tha_lode Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Jeg har en Asus EEEBox 202 som har ruslet og gått med Mint v8. Den står midt i stua og er koblet opp mot en Tivoli radio. Bruker den til å streame fra musikkarkivet vårt og har en skjermsparer som hopper rundt i bildearkivet. Har funka fint, men den bruker veldig lang tid på å starte opp. Har en SSD slengende som jeg tenker at hadde gjort oppstarten vesentlig raskere, men da tenker jeg det er tid for å slenge inn en ny versjon av Linux samtidig. Er ikke megastø i linux, men installasjon og bruk har jo blitt utrolig mye lettere for menigmann de siste årene. Et åpenbart alternativ er jo Mint 10 (rett rundt hjørnet), men Ubuntu funker jo også fint. Hadde XBMC vært noe å legge inn? Den trengs egentlig ikke til noe annet enn musikk og bildejukebox... Hvis en versjon har raskere oppstart fordi det laster inn færre features så er det interessant. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 (endret) Lubuntu som er basert på Ubuntu tror jeg kan være et bra alternativ. Starter på 20 sekunder fra BIOS er ferdig på min celeron 1,7GHz*2 5400rpm. En ulempe kan være at en del spesialknapper som f.eks. volum, play/pause osv. ikke er satt opp default etter min erfaring, men det kan hende det er forbedret i versjon 10.10. Uansett tror jeg du raskt vil få hjelp til å sette det opp her i GNU/Linux-forumet. Endret 31. oktober 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Kan du ikke bare bruke suspend/la den stå på? Oppstart er et lite issue spør du meg. Men Ubuntu post 10.04 har visstnok bra oppstartstider. Arch er raskt (og lett, ettersom du bygger det selv), samme gjelder gentoo. XBMC blir nok kanskje overkill om det er alt du skal gjøre. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2010 Lubuntu var spennende. Aldri vært borti før. Noe å vurdere. Kanskje teste den som live cd først. Hadde jeg bodd alene så hadde jeg bare latt den være på. Men min bedre halvdel er veldig opptatt av strømsparing (som jo er en god ting strengt tatt) så derfor skal ting skrues helt av når de ikke er i bruk. Vi har til og med en fysisk av bryter for tv/forsterker/video/DVD og media streamer fordi vi ikke vil ha de i standby (trekker strøm da og vettu) Prøvde hibernation, men maskinen brukte like lang tid på å resume som å boote. Ser poenget ditt med at det kanskje blir å skyte spurv med kanon å legge inn xbmc. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Å plages med Gentoo eller Arch install for dette er som å skyte mygg med bazooka isåfall. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2010 Hvis det ikke gikk klart frem av posten min så er brukervennlighet essensielt. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Legg in xubuntu. Dette er Ubuntu med XFCE istede for gnome. Fordelen er at XFCE er MYE kjappere uten at det går utover brukervennligheten. Kan være noe å se på. Evt så har du puppy Linux :-) Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Eller om du vil holde deg til *buntu og vil ha noe enda lettere kan du jo alltids prøve #! (Crunchbang) Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Eller om du vil holde deg til *buntu og vil ha noe enda lettere kan du jo alltids prøve #! (Crunchbang) Crunchbang er veldig lett, men jeg tror ikke det er det tradstarter ser etter. Siste stabile utgave av #! er basert på Ubuntu 9.04, og oppstartstiden er vesentlig forbedret for senere versjoner av *buntu. Tror heller ikke #! vil være merkbart lettere enn Lubuntu som jeg også mener er mer brukervennlig. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Er vel kanskje slik at #! fra nå av skal bygges på Debian og ikke Ubuntu. Mener hvertfall jeg leste det en plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå