Gå til innhold

Plasma vs LCD vs LED

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal snart ut å kjøpe meg en ny tv på min 32" - max 46"

Så jeg lurte på om noen vet hva jeg bør se etter? en plasma/LCD/LED?

Hva er fordelen og ulempene på de forkjellige type skjermene?

Kom gjerne med tipps for hvilken tv jeg bør kjøpe :)

Skal helst ikke gå over 7000, men helst rundt 6000. Skal kobles til pcen og til normalt tv bruk. Full HD er en must have. og paar hdmi, VGA og minst 2 skart(eller hva de heter).

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen ekspert, men kort sagt blir det ca slik:

LCD: Vanligste valget, bra til PC (som regel), bra i lysfulle rom, bra til spill, sterke farger.

LED: Mye sammen som LCD, men tynnere, mer energieffektive. Poenget man ofte hører er at LED ikke nødvendigvis har bedre bilde enn LCD, men fordelene nevnt. Ellers er muligens belysningen (led) bedre.

Plasma: Generelt regnet som best på bevegelser, sortnivå og film. Bruker mer strøm. Kan (sjelden) få inn brenninger. Litt mer trøblete frakt. Noe svakere i lysfulle rom.

Ut i fra bruken din synes jeg det høres ut som du godt kan gå for en LCD, selv om plasma også selvfølgelig er et alternativ.

Forslag:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=587755

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=596325

Er også mulig å klare LED 42" på ditt budsjett.

obs! alle disse 3 har bare 1 scart

igjen ingen ekspert og kan ikke personlig anbefale disse TV'ene men de ser gode ut til dine ønsker.

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar

I og med at plasma har kommet lenger i teknologien enn både lcd, og led, så får du gjerne mer for pengene hvis du går for plasma... Kjøpte plasma for en måned siden og er VELDIG fornøyd. Denne blir brukt til dataskjerm, spill og film. Vet ikke hvordan lyden på flatskjermer er, men det er en grunn til at hjemmekinoanlegg anbefales. Er ikke den beste lyden i disse... Har kikket på mange tver, og kan i grunn ikke se forskjell på vanlig lcd, og led. Ville nok gått for lcd eller plasma hvis jeg skulle valgt...

Lenke til kommentar

Det går ikke på reklamasjon, da det sannsynligvis advares side opp og side ned om dette i manualen. Man skiller mellom innbrenning og IR (midlertidig innbrenning). Plasma sliter fortsatt litt med IR, men det er noe man stort sett oppdager om man ser etter det og ikke ellers.

Om du ikke skal spille på TVen, ville jeg gått for LED.

Lenke til kommentar

Jeg drev og å forhørte meg rundt her angående innbrenninger på plasma. Hvis du lurer på hva innbrenninger er, så har jeg et godt eksempel. Vi hadde en gammel prosjektor-tv på ungdomskolen jeg gikk på for lenge siden (Jepp, PROSJEKTOR-Tv). Vi satte på "de andres liv" på denne tven. Hvis da bildet på skjermen ble hvitt, kunne du tydelig se en løve som sto på et fjell... Tven var tydelig blitt brukt til løvenes konge, og har antakelig stått på pause i friminuttet eller noe slik at bildet ble printet inn i skjermen. Er samme greia med plasma, men i og med at teknologien er nyere, er ikke dette noe problem...

Jeg skrur enkelt og greit bare tven av hvis jeg pauser en film i lengre tid... Dette er bare for å være helt sikker på at jeg ikke får innbrenning. Etter som jeg har forstått, er det visst vanlig at tvene har en funksjon som bortimot fjerner innbrenning hvis uhellet skulle være ute. Men alt i alt, er jeg veldig fornøyd med min tv, selv om jeg var enormt skeptisk til plasma... Skal visst en del til for å brenne inn...

Lenke til kommentar

Det høres jo bra ut :) , men da egner vel plasma dårlig til spill ikke sant? bra til rein film titting? Er bildet mye bedre på en plasma enn lcd/led?

Er det noen som vet hva en normal oppløsning på en tv pleier å verre?

eller om hva egner seg best til film titting og litt spilling? for det meste film

Lenke til kommentar

Jeg har selv plasma, og det fungerer utmerket til spill, så vel som film. Om jeg ikke hadde spilt (bare film-, TV- og PC-bruk) ville jeg valgt en LED-LCD.

De LED-LCDene jeg har vært borti har et veldig godt bilde, men de sliter/slet stort sett alle sammen med input-lag. De oppgir delay til å være 2-6ms, mens input-lag aldri blir oppgitt. Denne er også oppi 0,2-0,3s for Samsung sin 7-serie (som var alternativet da jeg kjøpte plasma).

Normal oppløsning er 1920x1080 (Full-HD) eller 1280x720 (HD eller HD-ready).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv plasma, og det fungerer utmerket til spill, så vel som film. Om jeg ikke hadde spilt (bare film-, TV- og PC-bruk) ville jeg valgt en LED-LCD.

De LED-LCDene jeg har vært borti har et veldig godt bilde, men de sliter/slet stort sett alle sammen med input-lag. De oppgir delay til å være 2-6ms, mens input-lag aldri blir oppgitt. Denne er også oppi 0,2-0,3s for Samsung sin 7-serie (som var alternativet da jeg kjøpte plasma).

Normal oppløsning er 1920x1080 (Full-HD) eller 1280x720 (HD eller HD-ready).

Skjønner ikke helt va du mender med "De LED-LCDene jeg har vært borti har et veldig godt bilde, men de sliter/slet stort sett alle sammen med input-lag. De oppgir delay til å være 2-6ms, mens input-lag aldri blir oppgitt. Denne er også oppi 0,2-0,3s for Samsung sin 7-serie (som var alternativet da jeg kjøpte plasma)." input-lag? hva vil det si? har det veldig mye å si? er helt ny på dette området :p så vet egentlig ganske lite om tv'er generelt. Håper på et svar som er nesten idiot sikker :p

Lenke til kommentar

Om du ikke spiller spill, har det ingenting å si. Input-lag merker du kun om du spiller spill som krever en viss reaksjonsevne i forhold til andre mennesker/computer.

Det er rett og slett tiden TVen bruker på å behandle bildet før den sender det til skjermen. Av en eller annen grunn bruker LED-TVer lenger tid på dette enn mange LCD/plasma-skjermer. Hvorfor aner jeg ikke, men etter å ha prøvd en LED-skjerm til spill har jeg slått det fra meg inntil videre.

For dem som ikke spiller på TV, er LED-TV et godt valg, særlig om man skal bruke TV til PC, film osv.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har samme problemstilling fortiden her. Vurderer denne 50" 3D PlasmaTV-pakken fra Samsung. Har et sentralt spørsmål: Har en 10 meter HDMI-kabel konstant koblet til TVen fra PCen. Vil dette ha noen innvirkning på en evt. innbrenning på TVen selv om jeg ikke er på PCen's "HDMI-kanal" på TVen :)? Er klar over at en må ta sine forhåndsregler når en kobler PCen til TVen, så kommer ikke til å ha på skrivebordet, spotify e.l over lengre tid.

Bruker PCen kun til å se film, og ellers bruker jeg TVen mest til å se sport og film. Altså ikke noe spilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...