Gå til innhold

Restore fra backup feiler

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp mottatt en ny disk, en Crucial RealSSD 128GB.

Planen var å bytte denne ut med min eksisterende, Intel X25-M 80GB, og putte den gamle i laptopen.

Backer opp Windows med "full system image" til en nettverks-share på serveren.

So far so good.

Booter opp Windows7-setup etter jeg har installert den nye disken, velger "Repair", og "System image recovery". Får koblet til nettverket og finner backupen jeg skal ha enkelt nok, men akkurat idet restore starter får jeg følgende melding:

The system image restore failed.

Error details: The parameter is incorrect: (0x80070057)

Hva i all verden kan jeg gjøre med dette? Vil helst slippe å måtte gjøre en full reinstall.

Feilmeldingen var ikke akkurat så veldig selvforklarende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er derfor det lønner seg å bruke programmer som Acronis True Image eller Norton Ghost til slikt.

Microsoft sin backup funksjon har for få valg, og det kan være at den ikke liker at disken har blitt større eller lignende, eller at du har vært skikkelig uheldig og fått en korrupt backup.

Har du originalen fortsatt, så ta da en backup med et av programmene nevnt over (de koster penger da...men det er verdt det) så er du helt sikker.

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

dd i linux fungerte glimrende!

Har nå bootet i Windows7 igjen fra den nye SSDen, og ser ingen forskjell fra med den gamle SSDen, ingen feilmeldinger etc.

I tilfelle det kan være til nytte for andre, her er hva jeg gjorde:

1. boote med en linux live-CD, åpne en terminal.

2. fant ut hvilke devicenavn diskene hadde fått vha. fdisk.

gammel disk ble hos meg /dev/sdb, mens den nye var /dev/sda

3.

dd if=/dev/sdb of=/dev/sda bs=1048576

(1MB blocksize, det øker hastigheten en hel del, hele prosessen gikk på 146MB/sec hos meg)

4. skrudde av, startet opp med nye disken.

5. ???

6. Profit!

Men må virkelig si at Microsoft har en jobb å gjøre med det backup-programmet sitt. I en slik situasjon er det mye som kan gå galt, det er derfor essensielt å ha fornuftige feilmeldinger, samt å kunne gi brukeren valg til å evt. komme rundt enkelte av problemene.

Edit: Da fikk jeg resizet disken til å kunne bruke all plassen også, all good.

Takker for tipsene forresten, selv om jeg klarte det på egenhånd kan det sikkert være nyttig for andre. :)

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...