Gjest gutt20 Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Hei! Jeg er 20 år gammel gutt. Føler meg fortiden veldig deprimert og blir helt rar i noen sosiale sammenhenger (skjelver i kroppen og stemme,føler meg uvel,vil bare bort om dere skjønner). Dette gjelder spesielt når det er jeg som er i fokus, for.eks om flere mennesker snakker om meg, spesielt negative kommentarer men kan også hende om det er positive kommentarer. Takler dårli og bli ''mobbet''. Tror jeg kan kalle det panikkanfall. Finnes det noen medisner for dette, bli mindre ''følsom'', vanskelig og forklare dette men håper noen skjønner meg... Når jeg tenker meg om har jeg alltid vært noe sjenert, men er ikke før nå de siste månedene jeg har følt det slik som dette. Er det noen medikamenter eller lignende som kan hjelpe meg her ? Mvh Gutt20 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Hei Gutt20 Det høres ut som om det er sosial angst du har, men dette må selvsagt du og legen din finne ut sammen. Sosial angst handler ofte om et sterk ubehag for å få andres oppmerksomhet, og at mange med disse plagene unngår situasjoner der de vil kunne få slik fokus fra andre. Ofte er det en svak selvfølelse, eller lave tanker om seg selv, som ligger under. Sosial angst oppstår også ofte som en del av en depresjon. Det kan være det er slikt i ditt tilfelle og. Det en ofte ser, er at når depresjonen letter, så blekner den sosiale angsten og. Det er ulike behandlinger mot sosial angst, og mediakamenter er ikke det man velger først.. Grunnen til det er at andre behandlingsformer er bedre, og at medikamenter har tildels store og plagsomme bivirkninger. Man anbefaler psykologbehandling, i form av kognitiv terapi. Men andre typer psykologbehandling har også vist seg virksom. Du kan bli henvist til psykolog via fastlegen din, eller du kan tak kontakt emd en direkte. Mvh Dag 3 Lenke til kommentar
Gjest gutt20 Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Takk for bra svar Dag Det er mulig det er min svake selvfølelse som ligger bak.. Men de medikamentene hvordan virker de ? Hvilken effekt har de ? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Takk for bra svar Dag Det er mulig det er min svake selvfølelse som ligger bak.. Men de medikamentene hvordan virker de ? Hvilken effekt har de ? Det er i hovedsak to grupper medisiner, med en rekke undergrupper. Hvis du egentlig er deprimert, kan du få hjelp av antidepressiva. Det er hvis du ikke får hjelp av kun psykologbehandling. De gir visse bivirkninger som økt svetting, tørr munn, sviktende orgasme, vektøkning, og liknende, men de fleste bivirkningene går over etter noen uker. Det varierer også sterkt fra person til person, og noe har nesten ingen bivirkninger. Hvis det primært er sosial angst du har, så bør du ikke bruke medisin, og i alle fall ikke angstdempende. Disse medisinene er sterkt vanedannende og det er vanskelig å bli avvendt fra dem. Det finnes også angstdempende medisiner som ikke er vanedannende, men disse vil du lett føle deg "dopet" av og de virker ikke så godt. Mange vil derfor ikke ta dem. Noen antidepressiva har også en angstdempende effekt, og kan brukes i tillegg til psykologbehandling. Psykologbehandling er førstevalget ved mild depresjon og angstplager i følge myndighetenes anbefalinger. Så det er der du bør starte. Hilsen Dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå