Horge Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Litt bakgrunnsinfo for de som gidder å lese: Har i alt for lang tid gått med planer om å oppgradere serveren på hjemmekontoret, og skal det bli med på årets regnskap, så får man få ut fingeren nå. Eksisterende rigg består av et par-tre maskiner, hvor noe er virtualisert på VM-ware, men planen er nå å konsolidere alt i én boks. Har for øvrig tenkt å forsøke meg med MS’ hyper-V, ganske enkelt for å få noe erfaring med denne. Serveroppgavene på hjemmebane omfatter blant annet domenekontroller, nettverk (brannmur, lokal dns, dhcp etc), filserver, webserver (IIS), ftp, muligens exchange (vurderer å gå over til BPSO eller Office 365), terminalserver, database (mssql), testmiljø og alt mulig annet på sporadisk og permanent basis. Har bestilt HK basert på AMDs G34, med billigste 8-core og 32 GB ram. OS-disk for den fysiske maskinen blir 2 x SSD i raid 1, og tenker jeg bare setter disse rett på hovedkortet. Har OS (Win2008r2) og alle andre nødvendige lisenser via msdn, technet, jobb og akademia, og det er ikke aktuelt med LAMP etc, for jeg har flere løsninger som bygger på Microsoft-plattformen. Spørsmålet er hva man skal anskaffe som lagringsplass. Merk at lagringsdiskene i tillegg til dokumenter og andre filer, også skal betjene de virtuelle maskinene. Kunne selvfølgelig ha ønsket å legge de virtuelle maskinene på SSD, men selv om penger ikke har hovedfokus i prosjektet, så blir det per i dag helt hinsides å legge så mye penger på bordet – er endog greit å holde bena på bakken og huske at det er snakk om en boks til hjemmekontoret. Kort oppsummert skal jeg altså bygge nytt raid på hjemmeserveren, hvor både dokumenter og filer for virtuelle maskiner kommer til å ligge lagret. Som kontroller har jeg i utgangspunktet sett meg ut LSI 9260-8i. Denne har en hyggelig pris sett opp mot all hederlig omtale den får, den støtter både raid 5 og 6, og den har mulighet for batteri. For disker, så er det vel 2TB som virker mest fornuftig nå om dagen. Kan ikke nekte for at det er fristende å satse på WD Green; satt opp i raid bør hastigheten ikke bli noe problem, de er stillegående og gjerrige på strøm, og prismessig er de nesten gratis. Skulle man være engstelig for driftssikkeret sett opp mot at de skal stå i en server, så lever jeg litt i den villfarelse(?) at man kan kjøpe 8 disker, og sette dem opp i raid 6 med én disk som hot spare. Dette gir 10TB plass, hvilket bør holde i minst noen uker, og da med tre disker i fail over. Backup gjøres for øvrig ute i skyen. - Første spørsmål i så måte er om LSI-kontrolleren (eller en annen anbefalt kontroller) er kompis med WD Green 2TB? - Spørsmål to er om man heller burde satse på noen andre disker? - Spørsmål tre blir om det er smart å sette opp raid 6, og i så fall med eller uten hot spare? Er takknemmelig for alle innspill og kommentarer. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Raid6 funker helt fint for 8disker, hotspare er greit og ha men gir deg forsåvidt ikke 3disker i fail over siden det tar en god stund før den hotsparen er bygget inn (kan snakke dager på enkelte kontrollere). I forhold til valg av disker så er det en stund siden jeg brukte WD green(1,5tb modellen) i raid men da ble de raskt byttet ut siden de leverte dårlig ytelse samt det var problemet med hakking i streaming fra det raidet. Jeg kjører nå 12xSeagate Barracuda LP 1,5 TB + 6xSeagate Barracuda 7200.11 1,5 TB som har tjent meg bra uten noe trøbbel. Etter listepris kommer nok de WD green ut lavest, men i ytelse kommer de nok også ut lavest... i ren pris pr gb er 1,5tb billigere enn 2tb, men 1,5tb tar nok igjen de kronene spart på prishoppet fra gjerne 8 til 12ports kontroller. 3tb står litt på sidelinjen prismessig siden du får 2x2tb til prisen av en 3tb. Neste raidet mitt blir nok 2tb med mindre 3tb har falt endel i pris til det, 4tb kommer rett over nyåret men blir vel ikke direkte billig. Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Har du vurdert WD RE-disker? http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=732 Sånn rent bortsett fra at produsenten ikke lettvint fraskriver seg alt ansvar ved 24/7-drift av disse, har de denne lille featuren: RAID-specific, time-limited error recovery (TLER) - Prevents drive fallout caused by the extended hard drive error-recovery processes common to desktop drives. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 (endret) Derfor er det enteprise WD disker eller ikkje WD disker med hardware raid kontrollere. Hitachi 2TB er veldig bra til hardware raid. Har selv til mine Areca kontrollere. Også Samsung f1 disker fungerer helt topp. Skal teste noen Samsung f4 snart for å se hvordan de fungerer til kontrollerene mine. Nå er jeg veldig Areca fan, og anbefaler skjeldent noe annet. Men det med god grunn. Har også LSI, Highpoint og adaptec kontrollere. Men det er Areca som har fungert best. Oppgraderbart minne på kontrollerene teller dog også veldig mye for meg. Peace Endret 31. oktober 2010 av Nizzen Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Jepp Hitachi 2TB er stabile så F i raid!, har 10 stykke så er raid 6. ingen prob enda. Gå heller for Areca 1880i isted for LSI 9260-8i, LSI kontrollpanell suger... 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Ser ut som Areca 1880ix med 4gb ram er tingen for deg. Du skal jo tross alt kjøre mange server relaterte programmer som kan nyte godt av mye cache på kontrolleren Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Sidan du skal ha mange virtuliserte pcer så er det vell like greit å lage ein SAN og eksportere diskvolumer med iscsi. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Lit on/off topic: Finnes det InfiniBand som et pci-e kort? Dette er nettverk for min smak Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 (endret) Du får lassevis av pcie på ebay til 30$ stk og oppover, f.eks dette. ofte finner du nede i 25-45$ for dobble pci-e 10gbit. switchen er det som svir, typisk 300-600$. Men for 10gbit switch er det vel ikke så forferdelig egentlig Endret 31. oktober 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Horge Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 Joda, jeg har sett på enterprise-modeller av disker også, men selv om pris altså ikke er hovedfokus, så er det ikke til å komme unna at de er over dobbelt så dyre. Men jeg ser at det er konsensus om å luke bort WD Green som alternativ, og at vi heller fokuserer på følgende to(?): - Hitachi Deskstar 7K2000 2 TB - Samsung Spinpoint F3EG 2 TB Hva gjelder kontroller, så har jeg kjapt lest meg bittelitt opp på Areca 1880 som blir nevnt, og ser at dette er Arecas nye gromkontroller - med en pris som forhåpentligvis matcher ytelsen, eller var det omvendt... Nå må jeg vedgå at jeg ikke helt ser forskjell i farten på 1880i, 1880x og 1880ix, men jeg ser jo at prisen varierer. Ekstra ram får man også kjøpt, til enda noen flere kroner. Misforstå for all del ikke; jeg er ikke den som rynker på nesen over det som er best, og noen kroner fra eller til er ikke så viktig, men mener vi virkelig at dette er nødvendig? Hvor mye bedre er Areca 1880ix enn LSI-kontrolleren - og da regnet til mitt bruk. Husk at selv om listen over antall serveroppgaver er stor, så er dette til et hjemmekontor hvor kravet til oppetid er lavt, og hvor antall simultane brukere ikke overstiger to personer. Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Hastigheten er samma. 1880i = Intern tilkobling 1880x = extern tilkobling Begge skall funker med SAS Expander. = mange hdd Lenke til kommentar
Horge Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 Og ettersom jeg bare skal ha disker internt, og ikke går med planer om mer enn 8 stk, så kan jeg "nøye" meg med Areca ARC-1880i? Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 ja holder med Areca 1880i Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Og ettersom jeg bare skal ha disker internt, og ikke går med planer om mer enn 8 stk, så kan jeg "nøye" meg med Areca ARC-1880i? Hadde du villet gå for en Linux-plattform med f.eks KVM eller Xen som virtualiseringsplattform kunne du droppet hele RAID-kontrolleren og kjørt software-RAID. (Du kan gjøre det i Windows og men ytelsen kan ikke sammenlignes en gang) Du ville da fått bra ytelse og samtidig sluppet problemer når kontrolleren hadde dødd. Lite skudd fra sidekanten. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 (endret) Og ettersom jeg bare skal ha disker internt, og ikke går med planer om mer enn 8 stk, så kan jeg "nøye" meg med Areca ARC-1880i? Hadde du villet gå for en Linux-plattform med f.eks KVM eller Xen som virtualiseringsplattform kunne du droppet hele RAID-kontrolleren og kjørt software-RAID. (Du kan gjøre det i Windows og men ytelsen kan ikke sammenlignes en gang) Du ville da fått bra ytelse og samtidig sluppet problemer når kontrolleren hadde dødd. Lite skudd fra sidekanten. Kontrolleren dør ikkje At en kontroller dør er iallefall ikkje farlig. Man får jo ny på garantien . Og med tanke på at Areca raidarray er kompatible, så kan man bruke forige generasjon på samme arrayet Jeg bytter f.eks mellom Areca 1680ix-12 og Areca 1880ix-24. Genialt igrunn! Og det er jo en grunn for at det finnes hardwareraid kontrollere. Når ytelse er ganske viktig, så hadde ikkje jeg vært i tvil. Jeg har også software raid på linuxplatformen. Tro det eller ei Endret 1. november 2010 av Nizzen Lenke til kommentar
Varj Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Sidan du skal ha mange virtuliserte pcer så er det vell like greit å lage ein SAN og eksportere diskvolumer med iscsi. for hjemmebruk kan jeg anbefale NFS, litt smidigere mht tynnprovisjonering og deling av disk med andre bruksområder. men det er selvsagt ikke så spennende som iscsi ^^ Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Korleis installerer du Windows Server på ein NFS? Lenke til kommentar
Varj Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 siden du snakket om virtualisering, så er da ikke det noe problem. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Ja, jo det stemmer Litt vell mykje overhead på den protokollen, men ellers vil det nok gå fint. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 NFS yter svært bra til slikt. quick and dirty eksempel, vm som har lokaldisken sin på nfs over gigabit: goose:~# hdparm -tT /dev/sda /dev/sda: Timing cached reads: 6548 MB in 2.00 seconds = 3276.43 MB/sec Timing buffered disk reads: 318 MB in 3.00 seconds = 105.97 MB/sec goose:~# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå