Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utflytt av leilighet og depositum

Drittsau

Anbefalte innlegg

Heisann.

Driver å flytter ut av en leilighet nå og har ett par spørsmål angående hva de kan trekke av mine depositumspenger. Men først litt info.

Vi/jeg har bodd i leiligheten i 3 år. Det er en 3 roms leilighet med 2 soverom, men kontrakten står kun i 1 navn. Dvs at i teorien står det kun 1 person ansvarlig for leiligheten. Det første året var det kompisen min og jeg som bodde i leiligheten og det var kun han sitt navn som stod i kontrakten. Tror egentlig ikke de viste at jeg bodde her engang.

Etter ca 1 år fikk kompisen min seg dame og flyttet ut. Jeg overtok da leiiligheten og etter det så har mitt navn stått som ansvarlig i kontrakten.

Det første året vi bodde her var det ganske mye festing noe som har satt sine spor rundt om i leiligheten. Da han flyttet ut fikk vi/han derimot hele depositumet tilbake etter en veldig kjapp befaring. Virket ikke som de brydde seg siden jeg skulle overta leiligheten med en gang.

I kontrakten står det at leiligheten leies ut i den stand den er i. De tok ingen bilder av leiligheten når jeg overtok leiligheten. Dvs de har ingen dokumentasjon i det hele tatt på hvilken ''stand'' leiligheten var i når jeg skrev ny kontrakt.

Nå til det jeg lurer på.

1) Jeg har klart å lage en 20 cm lang sprekk i kokeplaten på komfyren (de vet om dette og jeg har alle planer om å erstatte den fra depositumet mitt). Verdien på denne platetoppen ny er ca 4000 kroner, det tar 10 min å bytte den. Kan de kreve 4000 av depositumet mitt eller må de forholde seg til avskrivninger som alle andre?

2) Det er noen få 1-2 cm dype hakk i parketten rundt omkring i leiligheten, disse har jeg planer om å si at er fra før jeg overtok kontrakten, noe som stemmer egentlig ganske greit. Kan de i det hele tatt si noe på dette da de ikke kan bevise om de kom før eller etter jeg flyttet inn?

3) Det er en sprekk i den ene skuffen i fryseren i kombiskapet, denne stammer også fra før jeg overtok kontrakten så her har jeg også planer om å nekte å betale for ''skaden''.

Ellers kan jeg vel nevne at vi har malt hele leiligheten nå før vi flytter ut og det er kun platetoppen, hakk i gulv og fryseskuffen som jeg egentlig tror de kan ta noe for.

Noen som vet hvordan jeg bør forholde meg til utleier når de kommer på befaring? Jeg vet at de kommer til å prøve å melke så mye som mulig da jeg tross alt har bodd her 3 år og vet hvor gjerrige og slue de er.

Og ps; har du ikke peiling så vær så snill ikke svar.

Takker for alle svar på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#10-3

1)

Huseieren kan kreve så mye som det koster å sette ting tilbake i opprinnelig stand. I dette tilfellet 4000 kroner. I teorien kan han vel ta en pris for jobben også, selv om det er 10 minutters jobb for en som vet hva han gjør, ville ikke feks en gammel dame kunne gjøre dette, hun måtte gjerne ha leid inn hjelp. Hvis de er så "slue" som du sier tror jeg at jeg ville vurdert å gjøre jobben selv dersom de kommer med "påslag" for arbeidet.

Du kan ikke regne med å få denne avskrevet, du må dekke den utgiften som oppstår.

2)

Dette er vel i grenseland for bruk og slitasje i løpet av 3 år. Det er vanskelig å vurdere uten å vite hvor ille merkene ser ut, hvor de er plassert og ikke minst om det finnes en naturlig forklaring. Er det fordi noen har mistet en gryte i gulvet ved komfyren kan det unnskyldes. Er det fordi noen har kastet en kniv slik at den står i gulvet er det vel vanskelig å kalle det normal slitasje.

Men uansett, kan du med hånden på hjertet si at det ikke er du som har laget merkene, så må du jo bare stå på det.

3)

Igjen, er den fra før du overtok så er det bare å stå på det. I utgangspunktet burde slike ting vært inspisert ved overtakelse slik at man er enige om hvem som har gjort hva.

Hvis du vet hvem som bodde der før kunne det jo være interessant dersom de har betalt for samme skaden:-)

Du kan jo evt få kompisen din til å fortelle hva han har gjort og hva som var der fra før, eller ihvertfall fra da du overtok ansvaret.

Malejobben du har gjort, hvorfor har du gjort den? Har du fått noe for dette, eller er det gjort for å dekke over gammel moro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...