Pangaea Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Jeg har nylig kjøpt en bærbar PC. Trenger derfor å overføre en del filer fra min stasjonære data. Dokumenter, musikk, bilder, etc. Den stasjonære har Win XP, mens den bærbare har Win 7 Home. Jeg har prøvd å koble dem direkte med nettverkskabel og satt opp ulike IP-adresser, men det hjalp ikke. Fant nettverket til slutt, men fant ikke den andre PCen på det. Selvfølgelig mulig jeg gjorde noe feil et sted. Hvilken er den beste måten å gjøre dette på? Trenger å overføre en god del data, så ønsker ikke å bruke et lass med DVDer og tid på å brenne. Leste om crossover cable, men ser så at det ikke skal være nødvendig lenger. Dessverre kjøpte jeg feil kabel. Trodde det var crossover, men viser seg det er en vanlig nettverkskabel (tror jeg). Cat.5E FTP. Kan jeg gjøre dette med en vanlig nettverkskabel, og i tilfelle hvordan? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Det enkleste er om du har en hub eller switch. De fleste nyere PCer kommer med nettkort som automatisk ser om de er koblet til en hub eller direkte til en annen PC. Nettverksoppsettet du vil ha er XP-maskin IP: 192.168.0.1 Netmask: 255.255.255.0 Gateway: blank W7-maskin IP: 192.168.0.2 Netmask: 255.255.255.0 Gateway: blank Så er det bare å sette opp fildeling på XP-maskinen skru av det som likner på brannvegg og koble til. Fra W7-maskinen så vil du da koble til \\192.168.0.1\<delt mappe> Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 30. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2010 Takk. Dessverre har jeg verken hub eller switch. Er det beste da å kjøpe en crossover kabel, eller en billig switch? Kan evt en switch brukes til å koble begger PCer på nettet? Har dessverre lite peiling på slikt. Har uttak i veggen på studentbolig. Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 30. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2010 Nei, jeg har ikke ruter heller. Bare den stasjonære PCen (uten wireless kort), bærbar PC med trådløs (men uten nett å koble til), og internettuttak i veggen. Er beste muligheten da å kjøpe crossover kabel? Om jeg har forstått det riktig må jeg sette opp begge PCene med ulik IP, fx 192.168.0.1 og 192.168.0.2, og samme subnet, fx 255.255.255.0. Og så sette opp et hjemmenettverk og dele de katalogene jeg vil kopiere over. Den siste biten er jeg usikker på, men håper dette går greit så lenge jeg får tak i en crossover kabel. Det funket ikke med vanlig LAN-kabel. Med mindre jeg gjorde noe feil. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 (endret) Det skal vel gå å koble harddisken fra den bærbare PC'n til den stasjonære? Aldri gjort dette selv, men ser for meg at det sitter en vanlig 2,5" disk i den bærbare PC'n. Du er selvfølgelig avhengig av å ha en ekstra SATA-kabel, men denne kan du jo låne av DVD-romen mens du kopierer. Kan evt en switch brukes til å koble begger PCer på nettet? Har dessverre lite peiling på slikt. Har uttak i veggen på studentbolig. Ja, en switch kan gjøre det, men da er du avhengig av å få to IP-adresser av studentnettet. Har du en router, så vil routeren få én IP av studentnettet, mens begge PC'ene vil få hver sin lokale IP av routeren. Endret 31. oktober 2010 av RRhoads Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Det skal vel gå å koble harddisken fra den bærbare PC'n til den stasjonære? Aldri gjort dette selv, men ser for meg at det sitter en vanlig 2,5" disk i den bærbare PC'n. Så lenge det er SATA-koblinger i begge PC-ene så er dette helt klart en god løsning så lenge du ikke er redd for å skru. På undersiden av laptopen så er det et rom hvor harddisken sitter. Dette er ofte merket med tre overliggende cylindre som skal representere (fra gamle dager) platene i en harddisk. Dette rommet er i de PC-ene jeg har vært borti (som er en god del over gjennomsnittet) forseglet med to skruer. Veldig mange laptoper har en egen ramme hvor harddisken er montert i. Denne rammen gjør om standard SATA-kontaktene (signal og strøm) til en propertiær tilkobling. Denne rammen må følgelig da demonteres for å kunne koble den inn i den stasjonære PCen. Det du trenger da er en ekstra SATA-kabel og et ekstra strømuttak for SATA-disk. Hvis dette er veldig skummelt så kan du alltids ta turen innom Datakjedens lokaler å høre hvor mye de skal ha for å vise deg hvordan du fjerner disken og setter den tilbake igjen og de vil også ha SATA-kabel og om nødvendig en overgang for strøm. Håper det er til hjelp. