Sapere_aude Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 (endret) Nok en kveld i fredsnasjonen Norge er kommet, og nok en gang undrer jeg meg over det jeg mener er hykleri fra store deler av Vesten. USA, Frankrike, Tyskland, Storbritannia, alle er store nasjoner innen maktpolitikken her i Vesten. Og de bruker store ord når de snakker sammen. Vesten står for fred, tolleranse, likeverd og sammspill mellom ulike kulturer og religioner. Dette er meninger som bygger på opplysningstidens filosofer, franske tenkere som fostret ideer til den franske revolusjon og senere den amerikanske revolusjon. Frihet, likhet og brorskap. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av det. Dette er idealer jeg personlig holder høyt, som er viktig for min moral og identitet og som Vesten kjemper for, blant annet i Afghanistan. Dessverre har vi glemt å rense i eget reir før vi fløy til Midtøsten for å preke moral. Stadig flere frykter muslimer og ser på islam som et farlig våpen for å undertrykke mennesker, homofile sees fortsatt ned på av mange, sist var det vel en politiker (republikaner, bombe) som sa at "ingen burde være stolt over å være en tilbakestående homofil" eller noe lignende. Hva skjedde med å la folk gjøre det de vil så lenge de ikke skader andre? Ekstreme meninger av alle slag har allid provosert meg, men man må tillate dem sålenge de ikke skader andre. Slik fungerer yttringsfrihet, ett av våre kjære prinsipper. Men å benytte den bare for å provosere er å misbruke den. Muhammed-karikaturene for eksempel, mener jeg var unødvendig. Hvilken hensikt hadde de, annet enn å provosere? Vis respekt for andres tro, livssyn, religion og verdier. Selv om man ikke er muslim eller homofil trenger man ikke frykte dem eller skjære alle over en kam og si de er farlige og må behandles der etter. Tenk etter, vurder dine egne synspunkter. Er de for milde eller for ekstreme? Viser du for lite toleranse ovenfor andre, frykter man de ukjente kulturene eller religionene? Vi er alle forskjellige og det vil vi alltid være. Selv om man er uenig eller ulike trenger man ikke hate de som er anderledes. Dersom du leste ned hit, takk for oppmerksomheten Endret 31. oktober 2010 av Sapere_aude 1 Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 (endret) Nok en kveld i fredsnasjonen Norge er kommet, og nok en gang undrer jeg meg over det jeg mener er hykleri fra store deler av Vesten. USA, Frankrike, Tyskland, Storbritannia, alle er store nasjoner innen maktpolitikken her i Vesten. Og de bruker store ord når de snakker sammen. Vesten står for fred, tolleranse, likeverd og sammspill mellom ulike kulturer og religioner. Dette er meninger som bygger på opplysningstidens filosofer, franske tenkere som fostret ideer til den franske revolusjon og senere den amerikanske revolusjon. Frihet, likhet og brorskap. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av det. Dette er idealer jeg personlig holder høyt, som er viktig for min moral og identitet og som Vesten kjemper for, blant annet i Afghanistan. Dessverre har vi glemt å rense i eget reir før vi fløy til Midtøsten for å preke moral. Stadig flere frykter muslimer og ser på islam som et farlig våpen for å undertrykke mennesker, homofile sees fortsatt ned på av mange, sist var det vel en politiker (republikaner, bombe) som sa at "ingen burde være stolt over å være en tilbakestående homofil" eller noe lignende. Hva skjedde med å la folk gjøre det de vil så lenge de ikke skader andre? Ekstreme meninger av alle slag har allid provosert meg, men man må tillate dem sålenge de ikke skader andre. Slik fungerer yttringsfrihet, ett av våre kjære prinsipper. Men å benytte den bare for å provosere er å misbruke den. Muhammed-karikaturene for eksempel, mener jeg var unødvendig. Hvilken hensikt hadde de, annet enn å provosere? Vis respekt for andres tro, livssyn, religion og verdier. Selv om man ikke er muslim eller homofil trenger man ikke frykte dem eller skjære alle over en kam og si de er farlige og må behandles der etter. Tenk etter, vurder dine egne synspunkter. Er de for milde eller for ekstreme? Viser du for lite toleranse ovenfor andre, frykter man de ukjente kulturene eller religionene? Vi er alle forskjellige og det vil vi alltid være. Selv om man er uenig eller ulike trenger man ikke hate de som er anderledes. Dersom du leste ned hit, takk for oppmerksomheten Den amerikanske revolusjon var vel en del år FØR den franske? Fakta før synsing! Edit: Trykkfeil Endret 31. oktober 2010 av Professor Farnsworth Lenke til kommentar
Sapere_aude Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2010 Selvsagt korrekt, men relativt uvesentlig i denne sammenheng, da historiske detaljer ikke er tema. Men de tankene som spirte i Europa og USA på denne tiden bidro til begge revolusjoner, det var poenget der. The rest, on topic please. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå