Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Shell V-Power, bare noe drit?


Javisst

Anbefalte innlegg

Heihå!

 

Var på Shellen en dag og skulle tanke opp Toyotaen... Da jeg kikket bort på pristavla, hadde de en knallpris på V-Power... Jaja, what the hell, jeg fylte tanken med dette drivstoffet og tenkte at nå skal det bli fart i sakene. Skulle reise sørover neste dag, så tenkte derfor at dette drivstoffet kunne være noe, i og med at Shell skrøyter den opp i himmelen. Kjørte ut fra stasjonen og hjemover, etter noen kilometer kom V-Poweren inn i systemet og blandet seg med vanlig 95-bensin. Kjente faktisk at bilen ble litt mer responsiv og "hissig" på gassen. Dette her var jo saker... Parkerte bilen hjemme god og fornøyd og var overbevist om at jeg hadde gjort et kupp.

 

Dagen etter var bilen fullpakket, og jeg satte avgårde sørover. Kom meg på motorveien, og gasset på, bilen gikk som en kule den... Men så, etter noen kilometer hadde bilen drukket opp hele blandingsbensinen, og begynt på ren V-Power. Det første jeg merket var at motoren gikk ujevnt. Den stoppet opp i tomgang, og oppførte seg merkelig... Gasspådraget forsvant FULLSTENDIG. Det kjentes som jeg skulle hatt en tung tilhenger bakpå bilen. I det hele tatt vil jeg si at drivstoffet senket motoreffekten drastisk... Var den tregeste sørlandsturen noensinne.

 

Forstår derfor ikke at Shell går ut og påstår at V-Power skal gi sprekere bil og renere motor, når du bokstavelig talt får motsatt effekt? Jeg sørget for å kjøre tanken helt tom før jeg fylte på med vanlig 95 igjen. Bilen ble veldig sprek igjen når bensinen ble blandet, før den gikk tilbake til normalt da ren 95 kom inn i systemet... Må tydeligvis blande 50/50 hvis dette skal fungere hos meg...

 

Nå har jeg vel og merke en vanlig 1,3 liters 80-hester under panseret og null turbo, så det kan jo være at drivstoffet ikke er utviklet spesielt for svake motorer...

 

Andre som har peiling på dette, eller opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så en test av disse nye drivstoffene på engelsk tv og der fremgikk det veldig klart at en vanlig bil ikke nyttiggjør seg eller utnytter godene i denne bensinen. En Subaru med mer hissig/tunet motor derimot fikk fullt utbytte av suppa.

Konklusjonen var at har du en normal familiebil så fyll vanlig bensin, har du en litt mer spesiell utgave med en skikkelig motor så fyll den nye supersuppa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når du fyller bensin, vil den nye bensinen blande seg med den gamle idet du fyller. Du kan dermed umulig vite når motoren går på "ny" eller "gammel" bensin etter å ha fylt.

Lenke til kommentar

Når du fyller bensin, vil den nye bensinen blande seg med den gamle idet du fyller. Du kan dermed umulig vite når motoren går på "ny" eller "gammel" bensin etter å ha fylt.

 

Må vel bare være tilfeldig at bilen oppførte seg som den gjorde da...

Lenke til kommentar

Den eneste forskjellen på 99 og 95 skal være at 99 tåler mer kompresjon enn 95 før den selvantenner.

Uavhengig av om bilen din klarer å utnytte dette eller ikke, så skal den ikke gå dårligere.

 

edit: jeg har brukt 99 hele tiden på den ene bilen min, aldri hatt noe som helst problemer, den har turbo og slikt.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Den eneste forskjellen på 99 og 95 skal være at 99 tåler mer kompresjon enn 95 før den selvantenner.

Uavhengig av om bilen din klarer å utnytte dette eller ikke, så skal den ikke gå dårligere.

Tror v-poweren var 95... Står spesifikt i håndboken at det skal fylles 95, så det skulle i prinsippet gått helt greit. Vet ikke hva "ingredienser" i v-poweren som fikk bilen til å gå så dårlig. Trodde gjerne at den inneholdt noenlunde det samme som vanlig 95, bare med en smule mer "krutt"?

Lenke til kommentar

Tror v-poweren var 95... Står spesifikt i håndboken at det skal fylles 95, så det skulle i prinsippet gått helt greit. Vet ikke hva "ingredienser" i v-poweren som fikk bilen til å gå så dårlig. Trodde gjerne at den inneholdt noenlunde det samme som vanlig 95, bare med en smule mer "krutt"?

Trodde det var 99 du hadde matet den med jeg :p

Uansett, dette er hva Shell selv sier om suppa:

Shell V-Power 95 anvendes som drivstoff i 2- og 4-takts forbrenningsmotorer som kan anvende bensin med oktantall 95 eller lavere.

Shell V-Power fjerner gammelt belegg og holder ventilene rene, noe som vedlikeholder eller tilbakefører motoren til opprinnelig effekt. I tillegg inneholder bensinen tilsetningsstoffer som øker motorens yteevne ved å redusere friksjonen mellom stempel og sylindervegg.

Enkelte eldre biler som trenger bensin tilsatt ventilsetebeskyttelse anvender Shell Millenium, en kaliumbasert blyerstatning som kjøpes på Shell ensinstasjoner og tilsettes blyfri bensin i henhold til angivelse på flasken. Bensin tilsatt ventilsetebeskyttelse må IKKE benyttes på biler med katalysator.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hmmmm, Interessant. Så jeg skulle faktisk ha tilsatt blyerstatning... Kanskje det var derfor bilen gjorde seg vanskelig... Ser forresten at det ikke skal anvendes på biler med katalysator, noe som etter jeg har forstått, har påmontert. Så egentlig skal dette funke på denne bilen. Men det er nok slik at jeg burde hatt en kraftigere motor for å i det hele tatt få utnyttet dette optimalt.

Endret av Olimaen
Lenke til kommentar

Du skal ikke ha blyerstatning!

 

Pr. nå selges det ikke blybensin lengre på bensinstasjoner, og du er veldig klar over dersom du trenger denne typen drivstoff (her snakker vi veteranbiler).

 

V-power er i bunn og grunn vanlig 95-blyfri med litt ekstra tilsetninger og skal dermed ikke være noe problem for en hvilken som helst motor som kan gå på 95 blyfri å bruke. Min erfaring med V-power i tidligere biler (vanlige motorer) var faktisk at banking i oppoverbakker forsvant, ellers ingen forskjell.

 

Shell har også "V-power Racing" noen steder (aldri sett det forøvrig) som er noe annet, det er da 99 blyfri med tilsetinger. Dette skal også fungere som vanlig bensin, men vanlige motorer kan ikke utnytte potensialet uansett.

 

Er du 100% sikker på at du fylte V-power? Isåfall kan det nok tenkes at det var noe feil med innholdet de hadde på tanken på den stasjonen.

Lenke til kommentar

ja, er helt sikker at det var v-power. Kunne se det på prisen og da det er hakket dyrere enn vanlig 95. Men det var tydelig at bilen ikke likte det, så jeg tar ikke sjansen på den en gang til... Vil ikke risikere at den stopper opp fullstendig :p

Lenke til kommentar

Jeg fylte V-power 99 på en scooter en gang bare for å se om det gjorde noen forskjell. Motoren gikk litt renere på tomgang og ble litt mer "villig" ved brå endringer i pådraget, men jeg merket ikke at den gikk noe bedre.

 

V-power finnes (fantes?) forøvrig både som 95 og 99-oktan. Begge utgavene har en karakteristisk eter-lignende lukt.

Lenke til kommentar

Jeg fylte V-power 99 på en scooter en gang bare for å se om det gjorde noen forskjell. Motoren gikk litt renere på tomgang og ble litt mer "villig" ved brå endringer i pådraget, men jeg merket ikke at den gikk noe bedre.

 

V-power finnes (fantes?) forøvrig både som 95 og 99-oktan. Begge utgavene har en karakteristisk eter-lignende lukt.

Hvis du har en motor som er laget for 95 oktan og du mener den går bedre på 99 oktan er motoren din stilt inn feil.

 

På en bensin motor er det tennpluggen som bestemmer når bensinene skal antennes. Det at 99 oktan da kan tåle høyre trykk hjelper ikke siden bensinen antenner før det blir så høyt trykk.

Vet ikke om jeg gjentar noe fra videoen lenger opp nå.

Endret av martin808
Lenke til kommentar

V-Power må jeg regne med at er dritt, dreit meg ut selv, kjørte '95 HiAce'n og var på tom tank, kjørte på bensin stasjonen og selvfølgelig var vanlig 95 ute av drift, så det sto mellom diesel og V-Power, diesel funker jo dårlig på bensin biler så det blei jo V-Power.. vell nå har jeg vært nøtt til å skifte bensin filter og tennplugger, har fortsatt noen problemer med bensin dysene til bilen..

Tror jeg heller satser på å kjøre på "gass" fram til neste stasjon jeg havner i den sitvasjonen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...