Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Leiekontrakt uten varsel si opp?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et spørsmål.

Jeg var ikke hjemme for 5 dager og angivelig ikke løpet internett av denne tiden. Problemet er at vi har internettboksen i leiligheten vår og beboerne over oss, går forbindelsen til internett i boksen vår.

Vår utleier er gikk til leilighet vårt (uten vår viten) og angivelig tilbakestille internetboksen igjen.

Er dette tillatt? Kan jeg heve leiekontrakt uten varsel? Hva er min rett?

Tusen takk for hjelp!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet.

Før vi går til spørsmålet så vil jeg dele min mening, som jeg føler er delt med en god del andre brukere, om språk. Når du ber andre om hjelp så setter jeg pris må at du tar deg tid til å se igjennom hva du skriver før du poster emnet. Jeg er klar over at dette kan gjøre deg svært opphisset og du trenger å få lirt av deg spørsmålet kjapt, men når en post begynner med "Jeg var ikke hjemme for 5 dager og angivelig ikke løpet internett av denne tiden." så mister jeg lysten til å hjelpe. Denne gangen så ser jeg igjennom fingrene med dette siden dette er din første post.

En utleier har ikke noen rett til å besøke din leilighet uten at du har gitt eksplisitt tillatelse til dette. Dette er regulert av husleielovens §5-6.

Her står det:

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Etter mitt skjønn så er dette ikke et tiltak som er nødvendig etter siste setning så i minstefall så skulle du hatt varsel og gitt anledning til å nekte adgang.

Jeg kan ikke se at dette gir deg adgang til å heve leieavtalen. Alternativet slik jeg ser det er en anmeldelse for innbrudd og/eller krenking av privatlivets fred. Det er et ekstremt steg å ta og du skal ikke se bort i fra at utleier er villig til å gå med på en heving av leieavtalen hvis alternativet er å bli trukket for retten.

Mitt råd er å prate med utleier og gjøre det ettertrykkelig klart at utleiers inntrenging i din leilighet har påført skade og at du ikke føler at leieforholdet kan fortsette på grunn av dette. Avhengig av svaret du får så kan det være hensiktsmessig å ta kontakt med en advokat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...