Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Lydproblem - artifakter / hakking (oppdatert)

Anbefalte innlegg

Hei.

Bygget nettop en ny PC med et Gigabyte 870A-UD3 hovedkort, og jeg har et problem med den integrerte lyden på dette!

Med ujevne mellomrom (omtrent hvert 20. sek?) hører jeg korte, merkelige lyder, det kan være kort skurring, en "pop" lyd, eller kort hakking. De er aldri høye i volum, men det blir naturligvis veldig irriterende å høre på musikk med konstante små irritasjoner som dette.

Operativsystemet mitt er Windows 7 ultimate, driverne er Realtek HD audio drivere som fulgte med Gigabyte CDen, men jeg har også prøvd å laste ned de nyeste driverne fra gigabyte's sider.

Lyden oppstår også når driverne ikke er installert (tror jeg), og med både headset og høyttalere.

Er det mulig at hovedkortet er blitt skadet på noen måte, eller at det er defekt, eller har jeg et driverproblem?

Er det noen som har noen idéer, hadde jeg vært veldig takknemlig for det.

Kan legge ved mer informasjon hvis det trengs :)

(PS: Jeg vet jo ikke om det er hovedkortet eller om det er noe helt annet som er galt her, men kanskje tråden passer bedre inn i hovedkort forumet?)

edit: Problemet er løst, det var GIGABYTEs program Easy Tune 6.

Endret av O1av
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering her, Det ble MYE bedre etter at jeg oppdaterte BIOS, hvorfor vet jeg ikke, men jeg mener at jeg leste det et sted mens jeg lette etter en løsning. Problemet er ikke helt borte, jeg hører fortsatt et lite "hakk" her og der, men nå er det kanskje 1 gang hvert minutt, og "svakere". Problemet er altså ikke løst, men på en eller annen måte forbedret, og det kan kanskje gjøre det lettere å finne ut hva problemet egentlig er?

Edit: Det gikk tilbake til vanlig igjen fort, kanskje bare tilfeldigheter. Jeg lånte et ekstern lydkort, nå ble problemet også mindre men nå hører jeg små "stopp" innimellom. Aner fortsatt ikke hva det kan være...

Endret av O1av
Lenke til kommentar

Høflig bump... og en kort oppsummering.

-Har prøvd et eksternt lydkort

-Har prøvd den integrerte lyden på hovedkortet

-Har prøvd Headset og Høyttallere

-Det integrerte og eksterne lydkortet hadde forskjellige drivere

-Det høres ut som små hakk, som gjentas ganske ofte (2+ ganger per minutt, om ikke mer)

-Skjer i spill (Crysis, Fallout 3) og musikkprogrammer (Spotify, foobar2000) og firefox (flash / youtube). Har ikke hørt noe særlig mens jeg har sett på film i vlc (men jeg skal ikke si at det ikke skjer, bare at jeg kan ikke huske å ha opplevd det) fordi:

-Det virker som det skjer oftere i musikk, og da igjen enda oftere i noen sanger

-Utrolig irriterende - kan ikke fatte hva som er problemet, alle mine teorier er blitt skutt ned.

Jeg endret trådtittelen fordi jeg ikke vil anta at det er hovedkortets feil lenger. Jeg vet rett og slett bare ikke.

Siste edit: Problemet er løst. Det var Gigabytes program Easy Tune 6. Så det nevnt på et windows 7 forum, avinstallerte programmet, og vips så var lyden helt perfekt!

Endret av O1av
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...