nomore Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Hei, Eg jobber for tiden med å oppgradere hjemmekinoanlegget mitt og kom tilfeldigvis over følgende CD-spiller: Electrocompaniet EMC 1UP CD-spiller til kr 29 995,- Det unike designet er inspirert av en velkjent konstruksjon. Nemlig platespilleren. Både CD-spilleren og platespilleren fungerer etter samme grunnprinsipp. De har begge en motor, en pick-up og en tonearm. Fenomenet med resonans i tonearmen er eksempelvis en like stor utfordring på begge konstruksjoner. Dette problemet har Electromcopaniet løst ved å utvikle et mekanisk filter som fjerner både intern og ekstern resonans. Eg vet at HiFi-verden er tuftet på placebo. Men allikevel så reagerer eg på nevnte utsagn over. Har de noen som helst beviselig grunnlag for å skrive noe slikt i en produktbeskrivelse? En platespiller har jo en mekanisk pickup som har fysisk kontakt med lydsporet. Mens en CD-spiller har en laser som leser av digitale data direkte fra CD-overflaten(eller underflaten, om du vil). Hvordan klarer de å få resonans i et digitalt signal? Merk: Eg har på ingen tidspunkt tenkt tanken på å kjøpe meg en dedikert CD-spiller eller vurdert å betale 30k for en om eg så hadde planer om det. Eg har for lengst tatt steget over i en digital hverdag hvor CD-samlingen er rippet bitperfekt til FLAC ukomprimert med oppdaterte kodeker. Og for spesielt interesserte kan man jo se på anbefalt tilbehør. En strømkabel til nesten 10k? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 All mekanikk har vel en resonansfrekvens. Og når det skal beveges så bør man sørge for at man aldri kommer nær denne frekvensen, for da får man ukontrollerte bevegelser. Det gjelder nok også for laseren i en CD spiller. Uten å ha spesiellt stor kunnskap om CD spillere så gjetter jeg på at ukontrollerte bevegelser kan gi feil i avlesningen, og dermed belaste feilkorrigeringen. Jitter er også en mulighet. Om det har betydning i forhold til en vanlig CD spiller kan man naturligvis spørre om. Men noe må de jo vektlegge for å lage et så dyrt produkt. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Tonearmen på cd-spilleren? Det er jo en optoelektrisk greie, som måler reflektert vs. ikke reflektert. Selvsagt har jo fotonene litt moment, men... Tror heller jeg ville satsa på å montere spilleren oppå et optisk bord i et lufttomt rom eller noe... Det var bare det med smøring og kjøling da Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Moment på fotonene? Tror du bommer litt på problematikken. Laser-pickupen sitter på en arm som kjøres av en motor. Og så er det en servomotor for fokuseringen. http://www.howstuffworks.com/cd6.htm Ergo har vi et mekanisk system i bevegelse, det har en resonansfrekvens. Fotoner har ingen betydning i denne sammenheng. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Hvis det hadde vært resonans i en CD spiller ville denne ha vært serriøst feilkonstruert og ville ikke akkurat ha fungert noe særlig bra. Alltså tullet fra soundgarden er som så mye annet i HIFI bransjen ren bullshit. Bare sjekk ut strømmkabelen de annbefaler til denne spilleren for å få deg en god latterkule hvis du vet noe som hellst om strømm og strømmforsyninger link. En platespiller sin pickup derrimot blir utsatt for mange forskjellige frekvenser (fra platesporet) og det er ikke helt usannsynelig at noen av disse kan skape resonans i hvisse deler av pickupen. Endret 2. november 2010 av flesvik Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Moment på fotonene? Tror du bommer litt på problematikken. Laser-pickupen sitter på en arm som kjøres av en motor. Og så er det en servomotor for fokuseringen. http://www.howstuffworks.com/cd6.htm Ergo har vi et mekanisk system i bevegelse, det har en resonansfrekvens. Fotoner har ingen betydning i denne sammenheng. Ah, det er sant, det burde ha langt mer å si - så ikke fullt så ekstremt langt ut på slangeoljeskalaen som jeg tenkte Dog likevel langt ut på rødt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå