Gå til innhold

Hvordan tar jeg bilde slik at bare et objekt er i fokus? (Canon EOS 550D)

Anbefalte innlegg

Hei! Da har vi fått oss et Canon EOS 550D, virker som et veldig nice kamera.

Men så har jeg personlig ikke noe mer erfaring en det jeg har fått av mitt kompaktkamera (Canon Ixus 110IS).

Mao, jeg kan lite om foto.

Så jeg lurer på en ting, hvordan kan jeg la noe i fokus og bakrunden blurry slik som dette?

1398253065_3b8e9f6224.jpg

Har prøvd å stikke focusen som er foran på linsa, men enten blir alt blurry eller alt helt fint.

Noen som kan hjelpe? :p

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan begynne med og sette kamera i AV eller P,juster kameraet slik at du har kun et fokuspunkt og sett blender til f/5.6.

Du må en kort avstand til motivet og så stor avstand du kan til bakgrunnen,sett objektivet til 55mm og gå så nært motivet du kan uten at det blir ufokusert.

Hvis du har interesse av denne type bilder og vil lære deg litt mer angående kamerabruken kan du investere i en Canon 50mm f/1.8. Dette objektivet har ikke zoom kun en brennvidde "50mm",men det er veldig lyssterk og gir deg veldig mye fotoglede for lite penger og når det gjelder dybdeskarphet "dof" vil det gi deg veldig mye av det.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Les guidene her på forumet, for eksempel denne. Sett kameraet på Av og snurr hjulet så blenderåpningen er så stor som mulig (blendertallet er så lite som mulig). Ta bilde.

Ok, jeg vet hverken hva det er eller hvordan jeg stiller på det, men skal ta meg en titt på guiden etterhvert :)

Du kan begynne med og sette kamera i AV eller P,juster kameraet slik at du har kun et fokuspunkt og sett blender til f/5.6.

Du må en kort avstand til motivet og så stor avstand du kan til bakgrunnen,sett objektivet til 55mm og gå så nært motivet du kan uten at det blir ufokusert.

Hvis du har interesse av denne type bilder og vil lære deg litt mer angående kamerabruken kan du investere i en Canon 50mm f/1.8. Dette objektivet har ikke zoom kun en brennvidde "50mm",men det er veldig lyssterk og gir deg veldig mye fotoglede for lite penger og når det gjelder dybdeskarphet "dof" vil det gi deg veldig mye av det.

Tja, blir nok ikke noe ny linse med det første, men får vel se på det etterhvert :)

Tok meg friheten til å laste ned en PDF av den der, var jo veldig lang, men sikkert grei å bla litt i.

Uansett, tok et par bilder.

Jeg stilte på zoom og fokus, ikke noe annet her, ble det greit`? :p

ss20101101012356.jpg

HQ: http://d.imagehost.org/0565/IMG_3491.jpg

ss20101101012426.jpg

HQ: http://b.imagehost.org/0864/IMG_3492.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...