Gå til innhold

Hente ut data frå ei defekt S/36-maskin?

Anbefalte innlegg

Hei!

På jobben har vi eit beist av ei IBM 5363 III-maskin (system/36) frå midten av åttitalet ståande i ein kjellar. Maskina vart nytta åt arkivering, men kræsja ein gong på nittitalet, og alt av data har vore rekna som tapt sia. Kva som er feil veit ingen, og det finst ingen monitor, tastatur eller kablar for å feilsøkje.

Eg opna maskina og leita meg fram til det eg mistenkte var ein harddisk, i alle fall eit digert komponent med flatkabel- og molex-tilkopling. Kunne det vera mogleg å fiske ut filene frå maskina? Kva ville eg trenge av maskinvare for å "boote" harddisken?

Takk på førehand :)

post-90613-1288536787,0938_thumb.jpg

post-90613-1288536799,2523_thumb.jpg

post-90613-1288536809,8379_thumb.jpg

post-90613-1288536834,9956_thumb.jpg

post-90613-1288536843,1286_thumb.jpg

Endret av 5628452
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
System/36 er .. spesielt, det er nok ikke sannsynlig at du vil klarer å boote (IPL) harddisken på noe annet enn en tilsvarende S/36 maskin. Kanskje det finnes verktøy for å lese data ut av disken (hvis du klarer å få den koblet til en annen maskin) dersom den fortsatt virker. Et raskt søk fant ikke noe. Ikke ser det ut til at det finnes noen emulator for System/36 heller. Endret av tingo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Grensesnittet på den disken ble også brukt i vanlige PCer, så det å få kontakt med disken (forutsatt at den er i orden) burde være oppnåelig. Problemet vil bli at den trolig har et format som ikke kan leses uten videre. Denne maskinen er vel egentlig en terminalserver? Om du ikke har en eller flere terminaler med tilhørende infrastruktur vil ikke det gjøre jobben noe enklere. Skjer det noe i det hele tatt når du prøver å slå den på? Om den er helt død kan det jo være strømforsyningsfeil, og det er kanskje det eneste man har en sjanse til å klare å reparere.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Berre for å oppklare denne tråden: Det var nok ingen IDE-kabel, heller ein breiare variant. Maskina lét seg skru på, alle 5V-tilkoplingar låg inna 5%, men utan skjerm, tastatur eller noko utstyr kom eg meg ikkje lenger. Turen gjekk åt IBM si avdeling i Trondheim, der dei vennleg føreslo at å sende harddisken åt IBAS AS for å hente ut dataa var den beste løysinga.

Takk lell for all hjelp :)

Endret av 5628452
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...