utvikling Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Hei , jeg har kjøpt meg windows oem lisens fra dustinhome. på pakningen står det følgende: Hver enkelt programvarelisens i denne pakken kan bare distribueres sammen med et ferdig datamaskinsystem. Hvis programmvarelisensen er for et skrivebordsoperativsystem eller et program, må dette operativsystemet eller programmet også forhåndsinstalleres på harddisken til det ferdige datamaskinsystemet ved bruk av OEM preinstallation Kit (OPK). Hva betyr det? betyr det at jeg ikke kan laste det ned på en maskin jeg bygger selv? For jeg skal snart bygge pc delene jeg har fått! håper på noen raske å rette svar! MVH Lenke til kommentar
myhken Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Joa du kan bruke den på din nye pc, men ikke om du installerer den nå på en annen pc. En OEM lisens kan kun brukes på en pc for alltid. Før fikk selskaper ikke lov til å selge OEM versjoner uten å selge en pc samtidig, så ble reglene til at det holdt med f.eks å få med en mus, og så har alle fått lov til å selge OEM lisenser. Det man skal vite er at man IKKE får support fra Microsoft når du har kjøpt en OEM lisens. Det er det faktisk selgeren som må stå for. Du vil ikke få noe hjelp fra MS om det blir noe feil etc med lisensen. Du kan kun bruke den på en pc, og den er da låst på det hovedkortet. Bytter du hovedkort, så må du i teorien kjøpe ny Windows 7 versjon også. Så finnes det alltid unntak. Personlig har jeg funnet ut at om det går over 90 eller 180 dager mellom to aktiveringer, så går det greit. Men det kan ha vært tilfeldigheter. For mange sliter med å få aktivert den på ny hardware senere, og det skulle jo bare mangle, man får jo beskjed om det når man kjøper den (står i EULA betingelsene ingen gidder å lese, men som du må trykke "jeg godtar" på før du får installert Windows 7. Lenke til kommentar
utvikling Skrevet 30. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2010 Joa du kan bruke den på din nye pc, men ikke om du installerer den nå på en annen pc. En OEM lisens kan kun brukes på en pc for alltid. Før fikk selskaper ikke lov til å selge OEM versjoner uten å selge en pc samtidig, så ble reglene til at det holdt med f.eks å få med en mus, og så har alle fått lov til å selge OEM lisenser. Det man skal vite er at man IKKE får support fra Microsoft når du har kjøpt en OEM lisens. Det er det faktisk selgeren som må stå for. Du vil ikke få noe hjelp fra MS om det blir noe feil etc med lisensen. Du kan kun bruke den på en pc, og den er da låst på det hovedkortet. Bytter du hovedkort, så må du i teorien kjøpe ny Windows 7 versjon også. Så finnes det alltid unntak. Personlig har jeg funnet ut at om det går over 90 eller 180 dager mellom to aktiveringer, så går det greit. Men det kan ha vært tilfeldigheter. For mange sliter med å få aktivert den på ny hardware senere, og det skulle jo bare mangle, man får jo beskjed om det når man kjøper den (står i EULA betingelsene ingen gidder å lese, men som du må trykke "jeg godtar" på før du får installert Windows 7. da så OSet kommer til å være på gamer pcen helt til ny verson av windows kommer jeg har et hovedkort som holder i flere år framover så det blir heller ikke noe problem. men men ingen support med os, enn vis windows har gjort noe feil da. Da blir det jeg som får svi? :O Lenke til kommentar
myhken Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Ingen support fra Microsoft nei, kun fra leverandøren, og de har jo ikke peil selvsagt. Det "glemmer" nettbutikkene og de andre butikkene som selger OEM lisenser å fortelle. Igjen finnes det selvsagt unntak, møter du en hyggelig kundebehandler hos Microsoft kan du nok få litt hjelp, men ikke bli sur eller skuffet om du ikke får det, for du har ikke krav på det. dustinhome skulle i prinsippet ansatt Microsoft eksperter, eller betalt Microsoft for slik support, men det gjør de jo ikke, for da må de jo ta høyere pris for OEM versjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå