Gå til innhold

Politisk kompass, hvor ligger du?

Anbefalte innlegg

Til tross for at jeg valgte for dødsstraff, at straff er det viktigste for kriminelle, at krig er nødvendig, at staten bør kontrollere sosiale og økonomiske ujevnheter, for abort etc. ble jeg Ghandi... Skjønner ikke helt hvordan. Hvilke andre verdier ville normalt plassert meg hos Ghandi?

2vrzwwl.jpg

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålene er ok, men den var noe kort. Mangler for eksempel spørsmål som skiller anarkokapitalister fra liberalister.

Ja det stemmer nok. Skulle gjerne ha sett noen sosialister ta testen og, for feedback fra den siden.

Er jeg sosialist nok?

Lenke til kommentar

Til tross for at jeg valgte for dødsstraff, at straff er det viktigste for kriminelle, at krig er nødvendig, at staten bør kontrollere sosiale og økonomiske ujevnheter, for abort etc. ble jeg Ghandi... Skjønner ikke helt hvordan. Hvilke andre verdier ville normalt plassert meg hos Ghandi?

Det er endel ting ved denne testen som hvirker noe underlig. Kanskje du vil prøve den andre testen over?

http://www.politopia.com/

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Den testen ble ikke så nøyaktig som den burde, siden jeg ikke var klar over at jeg måtte vurdere alle spørsmålene opp mot dagens situasjon i amerikansk politikk (noe jeg ikke er så god på i utgangspunktet). Jeg skjønte det litt for sent, og hadde valgt "som i dag" på flere spørsmål før jeg skjønte det.

map-1-1.png

Dessuten tror jeg nok enkelte av svarene mine ble lagt mer vekt på enn de burde, fordi de ble såpass spesifikke. Siden jeg valgte å svare at staten skal ha et sikkerhetsnett som tar vare på de dårlig stilte (f.eks. hvis du får en kronisk sykdom og ikke kan jobbe lenger), er konsekvensen at staten også må ta vare på de som har selvpåført sykdom grunnet f.eks. narkotikamisbruk, røyk etc., og dermed er staten tvunget til å regulere slike stoffer (for ikke å ende opp med alt for mange som trenger hjelp). Selv om jeg fra et ideologisk standpunkt er ganske liberal og mener folk bør ha stor personlig frihet (vet ikke om et system som skiller mellom selvpåført elendighet, og elendighet utenfor din kontroll).

Lenke til kommentar

Tok den political test også. Her er resultatet:

123874_eng.jpg

123874_eng.jpg

Denne var ganske detaljert, men skjønner ikke hvordan jeg ikke ble mer sekulær. Kan det være fordi jeg ikke fikk velge "weighted" på alle anti-religiøse spørsmål? Jeg valgte et par anti-sensur spørsmål som weighted også. Ellers har jeg blitt oppmerksom på hvor lite jeg faktisk kan om global økonomi, så jeg valgte nok nøytral på flere økonomiske spørsmål enn jeg burde. Men når jeg ikke greier å se alle politiske konsekvensene av valgene, tør jeg ikke gå for hardt ut. Helt klart denne testen som hadde flest spørsmål det var vanskelig å svare på pga. min manglende kunnskap innen politikk/økonomi.

Lenke til kommentar

Igrunnen så er vel noen av spørsmålene i disse testene strengt tatt IKKE politiske spørsmål, og derved blandes politiske syn med andre deler av ditt verdenssyn.

Politikken handler vel til slutt kun om:

A. Økonomisk styring

A1. Hvilke "goder" skal du gi, og til hvem

A2. Hvor mye penger skal du "hente inn", og fra hvem

B. Moralsk styring

B1. Hva skal være forbudt/påbudt og for hvem

B2. Hvordan skal du straffe de som ikke adlyder

Lenke til kommentar

Eneste innvendingen jeg har, egentlig, er den om antroposentrisme. Jeg er ganske konvensjonell når det kommer til biologi og evolusjon - jeg mener mennesket er et dyr på lik linje med andre dyr. Men føler spørsmålene var lite presise. Jeg spiser kjøtt fordi jeg vedkjenner at jeg er et rovdyr, og jeg støtter eksperimentering på dyr (innenfor visse rammer) fordi det målet helliger midlene. Vi eksperimenterer jo også på mennesker, men her har vi muligheten til å spørre om det er greit først. Men det virker som svarene mine ble tolket dithen at jeg hever verdien til mennesket over andre skapninger på en kosmisk skala.

Jeg kom over et godt sitat i den sammenhengen:

"If the Eiffel Tower were now representing the world's age, the skin of paint on the pinnacle-knob at its summit would represent man's share of that age; and anybody would perceive that that skin was what the tower was built for. I reckon they would. I dunno."

—Mark Twain, ridiculing Alfred Russel Wallace's "anthropocentric' theory" that the universe was created specifically for the evolution of mankind.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Er jeg sosialist nok?

Kan ikke si at jeg anser deg som så veldig Sosialistisk akkurat. Litt mer enn Kebabsvin dog. :)

Jeg trodde du mente at vi alle sammen var sosilister, bare at noen var mer sosialistike enn andre. :wee:

Uansett, jeg har lyst til å ta testen. Jeg ble ganske liberal, men midt på treet økonomisk. Venstrevridde burde havne langt under meg.

map-6-0.png

Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg anser deg som så veldig Sosialistisk akkurat. Litt mer enn Kebabsvin dog. :)

Jeg trodde du mente at vi alle sammen var sosilister, bare at noen var mer sosialistike enn andre. :wee:

Joda, du er nok ganske sosialistisk du, litt mer enn KebabSvin, men langt mindre enn de fleste. ;)

Uansett, jeg har lyst til å ta testen. Jeg ble ganske liberal, men midt på treet økonomisk. Venstrevridde burde havne langt under meg.

Eh, Du havnet til høyre (West=Kapitalistisk, Øst=Sosialistisk) på det økonomiske, og omtrent midt på treet på Autoritær(Sør)-Liberal(Nord) Aksen, om jeg har forstått aksene rett da.(Sjekk referansepunkter to sider tilbake, eller på testens websider) Hva syns du om spørsmålene? Greie eller vanskelige?

Lenke til kommentar

Joda, du er nok ganske sosialistisk du, litt mer enn KebabSvin, men langt mindre enn de fleste. ;)

:)

Eh, Du havnet til høyre (West=Kapitalistisk, Øst=Sosialistisk) på det økonomiske, og omtrent midt på treet på Autoritær(Sør)-Liberal(Nord) Aksen, om jeg har forstått aksene rett da.(Sjekk referansepunkter to sider tilbake, eller på testens websider) Hva syns du om spørsmålene? Greie eller vanskelige?

Spørsmålene er gode, men kanskje litt for få. Hva du mener i individuelle saker påvirker for mye. De er langt mer relevante enn politicalcompass.org. Problemet med den siden er at de ikke prøver. Fra det jeg har sett, så virker det som om intensjonen var å overbevise folk om at de er til venstre for politikerene, ikke å lage en god politisk test.

Du har misforstått aksene. Nord er kapitalistisk, sør er sosialistisk. Vest er liberal, øst er autoritær.

Hvis du tar en titt på nettsidene, så ser du dette. Stalin er sosialistisk og autoritær. Moore er ikke like autoritær, Rush er kapitalistisk, men autoritær, Ayn Rand er liberalistisk. Glenn Beck er sprø.

Politopia-Map_Famous.png

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tok akkurat politopia testen.

Den er tydeligvis designet for USA i dagens politiske klima.

Jeg synes det var et par spørsmål som ikke ga tilstrekkelig gode svaralternativer, og et par som var lite spesifikt formulert.

Spørsmål 2: Angående skolesystem. Alternativene er nasjonalisering med standardisering, ingen forandring, eller privatisering. Modernisering er ikke et alternativ.

Spørsmål 4: "Nanny-state". Spørsmålet er rettet mot å sikre befolkningen mot seg selv, mens det ikke er noe spørsmål om å sikre befolkningen mot uetiske/uærlige selskaper.

Spørsmål 8: "subsidies, tax breaks, regulations, and tariffs". Alle er bundet sammen, og man kan f.eks. ikke ønske reguleringer og tax breaks uten subsidier og tariffs. Det er også såpass mye rot i alle disse 4 tingene at å ha mer eller mindre av alle under et spørsmål blir veldig utydelig IMHO. F.eks. er subsidie av oljeindustrien totalt bortkastet mens subsidier av fornybar energi (ikke bio-brennstoff) noe som er aktuelt å vurdere.

Spørsmål 13: "Generally speaking people are...". for få alternativer. Jeg ville sagt apathetic and self sufficient. Altså en plass mellom "responsible and resilient" og "fragile and in need of assistance". (generelt klarer folk seg selv, og bryr seg ikke om mye annet enn seg selv og sine umiddelbare omgivelser)

Avhengig av hvordan jeg tolker spørsmålene havner jeg mellom (-7, -1) og (-6, -4). Men dette er i amerikansk kontekst, og i en undersøkelse som er ganske overfladisk. Det ser ut til å stemme at privat frihet er øst/vest og økonomisk frihet er nord/sør.

post-163450-0-76803000-1337520301_thumb.png post-163450-0-44179000-1337520310_thumb.png

Jeg likte politicaltest.net mye bedre, og følte den var mer representativ for hvor jeg står. Selv om jeg anser meg selv som mer kapitalistisk ideologisk svarer jeg slik jeg ser på ting i praksis. Jeg anser også meg selv som mer pasifistisk enn det er reflektert her, det har kanskje å gjøre med utvalget og vektlegging av spørsmålene.

post-163450-0-37548500-1337521287_thumb.png

Jeg savner egentlig også en akse med instilling til teknologi. Jeg tror den kunne sagt mye om mange, men jeg tror også de fleste her i tråden hadde havnet ganske samlet rundt 30-80% mot "mer teknologi integrering" enn "vi har for mye teknologi i hverdagen" :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...