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Det enkleste er å kjøpe en router.. sett den opp for dynamisk ip fra internett, plugg en kabel i veggutaket og inn på WAN porten på router.. koble stasjonær pc i en av dem andre portene på routern og du skal ha nett laptopen kan du evt koble opp trådløst om du vil det. Dette er noe som burde funke. Har selv testa å koble en router på en annen router hjemme, og som regel har dette gått helt fint, untatt med en d-link router.. som merkelig nok ikke fikk noe nett.. (men funka fint når den blei kobla rett i modemet). Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2010 Mulig det er greit å ha en ruter, da kan jeg sette opp trådløst her også - hvis det funker. Men en ruter koster vel 500-1000 kr, og det var en god del mer enn jeg hadde tenkt for bare å kopiere over en del filer. Var derfor jeg lurte på om det var en enklere og billigere metode å gjøre dette på. Gjør det ikke det? Er ikke spesielt hipp på å åpne opp den splitters nye bærbare og ta ut harddisken. Ting kan gå galt i slike operasjoner, og jeg vil helst ikke risikere noe med en helt ny PC, som jeg ikke har råd til at noe skjer med. Igrunnen ganske utrolig det ikke er enklere å gjøre dette her. Ikke noe uvanlig scenario skulle jeg tro. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=577517 ^Det behøver ikke koste så mye. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Jeg har nylig kjøpt en bærbar PC. Trenger derfor å overføre en del filer fra min stasjonære data. Dokumenter, musikk, bilder, etc. Den stasjonære har Win XP, mens den bærbare har Win 7 Home. Jeg har prøvd å koble dem direkte med nettverkskabel og satt opp ulike IP-adresser, men det hjalp ikke. Fant nettverket til slutt, men fant ikke den andre PCen på det. Selvfølgelig mulig jeg gjorde noe feil et sted. Hvilken er den beste måten å gjøre dette på? Trenger å overføre en god del data, så ønsker ikke å bruke et lass med DVDer og tid på å brenne. Leste om crossover cable, men ser så at det ikke skal være nødvendig lenger. Dessverre kjøpte jeg feil kabel. Trodde det var crossover, men viser seg det er en vanlig nettverkskabel (tror jeg). Cat.5E FTP. Kan jeg gjøre dette med en vanlig nettverkskabel, og i tilfelle hvordan? I alle nyere typer datamaskiner er det nettverkskort som "krysser" kabelen selv hvis en vanlig nettverkskabel blir koblet direkte fra en datamaskin til en annen. Så man trenger ikkje en krysset kabel lengre. Så alt man trenger er èn nettverkskabel og sette opp fildeling på begge maskinene. Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 (endret) Det enkleste er om du har en hub eller switch. De fleste nyere PCer kommer med nettkort som automatisk ser om de er koblet til en hub eller direkte til en annen PC. Nettverksoppsettet du vil ha er XP-maskin IP: 192.168.0.1 Netmask: 255.255.255.0 Gateway: blank W7-maskin IP: 192.168.0.2 Netmask: 255.255.255.0 Gateway: blank Så er det bare å sette opp fildeling på XP-maskinen skru av det som likner på brannvegg og koble til. Fra W7-maskinen så vil du da koble til \\192.168.0.1\<delt mappe> hub hub hub hub Hvilket år lever du i må jeg spørre? Det enkleste er å skaffe en nettverks kabel, trenger ikke å være krysset eller spørs hvilket århundre stasjonæren din er ifra. Koble de ilag, passe på at begge pc'ene står i samme arbeidsgruppe, å hvis du vil sette opp manuell IP så pass på at de samme subnett hvis ikke så blir det lite kontakt. Etter å gjort alt dette så ta en restart og del de mappene du vil. PS: husk å slå av windows brannmuren på begge pc'ene evnt. andre brannmurer. Endret 5. november 2010 av vivastar Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Hvilket år lever du i må jeg spørre? Ordboken definerer hub som "a device for connecting computers in a network". En switch er en hub med intelligens. Det mest vanlige å kjøpe i dag er en switch, men det er ikke det som er påkrevet i dette tilfellet. Lenke til kommentar
korp Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Bruk en USB-stick med stor kapasitet. Det er sannsynligvis raskere enn å utforske nye ting. Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 Jeg gjorde et nytt forsøk idag med direkte kobling med vanlig LAN-kabel, og nå gikk det heldigvis. Måtte sett opp hjemmenettverk og da fant jeg endelig katalogene og kunne overføre en del filer. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå