Gå til innhold

15-åring som skal begynne med aksjer!

Nani95

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en 15 år gammel gutt som har tenkt til å begynne å innvestere i aksjer.

Trenger hjelp med ting som kurtasje, og hvor mye jeg må betale i gebyrer og skatt osv. slik at jeg ikke taper penger, men går i profitt!

Har tenkt til å bruke nordnet, er det smart?

Strategien min er å kjøpe en kjent aksje når den har gått ned, og vente til den går opp, for så og selge. Med andre ord, jeg er ikke ute etter langtidsinnvestering!

Hva syns dere? Har lov av foreldrene mine, og har ca 50-100k å bruke, men har ikke så mye å tape, he-he.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foreslår at du venter endel år til du er moden nok til å forstå risikoen ved aksjer. Du sier at du skal plukke tilfeldige store selskaper, og at du ikke skal sitte lenge. Samtidig har du ingenting og tape. Litt snedig og velge en investeringfilosofi som har særdeles høy risiko samtidig som du ønsker lav risiko. Kan du ikke tape pengene så får du sette de i banken!

• Liker 4
Lenke til kommentar

Vel, har prøvd teorien min i et Skandia Bankens Aksjespill, og der funker det fett ihvertfall.

Spill - virkeligheten - spill - virkeligheten - spill - virkeligheten...

Ser forskjellen? :)

Du bør nok ikke satse så mye ennå.. Du kan heller prøve med et par tusenlapper og se hvordan dette funker før du satser noe på det.

Du får jo en bil til 100k...

Du får også ganske mye i renter per år om du har pengene i sparekonto.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Har du tid til å sitte å følge med på aksjer HELE dagen?

Hvis ikke; Sett pengene i banken

Hvis ja; Begynn med noen få tusen, bruk eventuelt overskudd til å investere mer.

Angående spillet: Et spill er ofte veldig forutsigbart, har du spilt et spill flere ganger er det ofte enkelt å forutsi hva som kommer til å skje.

Aksjemarkedet er derimot veldig lite forutsigbart, faktorer som hever en aksje en dag, kan senke verdien en annen dag...

Mitt råd er å sette pengene i banken, eller begynne enkelt med valuta-trading. Dvs. kjøpe valuta når den er lav, og håpe på at den går opp. Valutamarkedet er mer forutsigbart, men det kommer overraskelser HELE tiden der også.

Lenke til kommentar

Vel spillet er jo basert på virkeligheten. Spillet er 15 minutter bak Oslo børs, og fungerer ellers helt vanlig, som om det skulle vært ekte. Selvfølgelig betaler man ikke gebyrer og skatt og slikt, men ellers er det ekte :p

Jeg har en onkel i USA som driver en del med aksjer, så det kan jo klart være en fordel. Men dere har nok rett, jeg burde ikke starte så brått og så høyt, ihvertfall ikke så tidlig. Men kunnskap er det aldri for tidlig å få. Noen som vet om noen gode bøker?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Åja, har ikke sett noe på spillet, tenkte det var noe alá pengebyen eller noe slikt, men greit nok.

Flott at du fikk poengene våre, da det er JÆVLIG kjipt å tape penger, uansett om du har råd til det eller ikke :)

Lenke til kommentar

Vel spillet er jo basert på virkeligheten. Spillet er 15 minutter bak Oslo børs, og fungerer ellers helt vanlig, som om det skulle vært ekte. Selvfølgelig betaler man ikke gebyrer og skatt og slikt, men ellers er det ekte :p

Selv en apekatt kunne fått positiv avkastning på børs de siste ukene.|

Lenke til kommentar

Selv en apekatt kunne fått positiv avkastning på børs de siste ukene.|

Stemmer.

Så jeg ser ikke risikoen egentlig. Du kjøper en aksje når den har gått ned. Da må den jo gå opp en eller annen gang, hvis dere skjønner tankemåten min?

Lenke til kommentar

Så jeg ser ikke risikoen egentlig. Du kjøper en aksje når den har gått ned. Da må den jo gå opp en eller annen gang, hvis dere skjønner tankemåten min?

Nei. Nei. Og atter nei. Ditt syn er grenseløst naivt, hadde det vært så lett å tjene penger i markedet ville ingen gjort annet.

At du ikke ser risikoen er åpenbart, men det er ikke fordi den ikke finnes.

Lenke til kommentar

Aksjemarkedet er så utrolig mye mer komplisert enn hva du får det til å høre ut som.

Man handler som regel aksjer i "akjseposter", det er x-antall aksjer i en aksjepost. En aksjepost koster gjerne et sted mellom 4000kr og 8000kr, så det å legge "et par tusen kroner" i aksjer er heller dumt.

Det å handle aksjer i kun ett enkelt selskap er også unødvendig risikabelt, da det her er mye usystematisk risiko som du ikke får igjen for i form av økt avkastning. For å kvitte deg med denne risikoen bør man diversifisere seg.

Et godt råd: fortsett å leke med aksjer i form av nettspill (det er som du sier: "kunnskap er det aldri for tidlig å få"), samtidig kan du skaffe deg en god del lesestoff før du kaster deg inn i aksjemarkedet.

Lenke til kommentar

Kan noen forklare det med aksjeposter? Skjønte ikke helt.

Men jeg har nettopp vunnet $750 i en amerikansk videokonkurranse. Er det riktig av meg om jeg bruker pengene på å kjøpe amerikanske aksjer? Hadde det ikke vært lurt å kjøpe 2 Apple aksjer for å "leke meg litt" og se hvordan det fungerer. Og jeg er veldig sikker på at Apple kommer til å gå opp nå etter juletider og diverse nye lanseringer etter nyttår.

Takk til alle dere som svarer, lærer mer og mer hver gang jeg sjekker tråden! =)

Lenke til kommentar

Aksjemarkedet er så utrolig mye mer komplisert enn hva du får det til å høre ut som.

Man handler som regel aksjer i "akjseposter", det er x-antall aksjer i en aksjepost. En aksjepost koster gjerne et sted mellom 4000kr og 8000kr, så det å legge "et par tusen kroner" i aksjer er heller dumt.

Børsposter (1 børspost er nå 1 aksje) ble fjernet fra Oslo Børs 12. april (mener jeg og huske). Det en derimot skal passe seg for når man handler for små beløp er at ikke kurtasjen spiser opp hele fortjenesten.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Det er helt riktig, det er en stund siden jeg kjøpte og solgte aksjer skjønner jeg, beklager.

Angående kurtasje er dette et vitkig punkt, helt klart. Nordnet har ganske gode kurtasjer.

Wendelinho: Nei, du bør spre investeringene dine, ikke legg alle egg i en kurv. Som jeg skrev tidligere, usystematisk risiko (også kalt selskapsrisiko), er ikke risiko du får betalt for. Les om risiko og diversifisering, så får du en bredere forståelse av dette.

Lenke til kommentar

Er selv 17, og fått veldig interesse for børs og aksjer de siste ukene. Har hittil bare spilt Aksjespillet på facebook og euroinvestor.no som jeg syntes var litt bedre (men på facebook kan man vinne penger!)

Fant en grei innføring i børsen i pdf-format på nettstedet deres, men har nå bestilt meg Aksjeskolen som du kan finne Her, som jeg syntes så ut som en ordentlig bok som kan være nyttig å lese.

Anbefaler deg også å følge med på hegnar.no, e24.no osv og lese om aksjer og analyser. Mye å lære om hva som får en aksje til å stige og synke i verdi osv.

Lenke til kommentar

Kan noen forklare det med aksjeposter? Skjønte ikke helt.

Men jeg har nettopp vunnet $750 i en amerikansk videokonkurranse. Er det riktig av meg om jeg bruker pengene på å kjøpe amerikanske aksjer? Hadde det ikke vært lurt å kjøpe 2 Apple aksjer for å "leke meg litt" og se hvordan det fungerer. Og jeg er veldig sikker på at Apple kommer til å gå opp nå etter juletider og diverse nye lanseringer etter nyttår.

Takk til alle dere som svarer, lærer mer og mer hver gang jeg sjekker tråden! =)

Hvis du er veldig sikker på at Apple-aksjen stiger på nyåret, tror du ikke at noen andre også er sikre på dette? I såfall har aksjen steget allerede. Prisen på en aksje er en kontinuerlig evaluering av en bedrifts verdi. Hvis man vet at Apples inntjening vil øke i desember/januar, så er dette allerede priset inn i aksjen (dagens pris reflekterer all offentlig informasjon). Med andre ord, hvis du vet om noe som får apple-aksjen til å stige, vet du noe markedet ikke vet. Les litt om informasjonseffisiens.

Lenke til kommentar

Er selv 17, og fått veldig interesse for børs og aksjer de siste ukene. Har hittil bare spilt Aksjespillet på facebook og euroinvestor.no som jeg syntes var litt bedre (men på facebook kan man vinne penger!)

Fant en grei innføring i børsen i pdf-format på nettstedet deres, men har nå bestilt meg Aksjeskolen som du kan finne Her, som jeg syntes så ut som en ordentlig bok som kan være nyttig å lese.

Anbefaler deg også å følge med på hegnar.no, e24.no osv og lese om aksjer og analyser. Mye å lære om hva som får en aksje til å stige og synke i verdi osv.

Det er lurt å lese slike bøker. Når man har lest seg opp på en slik bok, eller to, kan man gå videre med en bok som heter "Finansiell Økonomi" av Bøhren & Michaelsen, denne tar for seg alle spørsmålene i denne tråden.

Lenke til kommentar

15/17 år og lyst til å begynne med aksjer uten å ha peiling på økonomi?/følge med på nyheter?, og skjønne hvordan verdenssituasjonen er nå. Høres for mindre smart ut.

Det er som en (smart) person sa tidligere i tråden, aldri! gå inn med penger du ikke har råd til å tape, og jeg vet ikke om fryktelig mange 15 åringer (eller andre) som har råd til å tape 50-100 store. Aksjer er mye mer enn kjøp når de går ned selg når de har steget, selv om det ikke høres sånn ut.

Du snakker om apple aksjen for eksempel og at den burde være veldig safe å satse på og oppgang etter jul - det du må tenke på at det er 2+ månder til, mye kan skje på den tiden. Dessuten, skal en begynne med aksjer bør en begynne med norske (hvis en er fra/bor i norge) da det er lettere å følge med på.

-wamp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...