Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ullallergi? (får kviser av ull)

Skalle

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid fått litt klaus av å ha på meg ull inntil kroppen og har derfor brukt det svært lite i løpet av mine levedager. Men etter hvert har jeg sett nødvendigheten med det, spesielt nå etter jeg har begynt å jobbe en del ute og det kommer til å bli jævlig kaldt om jeg ikke bruker det. Synes ikke det er like ubehagelig som da jeg var yngre, men jeg har et større problem med det......

Jeg får vanvittig masse kviser av å bruke ull direkte mot kroppen. Har nå brukt superundertøy av ull i en uke og har fått en haug med kviser på lårene. Det var nok spesielt nå som jeg hadde det under sammen med regntøy og det ble litt klamt under der.

Jeg brukte noen ullsokker i fjor da jeg stod på snowboard, og etter å ha svettet godt i de støvlene med ullsokken som innerste plagg fikk jeg rundt 200 kviser rundt leggen rett over ankelen. Det var jævlig vondt, og det er ganske ubehagelig å få mange kviser så tett på samme sted nå også, selv om det ikke er like tett som den gangen.

Så jeg lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem og som evt har funnet en løsning på det eller evt har noen gode tips til undertøy som varmer like godt, men ikke er laget av ull?

Litt desperat nå kjenner jeg siden det går mot kaldere tider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går vell ann å bruke andre ting under som ikke er laget av ull ? Fliets bukse og genser osv.

Men er du sikker på at det er kviser og ikke elveblest? Prøv med allergi tabeletter. Du kan få kjøpt Zyrtec resept fritt, og de fungerer bra mot sånne ting. eller så kan du reise til legen og be om en kortison salve som også kurerer uren hud.

Lenke til kommentar

Allergitabletter har jeg nok av, så skal prøve dette. Men lurer egentlig mest på om det er noe "diagnose" på dette eller ikke. Forskjellen på elveblest og kviser vet jeg sannelig ikke :p Dette er nok definitivt kviser, så sant ikke elveblest er helt kliss likt.

Fliets er vel strengt tatt ikke like luftig og effektivt som ull. Vil gjerne ha noe som puster litt også.

Lenke til kommentar

Diagnostisk kan det dreie seg om allergisk kontakteksem/kontaktdermatitt eller immunologisk urtikaria (immunologisk "elveblest").

Sikker diagnose stilles av fastlege, eller aller mer sannsynlig av dermatolog/hudspesialist. :)

hehe, hjertelig takk. Tror ikke jeg ble så mye klokere, men skjønner at det kanskje burde sjekkes av legen ja :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...