Gå til innhold

Aksje-haier og oljefond

Anbefalte innlegg

Regjeringen med SV, AP og SP snakker hele tiden om å slå ned på de rikeste, og spesielt disse "aksjehaiene" som ikke gjør annet enn å flytte om på penger.

Som om dette med aksjespekulasjoner og finansakrobatikk er umoralsk.

Er det ikke da ironisk at den norske stat er den største aksje-spekulanten av dem alle?

(Oljefondet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La meg gjette, du stemmer rødgrønt? Det er nemlig typisk for de rødgrønne å se på mennesker som små barn som må beskyttes mot fristelser, som for eksempel billig smågodt og blinkende spillemaskiner.

For ikke å nevne røyk, snus, alkohol, fet mat, sukker, voldelige dataspill, and whatnot.

Lenke til kommentar

Sett gjennom den sittende regjerings briller er det vel det, samt det å ha mer mammon enn til livets opphold.

Vi beveger oss mer og mer mot statlig detaljestyring av Norske borgeres liv.

who cares?

I do, den dagen jeg må gå gjennom skjærsilden for å få kjøpt yndlingsølet mitt samt en pakke Petterøes blir jeg høyreekstremist.

Lenke til kommentar

Regjeringen med SV, AP og SP snakker hele tiden om å slå ned på de rikeste, og spesielt disse "aksjehaiene" som ikke gjør annet enn å flytte om på penger.

Er det ikke da ironisk at den norske stat er den største aksje-spekulanten av dem alle?

(Oljefondet)

Så lenge de er med på å fylle lommebøkene til enkelte aktive eksterne forvaltere med fete honorarer, og er med på å påvirke de til å ta stor risiko ved at disse forvalterne kun har en oppside, så ja. Men ikke om de hadde funnet en mer passiv forvaltningsform, eventuelt selv kunne drive forvaltningen så hadde det ikke vært det. Fordi da hadde de drevet for felleskapet, mens den enkelte hai hadde drevet for sin egen lomme og ingen andre sin, en vesentlig forskjell.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Så lenge de er med på å fylle lommebøkene til enkelte aktive eksterne forvaltere med fete honorarer, og er med på å påvirke de til å ta stor risiko ved at disse forvalterne kun har en oppside, så ja. Men ikke om de hadde funnet en mer passiv forvaltningsform, eventuelt selv kunne drive forvaltningen så hadde det ikke vært det. Fordi da hadde de drevet for felleskapet, mens den enkelte hai hadde drevet for sin egen lomme og ingen andre sin, en vesentlig forskjell.

Grunnen til at regjeringen vil øke skatter på aksjer og gjøre profitt på slikt vanskeligere, må jo være fordi de mener det ikke er riktig å flytte rundt på penger og bli styrtrik bare fordi man allerede har mye penger. Dvs det å tjene penger uten å skape verdier, men bare tjene penger på finanssystemet.

Det er riktig at rentene fra oljefondet kan gå til felleskapet.

Men det er fortsatt like urettferdig, bare at vi nå har gjort urettferdighet på et enda større nivå. Staten Norge tjener penger bare på å ha penger i oljefondet.

Når en enkelt person driver slik med aksjer, kan man kanskje diskutere om det er umoralsk på et personlig nivå.

Når et helt land gjør slik, tar vi resurser fra hele verden, uten å selv skape verdier.

Samtidig gir vi uhjelp, så godhjertede vi er.

(Nå snakker jeg om avkastningen på aksjeoljefondet, ikke selve oljesalget).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...