Gå til innhold

nytt nettverk, switcher eller routere

Gribo

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage et nytt Gbit nett. Det består av 2 byggninger som skal ha hver sin wlan sone (helst med sømløs switching). Bygging 1 skal ha min 6 Gbit punkter og byggning 2 skal ha 4 Gbit punkter. Jeg har tenkt til å bruke en Amahi server som DHCP og DNS server. Modemet (Thomson ST780) skal stå i bygg 1.

Skal jeg kjøpe 2 rutere og så slå av DHCP, eller kjøpe switcher (med aksesspunkt)? finnes det switcher med innebygd wlan?

Noen forslag på produkter? Har ikke tenkt å tømme lommeboka vis jeg kan få noe billig som funker idag og om noen år.

Håper på mange gode svar :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En router som du slår av routingfunksjonen på er en switch(om den har en rad med porter) med en ap , i en boks.

Spm blir hvor god router x`sin wireless er VS egen AP

Uansett hva du velger må utstyret støtte bridging.

Siden du skal ha punkter som overgår routerens switch så må du jo ha switch uansett.

Thomson ST780(innebygget wireless) + switch (for nok punkter) i ene byggningen og

switch + ap i den andre ville jeg ha valgt.

Da må routeren og den aktuelle ap`en støtte bridging.

Slipper uanna med en switch mindre om modemet som du kaller det står i den sonen som skal ha 4 punkter.

Endret av War
Lenke til kommentar

ja, tenkte jeg kunne kjøpe en router å slå av DHCP, slipper å bruke en kontakt til AP og slipper å ha 2 bokser. Noen forslag til router?

Vil jeg oppnå 1Gbit mellom to pc'er vis alle delene er Gbit og kablene cat6/cat5e/cat6a?

Endret av Gribo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...