Antimatter Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Hei, jeg har et spørsmål angående seriekobling og paralellkobling av batterier. Jeg vet fra før at seriekobling av batterier gir høyere spenning (Volt), men ikke høyere Ampére-styrke, mens paralellkobling gjør akkurat det motsatte. Så til saken: La oss si at jeg har 100 stk. 9 volt batterier som jeg vil lage en batteripakke av, så tar jeg 90 av dem og paralellkobler for å få mer Ampére. Så langt bra, men her kommer spørsmålet - hva hvis jeg tar de resterende 10 batteriene og seriekobler dem alle, inkludert den første paralellkoblede pakken? Da skulle jeg få til sammen 99 volt (10 batt. x 9 volt = 90 volt + den paralellkoblede pakken på 9 volt = 99 volt totalt). Og så det er sagt: jeg vet selv at dette aldri ville funke, det faller jo på sin egen urimelighet - ellers ville vel alle elbil-produsenter lage et stort batteri på noen få Volt med høy Ampére, og "dytte opp" resten av voltspenningen til det nivået de ønsket ved hjelp av små 9 volt batterier. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg gjerne vil vite hvordan det hele funker, og hvorfor den ovenstående metoden ikke ville virket. Det er et ærlig spørsmål fra min side og jeg håper å slippe altfor mange nedverdigende kommentarer fra de som allerede kan elektrofaget... Noen som har en (noenlunde forståelig) forklaring? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 (endret) Kort fortalt Det som skjer er at strømmen går jo gjennom disse batteriene. I de som står i parallell blir strømmen delt mellom alle batteriene slik at alle lades ut "litt". Men de som du alene har satt i serie vil få all strømmen gjennom seg, og de lades ut "fort" og kanskje også for fort. Når disse batteriene er ladet ut (altså har tapt sin kapasitet i Ah) så gir de ikke lenger spenning og det totale spenningsnivået faller. Det du foreslår kan også være farlig, det er det samme som å seriekoble celler av stor forskjellig kapasitet. Når den ene cellen er utladet og står med 0V vil den andre (dine parallellkoblede) ennå gjerne ha 9V* over seg... denne presser da strøm gjennom den oppbrukte cellen. Den opplever en spenningsreversering som følge av dette, som igjen kan føre til kjemisk gassutvikling og eksplosjon. *Celler på 9V er igjen satt sammen av flere celler med lavere spenningsnivå. Endret 30. oktober 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
Antimatter Skrevet 30. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2010 Takker og bukker for veldig flott svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå