Gå til innhold

Nytt videokamera til rundt 8000.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og noen kompiser skal starte opp et lite amatørfilm prosjekt. Det er veldig lenge siden jeg drev med dette sist, og er totalt utdatert på kamera og slikt.

Jeg ønsker først og fremst et kamera som er greit å bruke, men samtidig har nok med innstillinger. Budsjettet er på rundt 8000 for kameraet, og litt ekstra for mikrofoner/stativ +div. Jeg kan vel muligens strekke meg litt om jeg finner grunnlag for det.

Jeg har sett litt innpå denne sida: http://www.camcorderinfo.com/ratings.php og synes dem virker rimelig grundige i sine tester. Regner med at dem er til å stole på. Men for min del er det vel bare ikke å velge en som har fått gode test resultater (jeg kommer helt sikkert til å filme i litt mørke omgivelser til dels, og muligens mye ute)?

Jeg ser at Panasonic gjør det relativt bra i dem fleste testene, er dette noe å satse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er denne modellen jeg titter på for øyeblikket http://www.camcorderinfo.com/content/Panasonic-HDC-TM700-Camcorder-Review-37681.htm?top3. Den virker veldig lovende. Er det noen som har erfaringer med dette kameraet?

Edit: Jeg fant også denne modellen som jeg synes er interessant: https://prisguiden.no/produkt/122002 Hva er hoved forskjellen mellom dem to?

Jeg har brukt mest Sony Vegas til videoredigering. Vil filene fra kameraet fungere smertefritt rett inn i Vegas? Dette kan vel være et problem med dette kameraet

The 1080/60p footage isn't compatible with most editing programs
Endret av ekl1tz
Lenke til kommentar

Visst du først og fremst skal kjøpe panasonic, kjøp HD! Det blir forferdelig kvalitet i dårlig lys.

Uten HD, blir det dårlig lys.***

Hvorfor skulle HD gi bedre lys?

For kamera med god ytelse - kikk på blendertallet til optikken - jo lavere tall, jo mer lyssterkt. Eller enda enklere i butikken - kikk på frontelementet til optikken - er det fysisk stort eller lite?

Lenke til kommentar

Siden dere skal lage film, og ikke bare ta opp tilfeldige situasjoner som oppstår, kan kanskje et systemkamera være veien å gå? Har MYE større kreativ kontroll enn på de fleste videokameraer, og minst like god bildekvalitet. Eneste aberet er at man burde bruke ekstern lydopptaker.

Siden et systemkamera har veldig mye større bildesensor enn et videokamera vil man få muligheten til å ha mye mindre dybdeskarphet med et systemkamera, noe som kan være en fin effekt. Minuset med det er at det ikke finnes autofokus som fungerer tilsfredsstillende på systemkameraene. Men manuel fokus burde uansett brukes om man vil ha full kreativ kontroll.

Canon 550D med kitobjektiv (18-55IS) koster rundt 6500kr, mens en Zoom H4n lydopptaker (med stereomikrofon og xlr-inganger av høy kvalitet) ligger på rundt 3000kr. Om brukt rett vil de i kombinasjon banke videokamera i samme prisklasse på både lyd og bilde. Men det forutsetter at man er villige til å lære å bruke de manuelle instillingene, både for lyd og bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...