Gå til innhold

PC for bilderedigering

Anbefalte innlegg

Hei, håper ekspertene her kan hjelpe meg med å sette sammen en PC for raw-konvertering og bilderedigering. Jeg jobber primært i Lightroom.

Jeg trenger ikke en spille-PC. Hadde det ikke vært for bilderedigering hadde min 3 år gamle Core 2 Duo holdt helt fint. Men er lei av tiden det tar Lightroom å generere 1:1 views, gjøre lokale endringer osv osv.

Jeg ønsker SSD som boot drive. Jeg har i tillegg flere TB med disker så det trenger jeg ikke mer av nå.

Støy (eller rettere sagt fravær av det) er høy pri.

Jeg har ingen problemer med å snekre en PC selv, men kommer ikke til å bruke masse tid på å eksperimentere med overklokking osv.

Pris: "fornuftig". Jeg vil ha en god maskin som kan holde en stund. Men ser ikke noe poeng i å betale dobbelt så mye for å få skvist ut de siste ti prosentene. Jeg forestiller meg at betyr jeg vil lande på 10-13.000 (uten skjerm), men er det fornuftig å gjøre det billigere så er det fint, og er det nødvendig å gå høyere så er det også ok.

Hvilke komponenter vil dere anbefale?

Og, hvor ville dere kjøpt? Er det mye å spare på pakkeløsninger som http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145 eller er det med mine behov bedre å velge komponenter selv?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen du foreslår er nok helt grei, til ditt bruk.

Men som du sikker legger merke til, har denne stock prosessorkjøler og Hitachi Deskstar™ 7K1000.C 1TB 7200RPM harddisk, ikke helt den beste, samsung F3 er nok bedre.

Skal du ha SSD, så er intel gode.

Hovedkort/kabinett for du bestemme, men hadde nok heller valgt ASUS, hovedkort.

Strømforsyning er en Consair 650 watt langt bedre invistering.

Hadde minst valgt Cooler Master Hyper 212 Plus prosessorkjøler, gjerne Corsair A70 isteden, hvis ikke prisen blir for høy

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. Hva med noe slikt?:

- Antec P183 + 1-2 ekstra 120mm vifter

- ASUS P6X58D-E

- i7-950

- Cooler Master Hyper 212 Plus

- Corsair TX 650W PSU

- Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 12GB CL9

- Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB

Skjermkort er det jeg er mest i tvil om. Anbefalingene jeg ser her er enten nVidia GTX 460 eller å vente på de nye Radeon HD 6800. Men trenger jeg egentlig noe i den klassen for mitt bruk, eller er dette et område der jeg kan spare litt? Hvis ja, hva er best av de rimeligere kortene?

Noen formening om Fractal Design Define R3 vil være et bedre velg en P183? Eventuelt P193? Støydemping er det viktigste for meg.

Lenke til kommentar

Vel, lightroom bruker ikke GPU, så du kan spare inn penger der.

hvis du bare skal bruke pc'en til bilderedigering og ser for deg lite til ingen støy må du også innvestere i kjølere.

Fractal design R3 er et bra valg, sannsynligvis det du burde velge mot Antec sine.

Kjøp ett skjermkort med passiv kjøler, eksempelvis Asus GT 430 low profile

Crucial C300 er en glimrende disk, gå for den eller x25-m

Corsair H70 er en fin CPU kjøler hvis du vil ha gode temps og lav støy.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Etter litt mer undersøkelser har jeg nå landet på:

- Fractal Design R3

- ASUS P6X58D-E

- i7-950

- Corsair A70

- ASUS GeForce GT 430 1GB PhysX CUDA

- Corsair TX 650W PSU

- Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 12GB CL9

- Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB

- Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S

Total ca 10.000 + operativ system + skjerm etc.

Noe dere ville endret?

Lenke til kommentar

Jeg har en 5 år gammel Lacie 321. Var en topp monitor som ny, men det skjer jo ting på den fronten og. Har og en X-Rite i1 skjermkalibrator.

Planen er å kjøpe en skjerm til og jobbe med to. Men kanskje ikke med en gang. Har høye krav til fargegjengivelse så det vil fort gå 5-10 lapper (eller mer :~).

Noen forslag til en fornuftig løsning i 22-24" størrelsen?

Endret av polk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...