knutmora Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Hei. Jeg har lenge vurdert å kjøpe en Tufvassons KIEA 15 variac. Den koster ca 2700kr på Elfa. Tåler denne å sprenge småting som små AC motorer eller vil den ryke sammen med det du sprenger? Den tåler en belastning på 12A over lang tid og 15A over kort tid. https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=56-300-74&toc=18917 Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 (endret) Det var jo en kreativ grunn for å blåse 2700 spenn.... Men så lenge der er en sikring så skal det nok gå bra. Bruk kanskje en som er litt mindre og som er kvikk. Er ofte varme som knekker trafoer så hold ett øye med tempen. På denne er det også en glider som glir over viklingene, denne kan bli litt svidd ved kortsluttninger. Ett annet alternativ er å sette en trafo til i mellom variacen og lasten, bare finn trafoer i gammalt skrot, da får du høyere strømmer ved lavere spenning, ofte nok til å blåse ting i luften samtidig som du sparer din dyre variac Endret 1. november 2010 av Behydro Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Jeg kjøpte en slik til jobben, den på 6.5A. Den virker fint på AC-motorer, men jeg har ikke prøvd å dra 6.5A ut av den. Motorene jeg bruker den på er 42VAC 1-fas, de største er på rundt 2A. Den har ikke gått av med pensjon enda. Dog vet jeg ikke om den tåler en motor på 6.5A. Jeg ser den du har sett deg ut skal ha en kapasitet på 3100 VA, så jeg tipper du kan bruke motorer opp til denne størrelsen på den uten problemer. Bare ikke juster spenningen med belastning på den, det er slepekontakt og min intuisjon tilsier at den ikke kommer til å vare så veldig lenge om du justerer den med belastning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå