mrkorsnes Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 (endret) For en tid siden ble jeg ferdig med en (rent skriftlig) småkravsprosess i Tingretten. Ja min motpart måtte betale :-) Imidlertid så lurer jeg på om Tingretten gjorde en del formelle feil som i prinsippet kunne ramme meg. Så nå lurer jeg på om folka i Tingretten kan være ganske så sløve og at en "logiker" som f.eks. meg lett kan gå i den fellen å tro at de alltid mener at 2 + 2 = 4 og at en ikke trenger å "hype" slikt. For det første unnlot de i premissene å nevne mitt krav om forsinkelsesrente (for 2 år). Det ser for meg ut som at de glemte dette. Er ikke dette å gjør en feil? I den aktuelle husleieavtalen (dette var en husleietvist) så sier domspremissene at husleieavtalen sier at husleien skulle (pris-)indeks reguleres hvert 5-te år. Dette tolker de som at husleien *bare* kunne reguleres hvert 5-ta år (selv om Husleieloven sier at ihvertfall leietaker har rett til å kreve indeks-regulering mye oftere). I sin tid mente jeg at avtalen om å regulere husleien hvert femte år måte bety "ihvertfall hvert 5-te år" (ikke *bare* hvert femte år). Denne logikken er på linje med å avtale å treffes på en bar 17 mai hvert år - dette utelukker vel ikke å treffes oftere? Hva slags sprøy-logikk farer Tingretten med her? Tre timer før "rettsmøtet" (da dommerne skulle komme sammen å behandle saken) mottok jeg fra min motparts advokat en masse løyner om det aktuelle leieforholdet. Falske - men upresise - "fantasi-takster" etc ble levert inn. Jeg mottok dette før "rettsmøtet" bare fordi jeg tilfeldigvis traff postmannen som ga meg posten så tidlig. Jeg skyndte meg å prøve å sende motbevis (bl.a. fotobevis som svært enkelt motbeviste). Dette ville ikke Tingretten godta fordi jeg leverte for sent. Min motpart spekulerte tydelig i at jeg ikke skulle få komme med motbevis. Disse aktuelle løynene fikk tidfeldigvis ikke noe å si for dommen (ihvertfall sier domspremissene at disse "bevisene" var for "upresise"). Men gjorde ikke disse aktuelle dommerne tjeneste-forsømelse når de godtok en slik lempfeldig prosess? Når jeg leste dommen så kløp jeg meg i armen og lurte på om jeg var i Kongo :-) Endret 31. oktober 2010 av lulus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå