Gå til innhold

heving av pc kjøp

3xt

Anbefalte innlegg

Hei

Hvis jeg sender inn pcen min 3 ganger pga samme feil da har jeg lov å heve kjøpet, ikke sant?

Man hva har jeg rett til hvis de ikke klarer å finne feilen?

problemet mitt er at pcen ikke alltid vil skru seg på. Hvis jeg lukker skjermen for ca 4-5 time, så vil slå den på igjen, skjer det bare ingenting... det skjer ikke alltid kanskje 2/10 ganger. For å skru av pcen må jeg holde inne på-knappen i ca 6-7 sek for å skru den av, så på igjen. det funker, men det er skikkelig irriterende.

Da jeg sendte den inn for første gang så var det eneste de gjorde var å oppdatere biosen...

Noen som vet om jeg har lov å heve kjøpet selv om de ikke finner/klarer å fikse feilen?

Og er det noen rettigheter jeg har hvis de sier at det skal ta 2-4 uker å reparere pcen, men så tar det 5-6 uker? har jeg noen rettigheter for erstatning?

Takker på forhånd, håper om å få gode råd!

Endret av 3xt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en maskin er inne til reparasjon så har du krav på en tilsvarende låne-PC i perioden jf forbrukerkjøpslovens §30

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Håper det er til hjelp.

Bare for å pressisere: Du må ha krevd å få en låne-PC ved innlevering. Du kan ikke gjøre et krav gjeldende i etterkant så vidt meg bekjent.

Lenke til kommentar

...og for å pressisere enda nærmere; mangelens vesentlighet er også av betydning her.

I og med at en omstart løser problemet (og at windows er kjent for å dø i søvne og at dette mest sannsynlig er et problem med APIC som er en vanlig feil) så har du, etter mitt skjønn, ikke en veldig sterk sak. Dette er ikke en uvanlig feil og som du sier så skjer det 2 av 10 ganger.

Mitt råd er da å skru av PC-en når du ikke skal bruke den i 4-5 timer.

Lenke til kommentar

Greit takk skal du ha for.

Jeg lurte på noe til. Hvis jeg hadde sendt in pcen pga en annen feil. Og de hadde ikke funnet feilen, en feil som ikke er så vanlig. ville jeg fortsatt kunne heve kjøpet.

Eller hvis jeg får tilbake pcen med en annen feil(som de som reparerte pcen hadde lagd) som gjør at jeg må sende den inn igjen, blir det telt som første gang? for da er det jo en annen feil. Etter loven så må det ha vært 3 gange samme feilen?

Lenke til kommentar

Etter loven må det være tre ganger samme feil(-symptomer) for deg som forbruker.

Dvs, om du sender den inn tre ganger pga at den slår seg av så er dette samme feil for deg, selv om det skulle vise seg at første gangen var det harddisken, andre gangen var det hovedkortet og tredje gangen ei vifte. Feilen ble opplevd likt for deg, og dermed ville du kunne heve kjøpet etter tredje innsending. Og merk også at de på dette tidspunktet ikke kan nekte deg å heve kjøpet ved å reparere maskinen.

Lenke til kommentar

Der har eg ingen fasit å vise til, men eg vil påstå ja og nei.

Dvs at på et eller annet tidspunkt så mener eg at feilen må kunne bevises eller presenteres ovenfor verkstedet eller butikken. Om du så har levert den inn to ganger tidligere uten at de har kunnet reparere problemet så mener eg at disse gangene skal telle som forsøk.

Men, samtidig så skal verkstedet/butikken ha 2 reelle reparasjonsforsøk, og fra en teknikers synspunkt så må man kunne reprodusere feilen for å kunne bevise/teste at den er reparert.

Lenke til kommentar

Og er det noen rettigheter jeg har hvis de sier at det skal ta 2-4 uker å reparere pcen, men så tar det 5-6 uker? har jeg noen rettigheter for erstatning?

I følge Forbrukerrådet så er 5 uker eller mindre regnet som akseptabel tid for en reparasjon. Går det over fem uker, kan det regnes som uakseptabel lang tid og dermed hevingsgrunnlag. Det er imidlertid ikke helt sort-hvitt, og kun Forbrukerrådets tolkning av Forbrukerkjøpsloven så vidt jeg forstår.

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg seks uker er urimelig lang tid. Ta en tur til butikken og snakk med dem (på en saklig og høflig måte først). Det bør ihvertfall være første skritt.

For å si det sann, så har jeg ikke noe andre stor valg daa :p

Lenke til kommentar

Hei jeg leste no nettopp at selv etter 3 forsøker har jeg ikke 100% sikker at jeg får heve kjøpet? Selgeren har lov å si at jeg kun kan få en ny pc? stemmer dette? Hvis jeg ikke har lyst på den samme/eller en annen av det de har?

Lenke til kommentar

Hei jeg leste no nettopp at selv etter 3 forsøker har jeg ikke 100% sikker at jeg får heve kjøpet? Selgeren har lov å si at jeg kun kan få en ny pc? stemmer dette? Hvis jeg ikke har lyst på den samme/eller en annen av det de har?

Selger har rett til å omlevere samme eller tilsvarende vare istedenfor å reparere. Men selger har kun TO avhjelpsforsøk før du har rett til å heve kjøpet. Hvis selger har gjort to forsøk på å reparere så har han brukt de to avhjelpsforsøkene og du har rett til å få hevet kjøpet med mindre det "foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig". Jeg mener at når det er snakk om mindre enn titusen kroner så er ikke kjøpsbeløpet en slik "særlig grunn".

Edit: Hvis selger forsøker å prakke på deg en PC du ikke vil ha etter at de har gjort to (eller tre) forsøk på å reparere den så kan du simpelten si at du ikke har noe tillit til bedriften og ikke ønsker å handle hos dem. Det er for meg en mer vektig grunn til å heve kjøpet enn at forretningen taper et salg.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Så dvs at jeg kan kreve å få heve kjøpet? at selgeren ikke kan nekte det og si at jeg kun kan få samme vare eller en tilsvarende produkt? (pcen kostet 8 000kr) men så lurte jeg på hva med garantien jeg kjøpte for 900 kr? de sa at jeg måtte registrere meg selv om jeg ikke har gjort det enda, ville jeg kunne få hevet den også ?

Lenke til kommentar

Det er vel en uhellsforsikring (dekker selvforskyldte skader) du har kjøpt, og ikke garanti? Har du kjøpt ekstra garanti, så er du blitt lurt, ettersom du har lovpålagt fem års reklamasjonsrett på blant annet datamaskiner.

De fleste slike uhellsforsikringer jeg har hørt om, har du mulighet til å si opp, og få igjen beløpet for resterende tid. Men du får ikke hevet forsikringen for den tiden du allerede har hatt PC'en.

Lenke til kommentar

Det er vel en uhellsforsikring (dekker selvforskyldte skader) du har kjøpt, og ikke garanti? Har du kjøpt ekstra garanti, så er du blitt lurt, ettersom du har lovpålagt fem års reklamasjonsrett på blant annet datamaskiner.

De fleste slike uhellsforsikringer jeg har hørt om, har du mulighet til å si opp, og få igjen beløpet for resterende tid. Men du får ikke hevet forsikringen for den tiden du allerede har hatt PC'en.

Ja jeg mente forsikring :p

Takk for svaret

Lenke til kommentar

Hei

Jeg leste nettopp i en tråd herifra. Der stod det at omlevering telles som en avhjelp forsøk?

Siden jeg fikk en helt ny pc så har jeg allerede gitt de en sjanse? For skal ut å snakke med Elprice igjen... Har jeg krav på å heve kjøpet?

Kort oppsummering på hva som har skjedd:

18 aug. 2010 kjøpte jeg pc'en

7 dager sener leverte jeg den innn pga pcen ikke gikk på flere ganger.

Fikk helt ny pc.

ca 1 mnd sener måtte jeg tilbake pga samme feilen som med den første pcen (den sluknet par ganger)

etter 1 mnd reperasjon fikk jeg den tilbake (18. okt)

Nå etter nesten 4 uker har det skjedd det samme, i tilleg så kommer det en høyfrekvent pippe lyd ut av pcen, gjør at jeg får skikkelikke mirgene...

Så vil det si at jeg har rett til å heve kjøpet? For da jeg spurte sjefen(faktisk) så mente han at siden jeg fikk ny pc så telte omleveringen ikke som et avhjelp forsøk.

Hvem er det som egentlig har rett nå? er passe lei å må dra ut til pga at pcen ikke fungerer som den skal.

Lenke til kommentar

Du har rett på omlevering nå ja. Forutsatt at butikken annerkjenner at det har vært en feil og har prøvd å utbedre den. Som du har lest så regnes omlevering som avhjelpsforsøk slik at butikken har brukt opp sine to avhjelpsforsøk og hvis samme problemet har gjort seg gjeldende for tredje gang har du krav på å få kjøpet hevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...