilførsel tror jeg. Men i prinsippet er det mulig slik du skisserer, men ikke vanlig i 2010. Lenke til kommentar
Brølaren Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 (endret) Delevis skjult/åpen ? Du legger kabelen i veggen i rør da? Ikke lov å skjule kabel uten at den kan trekkes om. Selvfølgelig! Grunnen til at det blir delvis åpent og skjult annlegg er at det ikke er lagt opp skjult annlegg til den ene endevenderen eller til takboks i tak. Her ville jeg sett på et trådløst system Ikke akktuelt! Jeg vil ha det så billig som mulig! 5leder er jeg klar over. Men er mer usikker på om man kan ta tilførsel ifra enpolt bryter, trenger jo bare i teorien 1fase der i tilegg til brudd. Har ikke hatt oppe bryteren på gangen så er ikke sikker på om det er nulleder der. Hvis det både er fase å nulleder så vil det i teorien gå an? Men i prinsippet er det mulig slik du skisserer, men ikke vanlig i 2010. Okey, takk.. Neij.. Er mye jeg ikke forstår meg på hvorfor di har valgt forskjellige løsninger i det rommet der.. Endret 1. november 2010 av atunheim Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Du finner nok et trådløst sytem her for rundt 2000,- Du må jo betale for to endevendere + dyrere kabel + at det tar lengre tid å bruke vanlig kabling. Sikkert 16 mm k-rør i veggen og da vil man slite med å få en 5 leder PR igjennom. Vil tippe at for å klare dette må man trekke med PN 1,5 i rørene og sette opp boks der man går utenpå for overgang til PR. Tror ikke du sparer på å bruke vanlig kabling. For du har vel ikke tengt å gjøre dette selv??? Lenke til kommentar
comsy Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 trenger ikke mere enn en 4 leder pr kabel. L og N og 2 venderledere mellom endevenderene. Er en helt grei installasjon, og ikke uvanlig i 2010. Er også langt billigere enn trådløs system, og når det uansett må kables til stikk, så er det ikke noe mere jobb å bruke en 4 leder, kontra 2 leder. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 trenger ikke mere enn en 4 leder pr kabel. L og N og 2 venderledere mellom endevenderene. Er en helt grei installasjon, og ikke uvanlig i 2010. Er også langt billigere enn trådløs system, og når det uansett må kables til stikk, så er det ikke noe mere jobb å bruke en 4 leder, kontra 2 leder. Hvis du dropper jord så er det 4 men med er det 5. Det er vel ikke vanlig å velge å legge et endevender sytem i 2010 med åpen kabling? Hvis du som elektrikker velger å sette opp et endevendersystem med åpen kabling i en ny bolig i 2010 så ligger du bak i tid og bør begynne å se hva som er på markedet. Ting har skjedd siden Elko lanserte S16 i polarhvit. Du mener også det er greit hvis han har 16A kurs ?? Har du trekt PR-4x2,5+J i 16 mm k-rør? Hardt nok med 4x1,5. Er det en bod vil man kunne løse dette ved å legge alt påvegg, men skal rommet se fint ut uten store runde PR-kabler langs listene så er trådløst et mye bedre alternativ. Skal man ta hensyn til hva en elektrikker kommer til å ta for denne jobben (da tar jeg i betraktning at han får litt ekstra jobb med trekking i rørene) så vil et trådløst system være bedre. Men som jeg tror så skal TS fikse dette selv. Må han kjøpe inn en bunt på 50 m med PR 4x2,5+J så kan han heller kjøpe trådløst system. ' Har han alt av deler eller får av en bekjent så er det annerledes. Lenke til kommentar
comsy Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Først så spør han. Er det mulig. Ja det er mulig. 4leder PR heter 4 leder, og er 4+jord. Sjekk din grossist om du vil, du finner aldri denne under navnet 5 leder. Det er snakk om å legge flerleder kabelen åpen, og att kabel fra vender til lys legges delvis åpen. Det er da ikke noe stress å trekke i 16mm rør. Nei, det er ikke normalt å legge det åpent i primær rom, så du trenger ikke belære meg om hvilke produkter som er på markedet. Men siden han forespeiler denne løsningen, og nevner att det er en kjeller, så tenker jeg att dette ikke er noe primær rom, og att han da ikke ønsker å bruke flere tusen på å få dette trådløst. og du? Når ble det det nevnt att boligen var ny? Meg bekjennt, så ble det bygget hus her til lands også før 2010. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå