Gå til innhold

Påkjørsel av dyr og etikk


Anbefalte innlegg

Hva er korrekt fremgangsmåte når man enten er uheldig å treffer et dyr selv, eller finner et forlatt i veibanen? Skal man ringe veterinær/politi/viltdyrnemda og håpe at de kan assistere på kort varsel? Jeg har lett opp og ned etter retningslinjer. Tenker spesielt på de litt mindre dyrene som ikke er tamme, f.eks rev og grevling, samt husdyr som er så hardt skadet at de må få slippe. Er det greit å ta fatt på denne oppgaven selv? (Og hvordan gjør man dette på en mest human måte?)

Det jeg egentlig vil stille spørsmålstegn ved er om det er etisk riktig å vente på at en fagperson kan komme og avlive dyret. Det er tross alt ikke alltid de er fem minutter unna.

 

Dette er ikke ment som noe debattema over politiets ressurser eller bilister som kjører videre etter å ha truffet et dyr. Jeg er ute etter eventuelle konkrete råd for å sende ulike dyretyper til de evige jaktmarker, og om hvermannsen egentlig har fagkunnskapen til å se når dette er nødvendig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si at det er en rev, du har kjørt over den, og den har åpenbart store skader men lever enda. Har du noe i bileneller ved veien, som er nok til å slå den i hjel? Om ikke, klarer du å kvele den?

 

Personlig har jeg kommet til å drept dyret selv, dersom det var av størrelse rev/grevling eller mindre, så lenge dyret ikke var i stand til å skade meg.

Skåret over strupen, kvelning, eller å slå det i hjel med en stein (knuse skallen på det)

 

Hvorfor: viltnemden, som er de som rykker ut i slike tilfeller, bruker lang tid på å komme frem. Og jeg personlig mener at lidelsen dyret påføres unødig ved å vente den halvtimen/timen det tar før viltnemda kommer frem, er like ille som om man tar ssaken i egne hender. Dog bør man ha en viss peiling på hva mand river med dersom man skal gjøre dette selv.

 

Dersom dyret er stort, som en elg eller hjort, så kreves det mer. Har du en kniv i Bilen, og at dyret er åpenbart hardt skadet, så skjærer du over strupen på det. Om du ikke har kniv, så venter du til noen kommer å avliver det. Uansett skal viltnemda varsles dersom du har kjørt på dyr av noe størrelse.

 

Jeg personlig, bruker å ha kniv i bilen når jeg kjører bil hjemme i nordnorge. Og gjerne også en hammer eller et annet egnet slagvåpen.

 

Om der er nødvendig å avlive? Dersom du ikke er sikker, så snakk emd en fagperson, dvs ring politiet, og de setter deg over til viltnemda eller noen som har peiling.

 

Uansett så er dyrs første reaksjon å flykte, og dersom de ikke er i stand til dette så er det en klar indikasjon på at noe er veldig galt.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Kan man hjelpe dyret er vel det første man gjør, men som oftest er både dyr & mennesker såpass skadd etter en påkjørsel at de ikke vil overleve.

 

Ved husdyr som eks hund/katt ville jeg først prøvd alt jeg kan med hjelpe dyret evt kjøre til veterinær med det..

 

Vilt så må man nesten bare ta en kniv,stein osv og gjøre det man kan får at lidelsen tar slutt på mest mulig human måte..

 

Har selv stoppet langs veien får å flytte en død katt ut av veien, opplevde da at folk bare lo når de kjørte forbi dette overrasker meg ikke noe da Norge er et ganske kaldt & kynisk land.

Lenke til kommentar

jeg fant ei kråke som ikke kunne fly.. fikk jo tak i den og ringte vetrinæren.. Altså Kråka var i fin form den men kunne ikke fly. Så fikk beskjed om å avlive den på stedet.

veterinærer er ikke videre kjent for og være de mest sympatiske mot dyr dessverre.

Hvem er nå det, PETA, den mest ekstreme dyrevenn gruppen dreper omlag 90-95% av alle dyrene de får inn.

Lenke til kommentar

jeg fant ei kråke som ikke kunne fly.. fikk jo tak i den og ringte vetrinæren.. Altså Kråka var i fin form den men kunne ikke fly. Så fikk beskjed om å avlive den på stedet.

veterinærer er ikke videre kjent for og være de mest sympatiske mot dyr dessverre.

Hvem er nå det, PETA, den mest ekstreme dyrevenn gruppen dreper omlag 90-95% av alle dyrene de får inn.

Hvor kom PETA fra her?

Jeg personlig misliker Peta som Amstaff eier da deres leder mener alle amstaffer/pitbuller er drapsmaskiner og mener de som har husdyr mishandler dem.

 

Veterinærer blir dessverre akkurat det pga penger ikke interesse i dyrenes vel sånn generelt, har heldigvis møtt utallige unntak.

Endret av Dani46
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg er en dyrevenn, men alikavel skjønner jeg at en veterinær ikke vil bruke tid og ressurser på en kråke som ikke kan fly.

 

Du tar livet av det hvis det er hardt skadet og lider. Er dyret stort, så må det komme nån og gjøre det. Er det et kjæledyr så ville jeg gjort alt for å ta det med til veterinær/søke opp eiere.

Og kvelning er ingen human måte å drepe et dyr på. Ikke kvel.

Lenke til kommentar

Jeg er en dyrevenn, men alikavel skjønner jeg at en veterinær ikke vil bruke tid og ressurser på en kråke som ikke kan fly.

 

Du tar livet av det hvis det er hardt skadet og lider. Er dyret stort, så må det komme nån og gjøre det. Er det et kjæledyr så ville jeg gjort alt for å ta det med til veterinær/søke opp eiere.

Og kvelning er ingen human måte å drepe et dyr på. Ikke kvel.

 

Enig, men kan jo være verdt å undersøke finnes flere grunnen til en fugl ikke mestrer å fly lenger en at vingen er brukket.

 

Husk hva Gandi sa et samfunn kan dømmes utifra hvordan de behandler dyrene, ikke siter meg eksakt husker det var noe ala det :p

Lenke til kommentar

Jeg er en dyrevenn, men alikavel skjønner jeg at en veterinær ikke vil bruke tid og ressurser på en kråke som ikke kan fly.

 

Du tar livet av det hvis det er hardt skadet og lider. Er dyret stort, så må det komme nån og gjøre det. Er det et kjæledyr så ville jeg gjort alt for å ta det med til veterinær/søke opp eiere.

Og kvelning er ingen human måte å drepe et dyr på. Ikke kvel.

 

Enig, men kan jo være verdt å undersøke finnes flere grunnen til en fugl ikke mestrer å fly lenger en at vingen er brukket.

 

Husk hva Gandi sa et samfunn kan dømmes utifra hvordan de behandler dyrene, ikke siter meg eksakt husker det var noe ala det :p

 

"A nation's greatness is measured by how it treats its weakest members."

 

Jeg tror at om du skal sammenlikne dyr med mennesker, er det litt for drøyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en dyrevenn, men alikavel skjønner jeg at en veterinær ikke vil bruke tid og ressurser på en kråke som ikke kan fly.

 

Du tar livet av det hvis det er hardt skadet og lider. Er dyret stort, så må det komme nån og gjøre det. Er det et kjæledyr så ville jeg gjort alt for å ta det med til veterinær/søke opp eiere.

Og kvelning er ingen human måte å drepe et dyr på. Ikke kvel.

 

Enig, men kan jo være verdt å undersøke finnes flere grunnen til en fugl ikke mestrer å fly lenger en at vingen er brukket.

 

Husk hva Gandi sa et samfunn kan dømmes utifra hvordan de behandler dyrene, ikke siter meg eksakt husker det var noe ala det :p

 

"A nation's greatness is measured by how it treats its weakest members."

 

Jeg tror at om du skal sammenlikne dyr med mennesker, er det litt for drøyt.

Synes personlig dyr er mye bedre en de fleste mennesker ;) Hyggeligere som oftest og du vet også som oftest hvor du har dem..

 

 

Men jo enig meg deg skal ikke sammenligne dyr og mennesker, var jeg som husket feil ang hva Gandi sa :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Harley Quinn

Bilen foran meg kjørte kraftig på en katt engang, jeg kom rett bak men kjørte heldigvis unna, bilen foran stoppet ikke og det er en lite kjørt vei (dessuten var klokken rundt 22-23 om kvelden). Katten var ikke helt død, men jeg skulle rekke noe og hadde ikke tid til å stoppe men ringe da politiet eller lensmann eller hvor man kommer på det andre nummeret dems. Da forklarte jeg saken og sa at katten mest trolig var så skadet at den måtte avlives og da nevnte han at det kunne jeg jo evt gjøre selv. Må si jeg fikk meg en støkk, og jeg kunne jo uansett ikke dra tilbake. Kjørte forbi senere på kvelden og da var hvertfall katta borte så vet ikke hva som skjedde med den jeg.

Lenke til kommentar

Kjørte på en liten spurv en gang jeg. Så bare masse fjær plutselig føyk opp fra panseret og stoppet ved første busstopp. Den var nesten helt most og låg med krampetrekninger.

 

Jeg hadde støvler på og gav den et hardt kakk i hodet.

 

Det er noe av det værste jeg har vært med på. Ble skikkelig dårlig etterpå. Hadde det vært et større dyr ville jeg nok ringt politiet eller veterinæren, aldri om jeg hadde taklet å slå i hjel en hund eller et rådyr og slikt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Her er det ikke snakk om påkjørsel, men jeg måtte avlive en skadet mus en gang. Det var ikke en gøy opplevelse for¨å si det sånn, er ikke bare å bare og skulle avlive et dyr heller..

Lenke til kommentar

En gang kjørte jeg over et rådyr, den ble hardt skadet og måtte avlives, så mens jeg stod å banna tok kameraten min å knakk nakken på den. En annen gang kjørte jeg på en grevling, den hadde spasmer og jeg måtte avlive den med biljekken. Damene syntes ikke så mye om det, dømmende på skrikene fra bilen, selv om jeg fortalte at den ikke bare kan ligge der i smerter.

Viltnemda ringte jeg som rydda opp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Spørs på størrelse

Kommer du over et ekorn som ligger i veikanten og bærer seg så holder det bare å knekke nakken på det med enten et solid tramp mot nakken eller å slå den med hjul-jernet.

Rådyr og lignende så ringer du viltnemda eller lokale politi og sier ifra.

Eller slakter den og hiver den i bagasjerommet...bare kødder.:-)

Lenke til kommentar

Spørs på størrelse

Kommer du over et ekorn som ligger i veikanten og bærer seg så holder det bare å knekke nakken på det med enten et solid tramp mot nakken eller å slå den med hjul-jernet.

Rådyr og lignende så ringer du viltnemda eller lokale politi og sier ifra.

Eller slakter den og hiver den i bagasjerommet...bare kødder.:-)

 

Hehe, det har jeg ALDRI gjort da jeg har kjørt på en hare ;)

Lenke til kommentar

Bilen foran meg kjørte kraftig på en katt engang, jeg kom rett bak men kjørte heldigvis unna, bilen foran stoppet ikke og det er en lite kjørt vei (dessuten var klokken rundt 22-23 om kvelden). Katten var ikke helt død, men jeg skulle rekke noe og hadde ikke tid til å stoppe men ringe da politiet eller lensmann eller hvor man kommer på det andre nummeret dems. Da forklarte jeg saken og sa at katten mest trolig var så skadet at den måtte avlives og da nevnte han at det kunne jeg jo evt gjøre selv. Må si jeg fikk meg en støkk, og jeg kunne jo uansett ikke dra tilbake. Kjørte forbi senere på kvelden og da var hvertfall katta borte så vet ikke hva som skjedde med den jeg.

du hadde ikke tid? dummeste jeg hører er det.

 

 

når et dyr ligger skadet kan du ikke regne med at noen andre skal tar seg av det, eller legge ansvaret over på en annen.

Lenke til kommentar

Spørs på størrelse

Kommer du over et ekorn som ligger i veikanten og bærer seg så holder det bare å knekke nakken på det med enten et solid tramp mot nakken eller å slå den med hjul-jernet.

Rådyr og lignende så ringer du viltnemda eller lokale politi og sier ifra.

Eller slakter den og hiver den i bagasjerommet...bare kødder.:-)

 

Hehe, det har jeg ALDRI gjort da jeg har kjørt på en hare ;)

For å være litt alvorlig.har hatt godkjent ettersøks hund på vilt,og dyra blir som regel gitt bort til gamlehjem osv...om de ikke er helt ødelagte da:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...